EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Franschman » ma 14 jan 2013, 16:15

Ex Libris Maagendans.jpg
Ex Libris van Maagendans
Beste Beeleevers,
Johan Schotman en oud Secretaris van de VBBN Maagendans hadden fraaie EX librisplaatjes in hun boeken.
Baldi Dekker, de bekende imker-verzamelaar, gunde mij een blik in zijn grote verzameling Ex Librisplaatjes waarin bijen figureren.
Schotman, een zenuwarts en schrijver van de bekende BIjenbijbel maar ook Maagendans die bij justitie werkte, (ver)stopte veel symboliek in hun EX Libris
Deze plaatjes plak(te) je vooraan in je boek zodat de lener wist aan wie hij het boek moest terugbrengen. De verzameling Dekker die uit honderden plaatjes bestaat, is zeker verder onder
Ex Libris Maagendans.jpg
Ex Libris van Maagendans
zoek en publicatie waard ! Hier dus een voorproefje van deze unieke imker-kunst. :be9:
Ex Libris Maagendans.jpg
Ex Libris van Maagendans
Bijlagen
Ex Libris Schotman.jpg
Schotman's Ex Libris

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Bart de Coo » wo 16 jan 2013, 10:53

Echt indrukwekkend. Allereerst die ex-librisprentjes. Die zijn duidelijk door kunstenaars gemaakt. Heel bijzonder. Ook bijzonder, hoe verzamel je zoiets? Die Baldi Dekker kan toch al lang een museum inrichten? Wordt het niet eens tijd dat professionals zich gaan bemoeien met zijn collectie?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 16 jan 2013, 11:52

Ja ik had er ook nog niet op gereageerd, maar het is prachtig!!! Adembenemend mooi.
Ik vraag me ook af dat de heren dit idd zelf hebben gemaakt of laten maken...

Ze hebben zeker museale waarde...maar de vraag is of zoiets in een regulier museum in te passen is. Zeker in een bijen museum...

gr
JP

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Franschman » wo 16 jan 2013, 18:52

Hallo JP,
De verzamelingvan Baldi Dekker is gigantisch. Het is een levenswerk. Het omvat behalve allerlei imkermaterialen,een grote collectie afbeeldingen rond de imkerij. Speldjes, postzegels,ex librisplaatjes, etiketten ( ! ) boeken enz. enz.
Ik heb met Baldi, ( die ook het vignet van de VBBN heeft gemaakt en te zien is op de facade van 'het Biienhuis 'aan de Grindweg) al eens gesproken om een en ander in boekvorm uit te brengen. Is voor zoiets een markt of zou een virtuele presentatie een tussenoplossing zijn ? :doh:
Ik zal proberen nog eens een plaatje van een mooie Bijen Ex libris te laten zien uit de collectie van Baldi Dekker. Zijn eigen etiket en ex libris in hoogdruk zijn ook fraai vormgegeven ! :clap:
Laatst gewijzigd door Franschman op do 17 jan 2013, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 17 jan 2013, 00:52

Hallo JP,
De verzamelingvan Baldi Dekker is gigantisch. Het is een levenswerk. Het omvat behalve allerlei imkermaterialen,een grote collectie afbeeldingen rond de imkerij. Speldjes, postzegels,ex librisplaatjes, etiketten ( ! ) boeken enz. enz.
Ik heb met Baldi, ( die ook het vignet van de VBBN heeft gemaakt en te zien is op de facade van het Bienhuis aan de Grindweg) al eens gesproken om een en ander in boekvorm uit te brengen. Is voor zoiets een markt of zou een virtuele presentatie een tussenoplossing zijn ?

Tja ik denk maar zo...het is zonde dat dergelijke collecties allemaal in mappen en kasten ligt. Bovendien is het interessant om het erover te hebben met andere bewonderaars. Je te laten inspireren :D .

