RVS honingpersen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Ruinerweg
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Contacteer:

Re: [Te Koop] RVS honingpersen

Bericht door Ruinerweg »

Beste medeimker,

je kunt beter schrijven VIND IK lekkerder i.p.v. is lekkerder!

groet,

Roel

www.ruinerimkers.nl
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

O grote Eburoon, dapperste van alle Galliërs,

Honing persen in plaats van slingeren is vooral zinvol in het geval van heidehoning. Heidehoning is veel dikker dan andere honingsoorten, waardoor die nauwelijks te slingeren valt. Als je heidehoning wilt slingeren, dan zul je die eerst moeten 'kolben'. Dat betekent dat je met een of ander daarvoor bestemd toestel in de honing moet peuren, om die enigszins vloeibaar te krijgen. Daarna moet je gaan slingeren, maar je krijgt er maar weinig uit. Veel honing blijft achter en door de enorme weerbarstigheid van deze honing, slinger je de raten vaak kapot. Kortom, heidehoning slingeren is een vreselijke straf. Zo vreselijk, dat ik er een paar maanden geleden besloot definitief een streep onder, en een punt achter te zetten. Nooit meer.

De raten zijn na het persen natuurlijk kapot. Veel imkers hier in de omgeving, winnen heidehoning als volgt. Kort voordat ze de kasten naar de heide brengen, geven ze de volken enige kilo's suikervoer in korte tijd. Vlak voor het afreizen, plaatsen ze honingzolders op de kasten die voorzien zijn van kadertjes/raampjes, met enkel een reepje waswafel/kunstraat. De raampjes blijven dus onbedraad. Soms wordt er een uitgebouwd raampje tussen gehangen als 'klimraampje'. Dit om de bijen te verleiden de honingzolder in gebruik te nemen. Bovendien wordt het volk vaak met opzet klein behuisd, door ze bijvoorbeeld terug te zetten op één verhoogsel/broedbak. Als de heide meewerkt en de honingkamer wordt volledig gevuld met honing, dan is het slechts een kwestie van de raten uit de raampjes te snijden en te persen. Natuurlijk worden de honingraten uit korven ook geperst. Er zou nauwelijks een alternatief zijn. Ik heb zelf mijn bedrade raampjes kapot gemaakt, door de draden door te knippen en die vervolgens uit de raten te trekken. Aanstaand voorjaar laat ik ze wel weer uitbouwen.

Om u te dienen,

Bart de Coo,
schijterig Batavier
Ruinerweg
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Bart,

Op het onvolprezen Imkerpedia staat een praktisch identieke honingpers -zelfs met de twee wieltjes - die we via jou kunnen bestellen. Het idee hiervoor bestaat al, zelfs het materiaal lijkt mij hezelfde. Wie de maker/ontwerper van deze magnifieke honingpers is staat er niet bij.

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Roel,

De pers op de Imkerpedia-foto ís dezelfde pers. Dus geen pers uit dezelfde productiereeks, maar hetzelfde exemplaar waar ik op mijn foto's mee werk.

Ik denk dat de imkerpedia-foto gemaakt is bij een imker in Apeldoorn. Ik meen de achtergrond te herkennen en verder weet ik dat Albert Stoter, die imkerpedia vol schrijft - ook in Apeldoorn woont. Verder heb ik deze pers geleend bij een imker hier in de omgeving. Deze man in Apeldoorn zal hem wel bij dezelfde geleend hebben.

Een perfect ding dus. Wie wil er ook zo een? De prijs blijft onder de 500€.

Groet,

Bart
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Ruinerweg schreef:Wie de maker/ontwerper van deze magnifieke honingpers is staat er niet bij.
Als je op die foto op Imkerpedia doorklikt dan zie je dat mede-forumdeelnemer Henk Rostohar de fotograaf is.

Hij plaatste deze foto (met ook nog een paar andere meer gedetailleerde foto's) op het forum in http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 8&start=10.

Henk gaf me desgevraagd toestemming om deze ook op Imkerpedia te plaatsen.
Ruinerweg
Contacteer:

Bericht door Ruinerweg »

Ik dacht dat de foto's van Bart het hadden over wat geheel nieuws!
Ik vind de prijs dan toch wel erg aan de hoge kant.

Groet,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bart,

mbt jouw wens om honing te persen. Dit kwam ik tegen. Mss staat hier een aardige pers bij die jezelf kunt bouwen!

http://warre.biobees.com/pressing.htm

gr
JP
Plaats reactie