Stamboom of pedigrees
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Stamboom of pedigrees
Ik had eigenlijk een vraag over stambomen
Is er een programma waar je dat kan maken voor bijenstambomen
Want ik vind het wel leuk om zo bij te houden
Bij me postduiven deed ik dat ook altijd
Paul
Is er een programma waar je dat kan maken voor bijenstambomen
Want ik vind het wel leuk om zo bij te houden
Bij me postduiven deed ik dat ook altijd
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Contacteer:
Re: Stamboom of predigeers
Ik gebruik Aldfaer als programma voor mijn familie stamboom.
maar kdenk dat dit ook voor een bijen stamboom moet lukken
maar kdenk dat dit ook voor een bijen stamboom moet lukken

- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Stamboom of pedigrees
Kijk eens naar de manier waarop Hennie Kroese het doet:
http://home.kpn.nl/~buckfast/
Ik heb natuurlijk geen idee of Hennie al die stambomen zelf gemaakt heeft, maar erg moeilijk kan het niet zijn, zo te zien.
Bart
(Overigens, Paul. Ik ben zo brutaal geweest om het woord 'pedigrees' even correct te spellen voor je.)
http://home.kpn.nl/~buckfast/
Ik heb natuurlijk geen idee of Hennie al die stambomen zelf gemaakt heeft, maar erg moeilijk kan het niet zijn, zo te zien.
Bart
(Overigens, Paul. Ik ben zo brutaal geweest om het woord 'pedigrees' even correct te spellen voor je.)
-
- Contacteer:
Daar ben je leeraar voor hè om spel fouten te verbeteren
als ik bij Hennie's site kijk dan is dat ook door een programma gemaakt
Maar waar vind je die
Paul

als ik bij Hennie's site kijk dan is dat ook door een programma gemaakt
Maar waar vind je die
Paul
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Een complicatie is, dat bij normale paringen meerdere darren in het spel zijn, zodat je nooit de precieze vader kunt aanwijzen; evenmin weet je welke darren bij de paring een rol hebben gespeeld. Serieuze stambomen zullen zich tot KI moeren beperken. Of overzie ik nu iets?

-
- Contacteer:
Hennie
Als ik na ameland ga of een andere. Stadion ga dan heb je toch 20 darren van het zelfde soort dus dan kan ik toch gewoon een stamboom maken ? Of heb ik geen gelijk
Met KI kan je niet missen
Paul
Als ik na ameland ga of een andere. Stadion ga dan heb je toch 20 darren van het zelfde soort dus dan kan ik toch gewoon een stamboom maken ? Of heb ik geen gelijk
Met KI kan je niet missen
Paul
- Tieme
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Darren hebben geen vader. Wel een opa. Als we een darrenlijn in een pedigree mee willen nemen zetten we daar niet elke individuele dar in, en ook niet de moeder van de dar (dan zien we de opa namelijk niet).
We krijgen alle informatie die we nodig hebben van de oma van de dar (zowel de koningin en de darren waar zij weer mee gepaard hebben).
We schrijven dus Koningin X is gepaard met darren uit dochters van Koning Y. Zo houden we steeds in de gaten welk genetisch materiaal er in de afstamming zit. Het is wat ingewikkeld, maar zo werkt het.
Er zijn wel programma's waarin je dit ook bij kunt houden, maar hoe het is om daarmee te werken weet ik niet zie bijvoorbeeld: http://www.imkereisoftware.de/zuchtbuch.htm (in het duits)
Tieme
We krijgen alle informatie die we nodig hebben van de oma van de dar (zowel de koningin en de darren waar zij weer mee gepaard hebben).
We schrijven dus Koningin X is gepaard met darren uit dochters van Koning Y. Zo houden we steeds in de gaten welk genetisch materiaal er in de afstamming zit. Het is wat ingewikkeld, maar zo werkt het.
Er zijn wel programma's waarin je dit ook bij kunt houden, maar hoe het is om daarmee te werken weet ik niet zie bijvoorbeeld: http://www.imkereisoftware.de/zuchtbuch.htm (in het duits)
Tieme
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
binnen het Carnicaras zijn weer diverse subrassen (Troiseck etc.); binnen het vermeende Buckfast-ras weer verschillende lijnen (lijn 365 etc.): als je niet kunt aangeven van welk subras of welke sublijn opa komt, heb je nog niks. Als je dat niet uitmaakt, kun je die hele stamboom wel achterwege laten, zijnde puur fucking misleiding. of zie ik dat verkeerd??20 darren van het zelfde soort

