darrenbroedige moer
Moderator: Hans van der Post.
darrenbroedige moer
Vanmiddag zag ik in een volk (2x afgezwermd) 1 raam met darrenbroed, verder vrijwel onbelegde ramen en toch ook een stuk of 6 doppen. Ik wil het volkje verenigen. Betekent de aanwezigheid van doppen dat de koningin al dood is?
-
- Contacteer:
Re: darrenbroedige moer
Ik zit ook met een darrenbroedig volkje, met 3 volledige ramen bijen in.
Mij hebben ze aangeraden om er verder niets meer te doen. Je kan er naar het schijnt nog wel een ander koningin op zetten als je er een hebt, maar je zou eerst de doppen moeten breken (allemaal) en zo snel mogelijk een raampje broed er in hangen. Trekken ze doppen, dan is de koningin er niet meer. Doen ze er niets anders mee dan het broed verder te verzorgen, dan is de koningin er nog. Eens dat je weet of de koningin er is of niet, dan kan je verder verenigen. Stel je voor dat je 2 volken verenigt waar 2 koninginnen op zitten, dan riskeer je je goed koningin te verliezen, want de een zal de andere kapot maken. Dat is wat men mij bij de vereniging zei. Ik zal ze wat mij betreft laten doen, ze zullen dan de winter dan niet halen. Ik heb 2 andere goede bakken, waar ik absoluut niets meer mee verkeerd wil riskeren dus ik blijf er nu af.
Nu heb ik verder toch nog een vraagje voor de oude rotten onder jullie.
Een andere oude rot zei tegen me dat het misschien nog kon goed komen, dat de koningin die nog jong is, de truc misschien nog niet goed te pakken heeft en meerdere eitjes in 1 cel legt. Dat ik toch maar even moet wachten. WAT DENKEN JULLIE HIERVAN?
Dank u om mijn licht op te steken.
Roosje
Mij hebben ze aangeraden om er verder niets meer te doen. Je kan er naar het schijnt nog wel een ander koningin op zetten als je er een hebt, maar je zou eerst de doppen moeten breken (allemaal) en zo snel mogelijk een raampje broed er in hangen. Trekken ze doppen, dan is de koningin er niet meer. Doen ze er niets anders mee dan het broed verder te verzorgen, dan is de koningin er nog. Eens dat je weet of de koningin er is of niet, dan kan je verder verenigen. Stel je voor dat je 2 volken verenigt waar 2 koninginnen op zitten, dan riskeer je je goed koningin te verliezen, want de een zal de andere kapot maken. Dat is wat men mij bij de vereniging zei. Ik zal ze wat mij betreft laten doen, ze zullen dan de winter dan niet halen. Ik heb 2 andere goede bakken, waar ik absoluut niets meer mee verkeerd wil riskeren dus ik blijf er nu af.
Nu heb ik verder toch nog een vraagje voor de oude rotten onder jullie.
Een andere oude rot zei tegen me dat het misschien nog kon goed komen, dat de koningin die nog jong is, de truc misschien nog niet goed te pakken heeft en meerdere eitjes in 1 cel legt. Dat ik toch maar even moet wachten. WAT DENKEN JULLIE HIERVAN?
Dank u om mijn licht op te steken.
Roosje
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: darrenbroedige moer
sla de 3 bezette ramen op een geschikte vliegdag af op de grond een eindje van de beide goede volken (min. 5 'a 10 meter); de vliegbijen delen zich in bij de goede volken; de rest komt om inclusief de darrenbroedige moer of leggende werkster. Zo zijn die 3 ramen nog van nut; het volkje is toch ten dode opgeschreven.
hennie oes iPad in Z Frankrijk bij 35 graden.
hennie oes iPad in Z Frankrijk bij 35 graden.