Eerst het antwoord voor Erik, dat is makelijk'

je heb 2x een rij van 16 ramen, in warmbouw, die geschijde zijn door een latterooster, voor de bijenafstand , met daar tussen een koningenrooster.
Dus 16x broedramen is ruim 2x broedbak spaarkast, aan de eene kant met aan de andere kant, de honingkamer, kan 2,5 kilo honing per raam bevaten,
dat zou met een zeer goede dracht 40 kilo zijn.

Op de onderste foto kun je het rooster nog zien door de lattenrooster.
En nu Jelte Pieter, hoe lang gaat zo'n kast mee ? ik denk heel lang als je hem in de bijenstal zet, deze is niet geschilderd of gebeits,
de andere krijgen wel een bescherm / kleurtje. Ook is het zo dat als de bekleding bunt / stro / riet aan vervanging toe is, kan men
de kast vrij makelijk uit elkaar schroeven, en opnieuw bekleden.
Hoe isoleerd het, met 3,3 cm dik bunt vrij goed, veel korven van bunt zijn dunner gevlochten.
De lattekasten ( te zien bij korventeelt , bij toppie, De geboorte van een lattekorf ) heeft zelf 4,4 cm dikke wanden.
En in de deksel maak ik altijd piepschuim 3 cm dik.
Maar het alle belangrijkste is ( in mijn ogen ) dat er geen wind door de kast waait, de bijen verwarmen niet de kast maar het broednest.
De warmte die daar van af komt zal ook de rest van de kast verwarmen, en als buffer dienen, en dus minder moeite om de temp in het broednest /wintertros te handhaven.
Wanneer de wind vrij spel heeft, geen schuif onder in de kast, dan zal er geen buffer zijn, en het broednest / wintertros zal sneller afkoelen.
Bij harde en vooral koude wind staan de mensen toch ook in het bushokje, en niet erbuiten in weer en wind.