Schitterend lattenkastboek

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Schitterend lattenkastboek

Bericht door Bart de Coo »

Er bestaan niet of nauwelijks lattenkastboeken, maar deze is meteen wel heel erg raak. Toekomstige lattenschrijvers zinkt bij voorbaat de moed in de schoenen:

http://www.tbhsbywam.com/

Ik moet het boek nog bestellen en lezen, maar als je even een uurtje voor deze site gaat zitten, dan ben je eigenlijk al overtuigd. Als klap op de vuurpijl is Wyatt niet alleen een grootimker met lattenkasten; hij is ook nog eens een volstrekt professioneel fotograaf, met alle prettige gevolgen vandien voor het salontafelgehalte van zijn boek, neem ik veilig aan.

Cadeautje voor de feestdagen? Ik dacht het wel.

Groet,

Bart
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Schitterend lattenkastboek

Bericht door Santtu Pikkarainen »

De TBH blijft me wel boeien! Zeker iets waar ik in de toekomst iets mee ga doen.
Drosinus
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Hallo Bart ik denk ook dat het een mooi boek is
iemand die met TBH's imkert zonder zweverig te doen
mischien zijn er wel meer die dit boek willen dan kunnen de verzendkosten mischien wel gedeeld worden.

Groet Drosinus
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

iemand die met TBH's imkert zonder zweverig te doen
Drosinus,

Ik krijg inderdaad wel eens de indruk dat de lattenkast indruk maakt op mensen die graag 'zweverig' imkeren. Het is hun goede recht, maar ik imker liever 'normaal'.

Ondertussen is het boek onderweg naar mij. Je herkent het gevoel ongetwijfeld dat je niet kunt wachten tot je bestelling aankomt. Ik voelde mij gisteren als een klein kind dat 's morgens naar beneden rent om te kijken wat er in zijn schoentje zit. Maar helaas, de postbode was nog niet langs geweest.

Om mij zoet te houden heeft meneer Mangum nog een lange tekst met veel foto's toegevoegd aan zijn site. Dit keer gaat het om een spoedcursus schuiflade lezen:

http://www.tbhsbywam.com/screen-floors/

Zodra ik het boek binnen heb, lees ik het in één adem uit, denk ik. Ik zal tegen die tijd wel een kleine recensie plaatsen.

Groet,

Bart
Drosinus
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Bart
Ik wacht je recentie even af en als die positief is wat ik wel verwacht dan bestel ik het boek ook

Drosinus
Drosinus
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Hallo Bart,
Is je boek al binnen?
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Wyatt A. Mangum. Top-Bar Hive Beekeeping: Wisdom & Pleasure Combined. Bowling Green, Virginia, USA: Stinging Drone Publications 2012. (Eigen beheer. Boek is verkrijgbaar bij de auteur, via zijn site. Kosten, inclusief verzendkosten, ongeveer €60)

Recensie

Dit is, zover ik kan overzien, het tweede boek dat volledig gewijd is aan de kunst van het imkeren met latten. Het eerste boek heette The barefoot beekeeper dat was geschreven door de Engelsman Phil Chandler. Chandler haalt het niet bij Mangum, alleen al vanwege de bescheiden omvang. Toen dit boek daarentegen op mijn deurmat plofte, ging er een lichte schok door mijn huis. Mangums werk is een pil op ongeveer A4-formaat van meer dan 400 dichtbedrukte pagina's, rijkelijk geïllustreerd met zijn eigen foto's.

Mangum heeft veel talenten om te koesteren. Hij is een gepromoveerde wetenschapper, hij fotografeert op professioneel niveau, hij is bereisd en goed ingelezen in de historische bijenteelt, hij is een commercieel bestuivingsimker met een wel heel bijzondere bedrijfsmethode en hij schrijft heel aardig, getuige een column die hij tijdenlang verzorgd heeft voor The American Beejournal en getuige dit alleszins leesbare boek natuurlijk.

Je zou zijn boek wat respectloos kunnen beschouwen als een boek dat wij allemaal hadden kunnen schrijven, als we maar het talent en het geduld hadden gehad. Mangum beschrijft namelijk zijn eigen aanpak van het bijenhouden; hij heeft absoluut niet de pretentie om het definitieve handboek voor het werken met lattenkasten te schrijven. Ook houdt hij weinig rekening met beginners. Dit boek is geschreven voor de gevorderde imker. Zo zegt hij niets over het maken van kunstzwermen. Daar hebben we volgens Mangum andere boeken voor. Hij is vooral bestuivingsimker, maar ook het oogsten van honing en het telen van koninginnen - in lattenkasten! - komt uitgebreid aan bod.

Een aantal aspecten van Mangums aanpak springt de moderne raampjesimker met zijn gestapelde kasten in het oog. Hij geeft bijvoorbeeld een overtuigend antwoord op de vraag hoe je in deze kasten met een koninginnenrooster werkt. Verder heeft Mangum zijn kasten ingericht in warme bouw. De vlieggaten bevinden zich dus aan de korte zijde van de kast. Het bezwaar van Chandler hiertegen is, dat je het broednest maar van één kant kunt benaderen, namelijk van de achterkant; als je de voorste lat wil inspecteren, dan zul je álle latten eerst moeten wegschuiven, zegt Chandler. Het omgekeerde is juist waar, volgens Mangum. Als je nou een klein wiglatje aan de voorkant van de kast legt, voordat je de eerste lat op zijn plaats legt en je brengt bovendien ook nog eens een reeks hoge vlieggaten aan, dan hebben de bijen nauwelijks de neiging om die voorste lat uit te bouwen. Als je dus het broednest wilt inspecteren, dan kun je die voorste lat weghalen en je bent metéén bij het broednest. Dit scheelt gigantisch veel tijd bij het inspecteren van veel kasten op allerlei bestuivingslocaties.

Verder werkt Mangum zonder dak. Hij legt twee balkjes op de latten en daar bovenop legt hij een platte, ijzeren dakplaat, zeg maar een ijzeren variant van een golfplaat, maar dan zonder golfjes. De plaat wordt niet met een steen, maar met een touw op zijn plaats gehouden. Je zou zeggen dat deze aanpak voor ons klimaat veel te koud is. Toch staan er allerlei foto's in het boek van lattenkasten zonder dak met enkel een plaat erop, bedolven onder een pak sneeuw en met ijspegels aan de vliegplank.

Maar het meest spectaculaire aspect voor ons is nog wel het feit dat hij 200 bestuivingsvolken in deze kasten heeft, waarmee hij het hele jaar door reist! Reizen met deze kasten? Dan breken die raten toch gegarandeerd af? Ongelooflijk, maar Mangum weet niet beter. Hij doet het al 25 jaar, met heel wat kasten, verschillende keren per jaar, ook bij subtropische, Oost-Amerikaanse hitte. Het geheim? Reis 's nachts, werk poepvoorzichtig, rij overdreven rustig met een zwaailicht op het dak, neem geen enkele risico en anticipeer op ieder denkbaar verstorinkje, hou je blik strak op de weg om alle oneffenheden tijdig op te merken. Maar het wordt nog gekker. Mangum werkt volkomen alleen (!!) en hij reist met de vlieggaten open (!!!).

Opmerkelijk is zijn zwermvangdoos. Zouden ze in de VS echt geen korven kennen? Die dingen zijn voor het scheppen van zwermen echt veel handiger. Ook heel aardig is het hoofdstuk over 'bait hives', lokkasten. Dat doen wij veel te weinig, mensen. Daarmee besparen wij omwonenden veel overlast en je raakt minder zwermen kwijt. Heel aardig is het uitgebreide hoofdstuk over het introduceren van koninginnen en het korte hoofdstukje over de kunst van het schuifladelezen.

Maar kritiek heb ik ook. Soms is Mangum wel erg lang aan het woord over futiliteiten. Hij besteedt bijvoorbeeld een hoofdstuk aan het verven van de kasten en hij vertelt me wat te veel anekdotes. Het had van mij veel efficiënter gemogen. Verder zijn de hoofdstukken over het algemeen vrij lang, zonder paragrafen, tussenkoppen of wat dies meer zij, waardoor je veel moet lezen wil je even iets opzoeken; het is lastig om even gauw iets terug te vinden. Het aantal foto's had van mij wat uitgebreider gemogen. Vaak zijn de illustraties een soort mini-collages die gewoon niet zo overzichtelijk zijn. Mangum schrijft heel aardig, maar visualiseert matig. Dan krijg ik op sommige dringende vragen maar een half antwoord. Volken splitsen kunnen we allemaal; maar hoe moet je ze weer verenigen? Ik worstel enorm met dat probleem, maar Mangum zegt er alleen iets over met betrekking tot een zwak volk, in één enkele pagina. Hoe moet je de mijten bestrijden? Mangum grijpt alleen in als hij vindt dat er te veel mijten vallen. Hij verwijdert darrenbroed in het voorjaar en hij probeert telkens koninginnen na te telen van de volken die de minste mijten hebben. Hij geeft ruiterlijk toe dat er nog wel eens een volkje dood gaat. Ik weet niet zo goed of ik daar nou echt mee geholpen ben. Tot slot vraag ik me af hoe Mangum de bodems schoonhoudt. Hij heeft veel kasten met een dichte bodem. Daarop vormt zich toch een plakkaat van bijenlijkjes in de winter?

In elk geval bewijst Mangum met dit boek dat de lattenkast een volstrekt serieus te nemen concurrent is van de raampjeskast op álle punten: inspectie, koninginneteelt, reizen, honingoogst, inzet voor de bestuiving, enzovoort.

Groet,

Bart
Drosinus
Contacteer:

Bericht door Drosinus »

Als er nog meer mensen zijn die dit boek willen kopen laat het dan even weten dan kunnen we er meerdere tegelijk bestellen dat worden de verzendkosten gedeeld.

groet Drosinus
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Er blijkt nog een lattenboek te bestaan, gewoon bestelbaar bij bol.com:

http://www.fortheloveofbees.com/topbar-beekeeping-book/

Ik krijg alleen uitslag van die 'organic practices', maar ja, daar zet ik me wel overheen.

Er zijn dus, zover ik kan overzien, drie lattenboeken en niet twee.

Merk op dat 'top-bar beekeeping' zich perfect laat vertalen in het Nederlands als 'latimkeren' of 'lattenimkerij'. Behalve de 'korfimker' straks ook de 'lattenimker'?
Allicht, ze worden talrijk, die lattenmensen. Let maar eens op.

Groet,

Bart
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bart moet effe z**ken:

Ik weet niet hoor 'latimkeren' of 'lattenimkerij'. Waarom niet dichter bij het Engelse woord blijven? Dus toplat(ten)kast. Of toplattenkastimkerij (kan zo het Groot Dictee in; had dit jaar overigens weinig fouten). :wink: .

gr
JP
Plaats reactie