Hoe oud wordt een moer?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Hoe oud wordt een moer?

Bericht door Ewout »

Ik lees dat een koningin zo'n 5 jaar oud kan worden, en vroeg mij af waar dat van afhankelijk is. Stel ik schaf een P moer aan en ik wil haar zo lang mogelijk houden - ik hoef er natuurlijk geen honing van en het hoeft ook geen groot volk te zijn. Kan ik er met broedbeperking voor zorgen dat ze in de buurt van die 5 komt?
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Hoe oud wordt een moer?

Bericht door maartenkleijne »

Er wordt altijd gezegd dat moeren in jaar 2 en soms 3 op hun top zijn. En dan worden ze vervangen.
Er zijn ook moeren die jaar in jaar 'goed' zijn en dan vaak 5 of zelfs 6 jaar kunnen blijven.
Door de trend van jaarlijks moeren vervangen wordt er bij mijn weten niks gepubliceerd over oudere moeren.
Broedbeperking lijkt mij levensverlengend, maximale stuifmeel-dracht nog meer.
gr,
m
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Toen ik mijn imkersdiploma haalde,kreeg ik een volk met moer.(toen in een fruitteeltkast)
Ik had geleerd dat jeje moer moest knippen en deed dat gelijk na uitwintering.Enkel (toen al beter wetend :shock: )ik vond het nogal omslachtig eerst de moer te vangen,dus deed dat wel even terwijl ze rondliep.
Echter op het moment dat ik knipte stak ze haar poot omhoog,ondanks haar ontstane handicap werd ze nog steeds geaccepteerd.Als ik in de kast keek kostte me het weinig moeite haar te vinden,door haar onregelmatige loop viel ze steeds al snel op.Mede daardoor heb ik haar aangehouden.
In haar zesde jaar begon aan het eind van het voorjaar het volk waar ze in zat snel achteruit te gaan en die zomer was zij dood.
Petro
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

de leeftijd van de moer wordt door een aantal dingen bepaald.

het ras, zwarte moeren hebben de reputatie langer te leven dan hun gele colega´s.

én hoe hard heb je haar afgejakkerd.

dwz, de donkere rassen houden een kleiner volk aan met een kleiner broednest, en remmen ook eerder af bij slechter weer.
de gele rassen begingen later maar gaan (in een normaal seizoen) dan ook door met stevig broeden en doen dat ook bij slechter weer.
Ook stoppen veel donkere rassen eerder in het najaar met een groot volk aanhouden dan de gele dames. De donkere bij houd dan ook kleinere wintervolken aan.
wat beter is hangt een beetje af wat voor dracht je hebt in jouw gebied.

en natuurlijk een moer die je in een kleiner volk laat gedurende haar leven en dus minder eitjes hoeft af te zetten gaat ok langer mee.

in mijn buckfastvolken in dadant kast gaat een fokmoer 2 tot 3 jaar mee, dwz in de meeste gevallen betekend dat dat ze na haar 2e winter door de bijen wordt gewisseld.

Vroeger heb ik met hollandse bijen wel een enkele keer een moer van 5 jaar nog aan het werk gehad,
voor ze werd vervangen, hoewel eerlijkheidhalve, haar laatste jaren sleet ze in een klein volk.
je kunt een fokmoer volgens mij dan ook langer gebruiken als je haar in kleinere volken houd,
je moet je alleen afvragen of je dat ook wilt. als alle andere volken haar dochters als moer hebben, laat je haar jonge dochters pakken door de zonen van haar andere dochters? :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op do 30 aug 2012, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

maartenkleijne schreef:Door de trend van jaarlijks moeren vervangen wordt er bij mijn weten niks gepubliceerd over oudere moeren.
Wat is het voordeel van jaarlijks moeren vervangen?

@petro, ik moest hartelijk lachen om jouw verhaaltje, ik zag het helemaal voor me. Zo zie je maar weer...

Algemeen, een moer die over haar top heen is maar nog steeds aan de leg, is die nog even geschikt voor nateelt? Anders gezegd, zijn eieren van een jonge moer van even goede kwaliteit als van een oude moer?
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ewout schreef:Ik lees dat een koningin zo'n 5 jaar oud kan worden, en vroeg mij af waar dat van afhankelijk is. Stel ik schaf een P moer aan en ik wil haar zo lang mogelijk houden - ik hoef er natuurlijk geen honing van en het hoeft ook geen groot volk te zijn. Kan ik er met broedbeperking voor zorgen dat ze in de buurt van die 5 komt?
Ewout de ouderdom van een moertje is nogal relatief, ik had er dit jaar een die 5 jaar ging worden, een rasmoertje bevrucht op Ameland.
Ze begon evenwel nogal wat darrenbroed aan te zetten dit jaar, en is dan ook door het volk vervangen.
De ouderdom , of beter gezegd de tijd dat we de moer kunnen gebruiken hangt dus van verschillende factoren af, zoals o.a een goede bevruchting.
Is haar spermatheek voldoende gevuld geweest om jaren te kunnen leggen?
Dit alles is dan nog eens afhankelijk of het weer tijdens haar bronst-periode gunstig was om uit te vliegen.
Waren er voldoende geslachtsrijpe darren aanwezig ?
Was de jonge koningin in uitstekende conditie toen ze bevrucht werd ?
Was je koningin niet te klein (redcel) bij haar geboorte?
Als dit allemaal oké was, dan zal je met een volk waarin je broedbeperking nastreeft ook je moertje langer aan de leg kunnen houden.
Op mijn bijenstand hou ik alleen mijn "goede" rasmoertjes zo lang mogelijk, mijn nakomelingen daarvan F1 hou ik meestal maar een seizoen, en heel uitzonderlijk 2 jaar.
groetjes
roger
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Ewout schreef: Algemeen, een moer die over haar top heen is maar nog steeds aan de leg, is die nog even geschikt voor nateelt? Anders gezegd, zijn eieren van een jonge moer van even goede kwaliteit als van een oude moer?
genetisch gezien zijn de eieren niet anders,
dus voor de verereving kan het gewoon.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie