Tongmeter

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
de vos roger
Contacteer:

Tongmeter

Bericht door de vos roger »

Beste forumleden,
Wie kan me iets meer info geven over deze tongmeter?
Is deze nog ergens te koop? Wordt het nog gebruikt?
Op het einde van de 19de eeuw werd er heel wat onderzoek verricht naar de tonglengte van honingbijen. Vastgesteld werd, dat bijen met een langere tong, meer nectar verzamelden. Nectarbronnen in nauwe en diepe bloemkelken (bijvoorbeeld rode klaver) kunnen enkel door langtongige bijen bezocht worden. Om de teelt van langtongige honingbijen te bevorderen ontwierp imker Charton-Froissard uit Frankrijk rond 1870 een eerste eenvoudig tongmeettoestel. Begin 20ste eeuw werd de tongmeter geperfectioneerd en de meeste imkers noemden dit apparaatje de glossometer van Charton.
Afbeelding
Het gebruik ervan is zeer eenvoudig. De ruimte (1 mm) tussen de meetschaal en de glazen dekplaat wordt opgevuld met deegsuiker en in het bijenvolk gebracht. De bijen nemen met hun tong - tot zover deze kan reiken - het deegsuiker op. Na 24 uren kan de imker de tonglengte nauwkeurig aflezen.

groetjes
roger
Bok
Contacteer:

Re: Tongmeter

Bericht door Bok »

Bij een russelmeter heb ik heel ander gedachte :oops:

Deze zijn zeker nog te koop in een bepaald soort winkels voor een bepaald soort gebruik :whistle:
groet,

Peter
de vos roger
Contacteer:

Laat horen,
als je a zegt wordt ook een b verwacht :wink:
roger
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Roger,

leuke dingen zijn dit!
Is dit je eigen exemplaar? Oud exemplaar? Wellicht dat die dingen ergens nog in de handel zijn. Ik denk dan in Duitsland ofzo of het oostblok. VS?
Volgens mij stond er in het handboek bijenteelt van Schotman of in het bijenboek van De Roever hier een stuk over in. Maar ik weet het niet zeker meer.

Je kunt natuurlijk op langere tonglengte selecteren. De vraag is hoe stabiel deze eigenschap is. Volgens mij is het toch een beetje vergelijkbaar met maaggroote. Hier is in de jaren dertig? van de vorige eeuw veel onderzoek naar geweest en via aangepaste kunstraat met grotere celgroottes geprobeerd om grotere magen te kweken. Ik meende zo uit mijn hoofd dat dit Prof. Beaufort? was? Was hij geen Belg of Fransman? Niettemin wel leuk om je eigen bijen te monitoren!

gr
JP
jjmvaningen
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Volgens mij stond er in het handboek bijenteelt van Schotman of in het bijenboek van De Roever hier een stuk over in. Maar ik weet het niet zeker meer.
In ieder geval in De Roever (p. 465-466, de glossometer van Kelting). groet jacques
aanvulling: zie ook Schotman: p. 148-149 glossometers van: Kelting, Wankler, Götse-Staar)
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik meende zo uit mijn hoofd dat dit Prof. Beaufort? was? Was hij geen Belg of Fransman?
Beaufort zat in de windmeters,ik meende dat het professor Ursmar Baudoux uit Belgie was.
Hij beweerd dat elke 50 cellen minder per dm2 de tong van de bij 0.5 mm groter werd.
Er zat hier uiteraard een maximum aan anders had ik allang bijen gekweekt die net zo groot als hommels waren.

Er zijn mensen die beweren dat de bijen met 4,9mm celgrootte zichzelf kunnen redden m.b.t. varroa bestrijding.
Het zou ook best kunnen dat ze dan sommige gewassen niet meer bezoeken.

Die professor kweekte steeds grotere bijen,misschien was dat wel de reden dat
R. Steiner zei:"als we zo door gaan is de bij over honderd jaar uitgestorven" volgensmij heeft hij toch aardig gelijk gekregen.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi Roger,

het volgende nog gelezen?
leuke dingen zijn dit!
Is dit je eigen exemplaar? Oud exemplaar? Wellicht dat die dingen ergens nog in de handel zijn. Ik denk dan in Duitsland ofzo of het oostblok. VS?
Volgens mij stond er in het handboek bijenteelt van Schotman of in het bijenboek van De Roever hier een stuk over in. Maar ik weet het niet zeker meer.

gr
JP
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

de vos roger schreef:Het gebruik ervan is zeer eenvoudig. De ruimte (1 mm) tussen de meetschaal en de glazen dekplaat wordt opgevuld met deegsuiker en in het bijenvolk gebracht. De bijen nemen met hun tong - tot zover deze kan reiken - het deegsuiker op. Na 24 uren kan de imker de tonglengte nauwkeurig aflezen.

groetjes
Aah,eerst begreep ik de werking van het apparaatje niet.
Als alle suikerdeeg tot 10 weg is betekend dat gewoon 10mm lange tong.1 mm tonglengte tussen twee grote maatstrepen.
De schuinte zit er natuurlijk in zodat je het veel nauwkeuriger kan aflezen.
Bij getal 10 is natuurlijk de afstand tussen hartlijn apparaatje en de rand 1 cm zo te zien.

Nou,dat het was vastgesteld dat deze bijen met langere tong hogere honingopbrengst (ja ik verdraai een woord) gaven heb ik ook wel andere verhalen over gelezen.
Het werd gepropageerd dat het zo was.

Beetje als met de piramidebouw in mijn beleving...het lijkt erop dat we het wiel opnieuw moeten uitvinden.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi Roger,

het volgende nog gelezen?
leuke dingen zijn dit!

gr
JP
de vos roger
Contacteer:

Nee is niet mijn eigen exemplaar
De vraag die ik hier stelde werd ook gesteld door een imker op het Vlaams bijenforum.
Daar niemand die man kon helpen heb ik zijn vraag dan maar naar hier overgebracht :wink:
Ik hou die persoon dan verder op de hoogte .
groetjes
roger
Plaats reactie