De twee tabletjes thymovar die in mijn bijenkast zitten zijn aan de rand aangeknabbeld, zodat het gaas zichtbaar wordt. Vinden mijn bijtjes dit dan lekker?
En is het niet giftig?
ieder jaar weer wordt het doseren van TYmovar lastig.
het ene volk pakt ze helemaal in propolis,
het andere volk knaagt er zoveel aan dat alleeen het gaas overblijft.
heb bij 2 volken al na 2 weken nieuwe plaatjes moeten opleggen.
je kunt de tymovar ook ruiken als je naast de kast zit.
Zeker de dikke volken knabbelen eraan. Het gaas wordt dan idd zichtbaar.
Bij mij waren er bij twee volken plaatjes weg. Bij die ene lag dat dus op de bodem (terwijl ik de volken ervan verdacht dat ze het opaten; zie mijn topic over dit onderwerp elders). Dat zal bij het andere volk ook wel zo zijn geweest. Ik heb het plaatje weer op het volk gelegd.
Bij alle volken heb ik de plaatjes op een schuimrubbertje gelegd. En een aantal heb ik in vitrage verpakt (dus bij de volken die eraan knabbelden). Dat schilt enorm. Op die manier kunnen de bijen er niet bij. Het schuimrubbertje daar eten de bijen wel van: van onderen en aan de zijkanten en ze eten dit mooi rond. Ik vind dit schuim op de onderlegger. Maar liever schuimrubber knagen dan plaatjes. Propolis inkapseling heb ik nog niet gemerkt. Gelukkig maar. Het spul moet er wel lang genoeg opliggen.
Ik laat denk ik de oude plaatjes liggen en zal er straks nog 4 weken lang nieuwe plaatjes bij liggen. Ik voer tegelijkertijd. Dat gaat prima. Mijn volken nemen enorm goed op. Zelf heb ik niet problemen met de stank. Wel zijn de volken iets prikkelbaarder. Je ruikt het buiten de kast, maar vind het niet heel onaangenaam.
Volgend jaar ga ik wel radiciaal ramen opruimen. En ik ga allemaal schone raat gebruiken voor de honingkamers. Dat zou ik wel minder vinden als die geur doorruikt in de honing.
goedenavond , ik ben sinds juni dit jaar in het bezit van 2 volken . begonnen met 6 ramen en nu op 2 broedkamers en 1 honingkamer.het ene volk (a) zit vanaf juni in een segerberger kast en volk (b) zat in een oude houten kast. allebei groeien ze goed. ze staan aan de rand van een dorp en het begin van een landbouw polder in zeeland naast een rijksweg met 4 bermen die ze laten bloeien.Nu heb ik gisteren volk b ook op een geleende kunsstof simplex kast gezet en op allebei tymovar gelegd. 2 plaatjes op de bovenst brkast.Vanmorgen lagen voor kast A, honderden dode larven en ook dode bijen .bij volk b ,lagen een paar dode bijtjes .OP tientallen meters afstand ruik ik de sterke tijm geur. kast A heb ik niet de vliegtoegang verkleind en bij volk B wel?! Ik begrijp niet waarom er bij de ene kast zoveel dooie bijen zijn. vriendelijke groeten Jolanda
interessante observatie. Ik heb nog geen een keer sterfte bij Thymovar of Apiguard gezien/gehad. Bij mij ruik je het wel, maar ik vind dat het nog meevalt.
MBT jouw bijen: tja het kan verkeerd zijn gegaan. Misschien was er nog broed bovenin de ramen (waar jij de plaatjes op hebt gelegd) en hebben ze toch broed getrokken. Anders kan ik het niet verklaren. Of het volk trekt broed vanwege honger of varoa. Dat heb ik ook al eens gezien. Maar ik neem aan dat dat rond deze tijd niet het geval is. Overigens ben je (veel) te laat met behandelen. Dat had een maand eerder al moeten gebeuren of nog eerder.
Verder is het mss beter om de plaatjes iets van het broednest af te halen (en meer naar de zijramen te leggen) of mss wel 1 plaatje ervan afhalen. Ook kun je nog eens goed kijken waar die larven vandaan komen: het zou kunnen dat ze rechtsstreeks larven hebben getrokken onder de plaatjes.
bedankt voor je reactie .ik kijk morgen middag onder de plaatjes en haal er 1 weg en knip de andere door de helft.half augustus wilde ik de tymovar erin leggen en was het plots een paar dagen rond de 30 graden dus heb ik het uitgesteld. mijn imker leraar (70 jaar) zei dat ik eerst de honing eruit moest halen ,en in zeeland kunnen we wat langer wachten omdat de temperatuur rondom het water niet snel afkoeld. Ik merk wel bij de (oude ) imkers een soort hebberigheid naar honing ,zeker nu de eerst honing oogst heel lang op zich liet wachten ,De eerste keer slingeren was hier begin july (3 maanden later dan anders)dus nu stellen ze de tymovar ook uit om toch nog een keer te kunnen slingeren.dit is voor mij ook weer een leerpuntje.groetjes jolanda
Dat is heel dom om die behandeling uit te stellen (maar ja imkers van 70 zijn soms hardleers , en ook imkers daar boven en -onder). Je moet juist zo vroeg mogelijk behandelen. De temperaturen mogen dan iets zachter zijn in Zeeland, de varroa cyclus gaat ook in Zeeland gewoon door: deze begint net zo vroeg als in elke andere provincie.
gr
PS vond vandaag een plaatje (afgeknaagd) op de vliegplank. Mijn bijen die trekken die dingen dus naar buiten. Ook bij een ander volk was het plaatje weer weg. De plaatjes die ik in vitrage heb gedaan en met een punaise heb vast gemaakt, blijven op hun plek .