Jasper
Dit volk stond dit jaarop een pallet op de slootkant, omdat daar een nieuwe hal gebouwd wordt door de (kaas/zorg)boer. Omdat ze daar streekhoning willen verkopen heb ik daar volken neer gezet alleen met dat doel. Verder geen aandacht aan besteed. Er had een lampje moeten gaan branden toen ik op mijn thuis stand een veger tegen kwam met zeer veel mijten. Het enige wat ik op die plek geconstateerd heb; vreemde (bruine) darren in mijn volken en daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee.
Eerder gebruikte ik die plek ook voor bevruchting van koninginnen. Vorig jaar daar voor het eerst bijen met gekleurde ringen.
ad staals
Eerste varroa slachtoffer dit jaar?
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Re: Eerste varroa slachtoffer dit jaar?
Die bruine darren zullen wel buckfast darren zijn want ik heb ook bruine darren in me buckfast volken zitten
Paul
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
En nu het onderwerp dan toch aangesneden is: bedrijfsmethoden vergelijken.
Het bijen instituut Celle heeft de methode ontwikkeld waarbij schudzwermen worden opgekweekt tot nieuwe wintervolken. Hohenheim beveelt aan te beginnen met een kleine broedaflegger. Beiden bevelen aan vervolgens op het juiste tijdstip te behandelen. De methoden zijn bij verschillende imkers in een langjarige proef vergeleken (Betriebsweisen im Vergleig), en het bleek dat je net zo goed (of beter) met broedafleggers kunt werken. Ook is het niet gebleken dat een productie volk per se opgeheven moet worden en verenigd met de jonge volken. Een snelle conclusie: de Celler methode levert meer werk, maar verder niet een beter resultaat. Er is dus geen reden om Ad af te katten. Wel een reden om zich te abonneren op een goed imkertijdschrift.
Het bijen instituut Celle heeft de methode ontwikkeld waarbij schudzwermen worden opgekweekt tot nieuwe wintervolken. Hohenheim beveelt aan te beginnen met een kleine broedaflegger. Beiden bevelen aan vervolgens op het juiste tijdstip te behandelen. De methoden zijn bij verschillende imkers in een langjarige proef vergeleken (Betriebsweisen im Vergleig), en het bleek dat je net zo goed (of beter) met broedafleggers kunt werken. Ook is het niet gebleken dat een productie volk per se opgeheven moet worden en verenigd met de jonge volken. Een snelle conclusie: de Celler methode levert meer werk, maar verder niet een beter resultaat. Er is dus geen reden om Ad af te katten. Wel een reden om zich te abonneren op een goed imkertijdschrift.
- Nicolas Jacob
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Dit heeft niets te maken met een goed of slecht tijdschrift, maar wel met de ondervinding bij mij dat de rotatie methode mij na 4 winters nog geen windeieren heeft gelegd.
eigenlijk steek je volken helemaal in het nieuw, niet enkel jonge bijen zonder broed en een nieuwe koningin maar ook vers raat (honingramen) en waswafels.
de enige aanwezige varroa zijn deze op de bijen zelf, binnen de week behandelen, en niet onbelangrijk de nieuwe volkjes op een andere stand verplaatsen want het vervliegen van oude productievolken zorgt voor herbesmetting bij de jonge volkjes.
Die mensen van hoffenheim zullen het natuurlijk beter weten het zijn immers onderzoekers, iedereen heeft zijn eigen methodes en ik zweer bij de rotatiemethode
eigenlijk steek je volken helemaal in het nieuw, niet enkel jonge bijen zonder broed en een nieuwe koningin maar ook vers raat (honingramen) en waswafels.
de enige aanwezige varroa zijn deze op de bijen zelf, binnen de week behandelen, en niet onbelangrijk de nieuwe volkjes op een andere stand verplaatsen want het vervliegen van oude productievolken zorgt voor herbesmetting bij de jonge volkjes.
Die mensen van hoffenheim zullen het natuurlijk beter weten het zijn immers onderzoekers, iedereen heeft zijn eigen methodes en ik zweer bij de rotatiemethode
Misschien zijn er wel meerdere goede methoden
Wil je absoluut varroavrij starten kan je met behandelde schudzwermen beginnen, wil je dat je jonge moer dadelijk in een harmonieus volk terecht komt met bijen van alle leeftijden (ook zeer vers uitgelopen) dan begin je best met broedafleggertjes. Ik verkies zelf het tweede. Ik werk met Mini-Plus broedaflegertjes (Mini-Plus torens die gewoon gesplit worden). Van alle jonge volken die half juni gevormd werden, zitten de broedafleggertjes nu op 3 MP rompjes. Een 10-tal MP's van schudzwermen nog steeds op 1, misschien krijgen ze volgende week een tweede bij.
De jonge koningin gaat ook iets sneller en heviger aan de leg in de broedafleggertjes.
M.

Wil je absoluut varroavrij starten kan je met behandelde schudzwermen beginnen, wil je dat je jonge moer dadelijk in een harmonieus volk terecht komt met bijen van alle leeftijden (ook zeer vers uitgelopen) dan begin je best met broedafleggertjes. Ik verkies zelf het tweede. Ik werk met Mini-Plus broedaflegertjes (Mini-Plus torens die gewoon gesplit worden). Van alle jonge volken die half juni gevormd werden, zitten de broedafleggertjes nu op 3 MP rompjes. Een 10-tal MP's van schudzwermen nog steeds op 1, misschien krijgen ze volgende week een tweede bij.
De jonge koningin gaat ook iets sneller en heviger aan de leg in de broedafleggertjes.
M.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Nicolas JacobNicolas Jacob schreef:Dit heeft niets te maken met een goed of slecht tijdschrift, maar wel met de ondervinding bij mij dat de rotatie methode mij na 4 winters nog geen windeieren heeft gelegd.
Je hebt nu 12 schudzwermen, behandeld binnen een week.
Mijn vragen nu:
Hoeveel varroa had je per schudzwerm?
Hoe heb je herbesmetting bepaald of geconstateerd om te weten dat je de schudzwermen moet verplaatsen?
Waardoor wordt de varroa verspreid, vervlogen werkbijen of darren?
Wat heb je met je 12 hoofdvolken gedaan? Wanneer?
Waarom denk je dat jij het beter doet? Je zegt namelijk: Laat de hong maar komen volgend jaar

Zijn er misschien toch meerdere manieren die mogelijk het zelfde of beter resultaat geven?
ad staals