- Tieme
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hallo Hennie,
Ik kan eigenlijk alleen over Carnica meepraten:
Je hebt wel een punt. Voor mij is de afstamming belangrijk omdat in Beebreed de gegevens kan nazoeken van de voorouders. Hoe hebben die gepresteerd en waar? Dat laatste kan van belang zijn als ik een darrenlijn uitkies om een paring mee te laten gebeuren.
Welke sublijn die darren precies zijn vind ik niet van belang. Het gaat niet om de naam maar om de prestaties.
De stamboom zou dus enerzijds moeten dienen om de herkomst te garanderen en anderzijds om min of meer te voorspellen hoe de prestaties van de koningin zullen zijn. Ook kan het dienen om inteelt te voorkomen. Als het alleen maar dient als collectie van exotische ingredienten is het nut van een stamboom niet erg groot, maar kan het nog steeds leuk zijn.
groeten,
Tieme
Ik kan eigenlijk alleen over Carnica meepraten:
Je hebt wel een punt. Voor mij is de afstamming belangrijk omdat in Beebreed de gegevens kan nazoeken van de voorouders. Hoe hebben die gepresteerd en waar? Dat laatste kan van belang zijn als ik een darrenlijn uitkies om een paring mee te laten gebeuren.
Welke sublijn die darren precies zijn vind ik niet van belang. Het gaat niet om de naam maar om de prestaties.
De stamboom zou dus enerzijds moeten dienen om de herkomst te garanderen en anderzijds om min of meer te voorspellen hoe de prestaties van de koningin zullen zijn. Ook kan het dienen om inteelt te voorkomen. Als het alleen maar dient als collectie van exotische ingredienten is het nut van een stamboom niet erg groot, maar kan het nog steeds leuk zijn.
groeten,
Tieme
-
- Contacteer:
Ik doe het op een hele eenvoudige manier.
Ik zet alles gewoon achter elkaar.
Lang geleden heb ik een moer gekocht van Hans Roy de HR C0409.
Dat is nu HR C0409 X B25 X I16 X AM 0779 drie keer aangepaard op Ameland dat weet ik uit m´n hoofd, de nakomelingen van deze moer moeten nodig weer aangepaard worden want voor je het weet wisselen ze de moer stil om.
Natuurlijk staat het in het dikke boek anders en correct maar zo kan ik het produceren en beslissen wat ik er verder mee doe.
Als de B25 weer eens in de pedegree voorkomt moet het lang geleden zijn anders gaat het niet door.
Want dat kan verarming betekenen.
Ik koop elk jaar nieuwe koninginnen met als principe de darren van de oude koninginnen paren met de nakomelingen van de nieuwe koninginnen en natuurlijk loopt dat op den duur door elkaar.
Maar als je steeds voor iets nieuws zorg hou je diversiteit bij de F1 aanparing.
Ik verkoop in het voorjaar een aantal volken maar beslis eerst wat ik per stand wil aanhouden.
Ik behandel mijn raszuivere moeren net zo als de productievolken ze worden niet klein gezet wel geven ze een aantal afleggers af zodat ze zeker niet zwermen maar ze kunnen wel stil wisselen dat is dan jammer en wordt het een F1.
Voor die tijd moeten de nakomelingen raszuiver aangepaard zijn.
Daarvan moet ik er weer een aantal van aanhouden tot ik weet welke echt goed zijn in alle opzichten, dat is niet te doen, dan moet je honderden volken hebben.
Dus hou je er eerst 6 aan en beslis welke twee je aanhoudt.
Dat wordt besloten na de inspectie in het voorjaar,net twee raampjes meer bijen zegt veel.
Bijenvolken kunnen nog steeds uitwinteren op 14 tot 18 ramen bijen, en dan een zeer goede voorjaarsoogst binnenhalen.
Dirk
Ik zet alles gewoon achter elkaar.
Lang geleden heb ik een moer gekocht van Hans Roy de HR C0409.
Dat is nu HR C0409 X B25 X I16 X AM 0779 drie keer aangepaard op Ameland dat weet ik uit m´n hoofd, de nakomelingen van deze moer moeten nodig weer aangepaard worden want voor je het weet wisselen ze de moer stil om.
Natuurlijk staat het in het dikke boek anders en correct maar zo kan ik het produceren en beslissen wat ik er verder mee doe.
Als de B25 weer eens in de pedegree voorkomt moet het lang geleden zijn anders gaat het niet door.
Want dat kan verarming betekenen.
Ik koop elk jaar nieuwe koninginnen met als principe de darren van de oude koninginnen paren met de nakomelingen van de nieuwe koninginnen en natuurlijk loopt dat op den duur door elkaar.
Maar als je steeds voor iets nieuws zorg hou je diversiteit bij de F1 aanparing.
Ik verkoop in het voorjaar een aantal volken maar beslis eerst wat ik per stand wil aanhouden.
Ik behandel mijn raszuivere moeren net zo als de productievolken ze worden niet klein gezet wel geven ze een aantal afleggers af zodat ze zeker niet zwermen maar ze kunnen wel stil wisselen dat is dan jammer en wordt het een F1.
Voor die tijd moeten de nakomelingen raszuiver aangepaard zijn.
Daarvan moet ik er weer een aantal van aanhouden tot ik weet welke echt goed zijn in alle opzichten, dat is niet te doen, dan moet je honderden volken hebben.
Dus hou je er eerst 6 aan en beslis welke twee je aanhoudt.
Dat wordt besloten na de inspectie in het voorjaar,net twee raampjes meer bijen zegt veel.
Bijenvolken kunnen nog steeds uitwinteren op 14 tot 18 ramen bijen, en dan een zeer goede voorjaarsoogst binnenhalen.
Dirk
dertiende