Te weinig wintervoeding gegeven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Te weinig wintervoeding gegeven

Bericht door A.A. Staals »

Beoordelen voedselvoorraad en volksterkte in de winter kan zonder kast open te maken door de onderlegger te bekijken.

Alleen voor in de kast is voedsel verbruikt. Zolang de mul niet tot achter ligt is er voer.
Volk zit over de hele kast breedte (8 ramer). Zouden er maar twee of drie straatjes mul liggen is het een klein volk.

Zo ziet het volk eruit (2010-12-15).

ad staals
roosje2012
Contacteer:

Bericht door roosje2012 »

Nee Hans, ik bedoelde eigenlijk alleen maar dat ik graag prentjes in teksten heb. Er is niks mis met de prentjes.

Morgen steek ik meteen een nieuwe luier om de grootte van mijn volken te beoordelen. :be9:
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

roosje2012 schreef: En misschien ook een overbezorgdheid, omdat ik het ik het niet kan controleren. Ik durf ze namelijk ook niet meer te storen.
Gisteren en vandaag mijn volken gecontroleerd op grote en op de hoeveelheid voer . Het is iets wat ik elk jaar om deze tijd even doe omdat maar een klein gedeelte van mijn kasten een varoalade hebben , en welke er een hebben zijn al enkele malen schoongemaakt om op mijten te controleren . Even de dekplank lichten , de bezette straten en voedselvoorraad waarnemen .

Het overgrote deel heeft meer dan zeven straten met bijen bezet , enkele zijn klein slechts vier straten. Vrijwel alle volken zitten zeer ruim in hun voedsel , maar zoals altijd bevestigd de uitzondering de regel , drie volken naar ik denk wat te weinig.

Ik los dit op met een zak suikerdeeg op de tros neer te leggen met een kleine opening naar beneden zodat er contact is tussen het voedsel en de bijen . Boven dit voedsel een stuk plastic om het wat af te sluiten ,met een rand van een HK er overheen . Op deze manier ben ik er zeker van dat dit volk deze winter niet verhongerd.

Plaats reactie