ik heb precies dezelfde gedachte/vrees/idee dan u gehad. Ik bestrijd dit jaar ook met Thymovar = lekker gemakkelijk. Bovendien is dit middel officieel ook het enige wat toegelaten is in Belgie. Als ik de uitleg van de fabrikant lees, dan gaat het mijn inziens ook met name om stress en sterfte bij de (volwassen) bijen en het broed bij hoge temperaturen. Thymovar mag uberhaupt niet te dicht op het broef liggen (min. 5 cm tussenruimte).
Vorig weekend zijn de temperaturen hier gestegen tot net geen 40 graden. Als een kast dan in de volle zon staat de gehele dag: reken er maar op dat de binnentemperatuur van de kast flink gaat stijgen en de maximale afwijkingen in temperatuur veel hoger dan normaal zullen zijn of bij een buitentemperatuur van 20 a 25 gr.. Ik vermoed dan dat juist de thymol veel sneller verdamt en daardoor juist de concentraties (tijdelijk) zullen kunnen stijgen tot toxicische concentraties (en niet dus juist lager wordt door de luchtverversing van de bijen).Door de extra ventilatie (en dus luchtverversing) zal de thymovar wel sneller de kast worden uitgewerkt. De concentratie Thymovar in de kastlucht is hierdoor dan dus juist lager. Is dat niet de reden dat er een maximale buitentemperatuur (van 25 graden) wordt aangegeven?
(Mochten de buitentemperaturen zo hoog worden dan de bijen de binnentemperatuur echt niet meer op het gewenste lagere niveau kunnen houden dan hebben de bijen waarschijnlijk belangrijkere problemen dan de Thymovar.)
Niettemin, ik denk ook dat het een slecht idee is om de plaatjes weg te halen. Zoals Hans zegt geeft je dan toch (al is het minimaal) een kleine kans aan bijen om terug opnieuw in te stappen. Ik heb ze dus laten liggen, maar bijna al mijn kasten staan niet in de volle zon. Zelf heb ik in ieder geval geen grote schade kunnen zien. Ik heb de plaatjes op 4 cm hoge schuimrubbertjes liggen. Ik heb de plaatjes er twee weken geleden erop gelegd en toen waren er volken bij waarbij het broed tot aan de toplat grensde = < 5 cm. Ik vond het idee om de plaatsjes direct op de toplat te liggen geen goed idee.