De al langer bestaande Nassenheider horizontaal is vorig jaar doorontwikkeld naar de Nassenheider Professional.
Op dit moment is deze Nassenheider Professional alleen nog in Duitsland te verkrijgen.
Onderaan http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _verdamper zie je een filmpje met de Nassenheider Professional.
Nassenheider Professional
- Albert Stoter
- Contacteer:
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: Nassenheider Professional
Ik wil hem graag hebben. Die Liebig-verdampers zijn veel te hoog.
Maar Albert. Is dat de stal van jou die we zien op het filmpje? Lieve help. Dan ben jij flink geprofessionaliseerd de laatste jaren! Ik heb destijds bij jou alleen maar een batterij derdewereldbouwseltjes gezien. Met alle respect, dat spreekt.
Bart
Maar Albert. Is dat de stal van jou die we zien op het filmpje? Lieve help. Dan ben jij flink geprofessionaliseerd de laatste jaren! Ik heb destijds bij jou alleen maar een batterij derdewereldbouwseltjes gezien. Met alle respect, dat spreekt.

Bart
Die Nassenheider voor horizontaal gebruik is ook in België te verkrijgen bij www.honingraat.eu
joseph
joseph
- Albert Stoter
- Contacteer:
Toegegeven Bart, m'n bijenkasten waren voorheen inderdaad allesbehalve uniform (doordat ik ze bouwde met gevonden materialen; hetgeen je moet aanspreken), maar achter die grote uiterlijke verscheidenheid ging slechts één (eigen) raammaat en respect voor de bijenruimte schuil. Op bijvoorbeeld Bali waren ze in 2011 nog niet zo ver (zie de aldaar gebruikte "kasten" in het filmpje op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ana_javana).Bart de Coo schreef:Maar Albert. Is dat de stal van jou die we zien op het filmpje? Lieve help. Dan ben jij flink geprofessionaliseerd de laatste jaren! Ik heb destijds bij jou alleen maar een batterij derdewereldbouwseltjes gezien. Met alle respect, dat spreekt.
Sinds een paar jaar geef ik echter in Apeldoorn de beginnerscursus, en ik vond dat ik daarom de overstap moest maken van m'n eigen raammaat en bijbehorende kasten naar de simplexmaat. Ik vond niet dat ik cursisten m'n eigen raammaat moest "opdringen". Geleidelijk heb ik de boel vervangen.
Maar wees gerust, ik knutsel nog steeds van alles zelf in elkaar.
Zo hoop ik deze winter ook m'n bijenstal zodanig aan te passen dat ik niet alleen de theorie (in de ruimte die je kent van een rubriekbeheerdersbijeenkomst) maar ook de praktijk bij huis kan geven.
Volgens mij vind ik op de site alleen de klassieke Nassenheider. Kijk ik niet goed?bjbx schreef:Die Nassenheider voor horizontaal gebruik is ook in België te verkrijgen bij http://www.honingraat.eu
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Een ding begrijp ik niet waarom elkjaar nieuwe verdampers kopen.
Als je bierviltjes neemt en op de varroa plank plaatst op een boterhamzakje dan kost dit niets en het werkt perfect.
Een bierviltje neemt 20 ml. mieren zuur op en dat is goed voor 10 ramen dit kan je snel 3-4 herhalen en de bijen zijn behandeld, zonder te storen.
Ga eens na hoeveel verdampers er zijn uitgevonden, en hoeveel er nog worden gebruik van al deze soorten.
Ik denk dat ze in Duitsland elke 2 jaar wat nieuws op de markt brengen, geef je geld aan een nieuwe kast of zo.
Als je bierviltjes neemt en op de varroa plank plaatst op een boterhamzakje dan kost dit niets en het werkt perfect.
Een bierviltje neemt 20 ml. mieren zuur op en dat is goed voor 10 ramen dit kan je snel 3-4 herhalen en de bijen zijn behandeld, zonder te storen.
Ga eens na hoeveel verdampers er zijn uitgevonden, en hoeveel er nog worden gebruik van al deze soorten.
Ik denk dat ze in Duitsland elke 2 jaar wat nieuws op de markt brengen, geef je geld aan een nieuwe kast of zo.
Tinus Kolsters
- Albert Stoter
- Contacteer:
Dit zijn mijn eerste, en volgens mij beter dan de eerdere versies.m.kolsters. schreef:Een ding begrijp ik niet, waarom elk jaar nieuwe verdampers kopen.
Ik werkte tot nog toe ook met bierviltjes, maar vindt deze verdamper handiger. Ik hoef niet meer 3-4 keer te herhalen (stoor dus nog minder) en bovendien neemt de concentratie mierenzuur in de kast langzamer toe dan bij de bierviltjes zodat er minder kans is dat de bijen bij de start van de behandeling naar buiten vluchten. Bij de Nassenheider Proffesional heb ik dat vluchtgedrag geheel niet waar genomen. Ook vind ik het vullen van zo'n flesje makkelijker dan het "vullen" van een bierviltje.m.kolsters. schreef:Als je bierviltjes neemt en op de varroa plank plaatst op een boterhamzakje dan kost dit niets en het werkt perfect. Een bierviltje neemt 20 ml. mieren zuur op en dat is goed voor 10 ramen dit kan je snel 3-4 herhalen en de bijen zijn behandeld, zonder te storen.
Het zou natuurlijk fijn zijn als de ideale verdamper in een keer zou worden uitgevonden. Maar ja, zo werkt het soms niet.