Druppelvoerbak?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Druppelvoerbak?

Bericht door Ewout »

Ik lees hier en daar dat het beter is om de bijen over een langere periode iedere keer een klein beetje suiker te geven ipv heel veel in één keer, maar als weekendimker is dat niet altijd even makkelijk. Er zat al gauw een week tussen elke keer voeren, en dan ontkom je niet aan grotere hoeveelheden (6L per keer). Nu vroeg ik mij af of er ook een soort druppelvoerbakken bestaan, waar je alle voer in één keer in doet, die dan over een langere periode leegloopt. Imkermeister Bremer schrijft 3,5L per 2-3 dagen, da's vast een klein druppelgaatje, maar dan zou je wel met een grote bak (15L) de volken in 2x alle wintervoer kunnen geven... Iemand ooit zelf zoiets geklust of op de markt gezien?
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Druppelvoerbak?

Bericht door jjmvaningen »

nee, ik heb geen ervaring met een "druppelbak".
ook nog nooit gezien.
maar 6liter/week is ook mooi.
dat hebben ze na 3-4 dagen de boel op en de andere 2-3 dagen kunnen ze de boel indikken.
en dat 4 weekeinden lang.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Ewout schreef:Ik lees hier en daar dat het beter is om de bijen over een langere periode iedere keer een klein beetje suiker te geven ipv heel veel in één keer, maar als weekendimker is dat niet altijd even makkelijk. Er zat al gauw een week tussen elke keer voeren, en dan ontkom je niet aan grotere hoeveelheden (6L per keer). Nu vroeg ik mij af of er ook een soort druppelvoerbakken bestaan, waar je alle voer in één keer in doet, die dan over een langere periode leegloopt. Imkermeister Bremer schrijft 3,5L per 2-3 dagen, da's vast een klein druppelgaatje, maar dan zou je wel met een grote bak (15L) de volken in 2x alle wintervoer kunnen geven... Iemand ooit zelf zoiets geklust of op de markt gezien?
Misschien komt dit in de buurt http://www.holtermann-shop.de/index.php ... raete.html Futtereimer 5 liter ?
Persoonlijk zie ik er het nut niet van in maar ja zoveel imkers zoveel zinnen (+1) :D
Groeten, Willem :violin:
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Ik heb wel eens aan van die infuusslangetjes met zo'n druppelaar zitten denken met een vat op hoogte eraan.
Dagtank ertussen voor de routine controle voeropname.

Krijg je van flying doctors kijken.
Toch niet heel enthousiast om het gelijk toe te passen,bij bevruchtingsvolkjes misschien.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De vraag is of een druppemethode echt beter is.....Sommige imkers zijn er van overtuigd hoe sneller en hoe grotere porties een volk zijn wintervoer opneemt des te betere halers het zijn en hierop ook selecteren.

Zelf ben ik ook een weekendimker en ben ik fan van de grote eenheden. Ik heb grote houten voerbakken en anders zet ik twee 2 L voerbakjes naast elkaar en kan ik 4 L voeren per keer. Sommige volken kunnen een schrikreactie vertonen, maar uiteindelijk moet het voer er toch in. En als je elk weekend dan 4 L voert (en ik voer veel meer dan 10 Kg) dan al met al ben je nog wel wat weekenden bezig.

Qua tijd kan de druppelmethode wellicht wel faciliteren! Ik denk dan aan dergelijke systemen die ze ook bij de aardbeienteelt gebruiken. Een groot vat suikerwater en slangetje in kast en druppelen maar....De volken worden wel zeer gelijkmatig ingevoerd. Wellicht is het iets! Al zullen er vele praktische obstakels zijn.

gr
JP
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Wellicht is het iets! Al zullen er vele praktische obstakels zijn.

Heel veel obstakels.

Leiding moet onder druk staan 0,8 tot 4 bar
Slangetje geeft altijd ook als volken niet opnemen.
Verwacht ook vlug verstopping.

Henk
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

bij wat warmer weer kan het suikerwater in een week tijd wel gaan gisten!

wil je langzaam, honingsuikerdeeg!

Vriendelijke groet,
Semar(Dominique)
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Heh heh heh,je volken voeren met 4 bar.
Ik heb de tranen in m'n ogen.

Werkt zo'n flying doctors infuuszak dan niet?
is maar 0,1 bar per meter en omdat het suikerwater is denk ik wel 0,15 bar per meter hoogte.
En flow is het niet...kan wel denk ik.
Of het handig is met de trap je bijen voeren?

De natuur is één groot evenwicht,ga je honing pikken,moet je gewoon werken .
Idd wat semar zegt...ik kan m'n suikerwater ook niet langer dan anderhalve week bewaren.
Plaats reactie