scheve zit nu nog wijzigen?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
scheve zit nu nog wijzigen?
Ik ben de bijen aan het inwinteren, ondanks de matig honingopbrangst (heb maar een paar potjes) lijken de volken in goede conditie. (op 1 met bultbroed na) dus 3 van de 4 volken worden ingewinterd. Ik heb mierenzuur erop gehad en gevoerd, bij controle blijkt nu dat 1 volk een behoorlijk scheve zit heeft. Het volk bezet in de bovenbak de eerste 5 ramen , de 6 ramen ernaast zit voer. MOet ik nog ramen gaan omsteken, of is dat onverstandig. Ik wil het liever niet doen, omdat ik weet dat bijen verbindingen maken tussen onder en bovenbak, als je dit kapot maakt heb je in de wintertros het risico dat men niet kan opschuiven van onder naar bovenbak. Wat is jullie mening? Ik neig ertoe niet meer te rommelen in het volk.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: scheve zit nu nog wijzigen?
Je kunt nu nog rustig ramen 1 of 2 plekken wijzigen als je het gevoel hebt dat het volk dan mooier in het midden komt te zitten. Zelf houd ik er ook wel van, maar ik ga niet op 1 raam kijken. Wel is het goed dat het voer aan beide zijdes wordt opgeslagen. Ik heb nl kasten/volken die toch naar een zijkant kruipen in de winter. Dan is het goed dat er aan beide kanten voer zit.
Maar ik neem aan dat de onderbak dan vol met bijen zit??
Maar ik neem aan dat de onderbak dan vol met bijen zit??
JP
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Gewoon doorgaan met inwinteren zodat zij al het voer in de bovenbak opslaan . Voer aan de beide zijden van het broednest heeft geen enkele zin voor de winter , dan moet het voer BOVEN het broednest opgeslagen zijn omdat bij lagere temperaturen zij niet meer van straatje kunnen wisselen .
Jaap v P
Jaap v P
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
De wintertros beweegt zich van beneden voor (vlieggat) diagonaal naar achter boven. Bij de inwintering zal het restantbroednest dan ook onderin zitten en de wintervoeropslag daarboven plaats vinden. Als de winteropslag aan weerszijden naast het broednest heeft plaats gevonden, zal de wintertros zich naar één van die twee zijden bewegen en los geraken van het voer aan de andere zijde. Zo kan het gebeuren, dat in de loop van de winter het volk verhongert, terwijl (aan de andere zijde) nog ruim voer aanwezig is.
hennie oes
hennie oes
-
- Contacteer:
oke duidelijk, niets meer aan doen dus