Zelf had ik ooit twee prachtige oude kasten op de kop getikt. Een soort van oude WBC tuinkasten maar dan kleiner en in eigen maak? De eigenaar was al dood. Niettemin de kasten hadden een prachtig dak en een schitterend ingenieus ontworpen vliegplanksyteem met een breed latje dat vastzat aan een leertje. Maar goed ik had ruimtegebrek en moest verhuizen. De kasten stonden in de weg en onder het mom van 'je kunt niet alles bewaren' weg ermee. Ik heb wel vaker oude imkerkasten (som met asbest :o ) en spullen gekocht of gekregen. Ik vind het belangrijk om een goed overzicht te zien van de diversiteit in een land of regio. Wat nu niet bruikbaar is of ouderwets kan over een bepaalde periode wel weer erg functioneel zijn. Who knows.

Terug naar de ex-librissen. Ik beschouw ze een beetje als postzegels. En al zal de markt bij lange na niet zo groot zijn als de filatelie, ik denk wel dat er een markt voor is. Al zou het alleen maar in imkerwinkels liggen (dus in naslagwerk). Overigens weet ik van verschillende antiquariaten dat ze boeken hoger prijzen vanwege de exlibrissen. Er is dus echt wel een verzamelmarkt.

Ik zou het simultaan doen. Een mooie degelijke presentatie maken en tegelijktijd ook een (kleine oplage) in boekvorm Maar dan geen amateurschriftje. Indien je dan een presentatie geeft kun je meteen het boek erbij verkopen. Dat is niet alleen commercie, dat is ook mensen bedienen op hun wenken.

Tot zover mijn bijdrage.

PS benader ook eens een museum als dat in Kalmthout. Ik kan me niet indenken dat ze zoiets niet willen opnemen als tijdelijke tentoonstelling. Dat museum wordt goed bezocht.
JP

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Franschman » do 17 jan 2013, 12:30

41178319.jpg
Ex Libris met bijenmotief
Een fraaie Ex Libris met bijenmotief uit de Collectie Baldi Dekker.
Laatst gewijzigd door Franschman op do 17 jan 2013, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Franschman » do 17 jan 2013, 12:33

Ex Libris imkerij.jpg
Ex libris (linoleum-snede)
Je krijgt er geen genoeg van. Grafische kunst met het bijenmotief weergegeven in een Ex Libris

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Bart de Coo » do 17 jan 2013, 19:41

O, ga gerust door hoor. Ik verveel me niet. Die ex-libris van niemand minder dan Maurice Maeterlinck. Hoe kóm je daar in 's hemelsnaam aan? Zeer frustrerend, ik wil ook wel een iets bijzonders van laat ons zeggen Gerrit Komrij, maar juist vanwege dit soort frustraties is zo'n prentje nog bijzonderder natuurlijk. Die onderste vind ik toch mooier. Ik denk omdat ik linoleum- en houtsneden altijd zo bijzonder vind. Mijn vader kende een goede kunstenaar die prachtig linoleum kon gutsen. Zéér zeldzame vaardigheid tegenwoordig, volgens mij. Prachtig.

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 17 jan 2013, 22:35

Die ex-libris van niemand minder dan Maurice Maeterlinck. Hoe kóm je daar in 's hemelsnaam aan?
Ik dacht precies hetzelfde. Onvoorstelbaar. Het is niet onder woorden te brengen.


Bart,

Gerrit zijn boeltje is onder de hamer gegaan....dus daar had je bij kunnen zijn :lol: . Een bijenboekje had er vast tussen gezeten... of 'schetenlatenboekjes'. Hij was een aparte man... een beetje viezig... Ik heb hem wel eens ontmoet.

Ik vind die laatste ex-libris ook zeer mooi. Met name die wilgentak en die bijenkorf zijn zo goed gemaakt. Heel expressief.

gr
JP

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: EX LIBRIS, imkerkunst op de Cm2

Bericht door Franschman » vr 18 jan 2013, 13:06

Hallo 'jongens',
Omdat jullie zo enthousiast zijn zal ik nog een paar plaatjes scannen.
Baldi Dekker heeft veel moeite gedaan om zijn verzameling samen te stellen. Het doet me denken aan de verzamelaar van de Bibliotheca Hermetica of de schilderijenverzameling Magisch realisme van Scheringa. Het uit elkaar vallen van zo'n verzameling zou jammer zijn. Baldi heeft geld, moeite noch artistiek talent gespaard om dit bij elkaar te brengen. Doe dat maar eens na... :think:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten