Zembla II (24/01/'13)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 jan 2013, 18:48

Oude Essink schreef: Heb jij wel Jaap?
Hennie alle 180 pagina's en ben nog aan enkele nagekomen stukken bezig van dezelfde grootte .



Ik heb nog nooit ergens geschreven of gesproken dat al deze middelen zo wenselijk of gezond zullen zijn . Wel schrijf ik en zolang er geen enkel bewijs is dat de verdwijnziekte veroorzaakt wordt door gewasbeschermingsmiddelen , dit niet de oorzaak zal zijn .
Zelfs Dr Jeroen v/d Sluis en de 180 pagina's van de EFSA kunnen hier geen sluitend bewijs voor leveren .

Volgens mij is het tijd om de conclusies van Jeroen v/d Sluis naast die van Romee v/d Zee ( Nosema ) bij de mogelijke oorzaken te plaatsen en ons met de werkelijke en bekende oorzaken bezig te houden .

Jaap v P

jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jorris » vr 25 jan 2013, 18:57

Jaap v.Popering schreef: Ik heb nog nooit ergens geschreven of gesproken dat al deze middelen zo wenselijk of gezond zullen zijn . Wel schrijf ik en zolang er geen enkel bewijs is dat de verdwijnziekte veroorzaakt wordt door gewasbeschermingsmiddelen , dit niet de oorzaak zal zijn .
Dit is volstrekt onlogische bewering. Zolang er geen bewijs is dat de verdwijnziekte veroorzaakt wordt door gewasbeschermingsmiddelen, kan het nog wel de oorzaak zijn. Zolang er geen bewijs voor of tegen is, is noch het één noch het ander uitgesloten.

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door p.zwartepoorte » vr 25 jan 2013, 19:20

Ik denk dat het een lange weg is want die gasten die er mee te maken hebbben die moeten aan elkaar verdienen.
Want als die middelen verboden worden hebben de boeren minder oost dus minder inkomen Bayer verkoopt niks meer dus ook weer minder inkomen en dan die onderzoekers (subisidie op vreters ) die moeten ook wat te doen hebben en die gaan niet zeggen dat het daar aan ligt want dan hebben ze die Bayer op zijn dak dus geen werk meer want die betaalt die onderzoekers een deel er van en dan die minister doet er toch geen fuck aan want die boeit niet dat de honingbij uit sterft ik denk als wij allemaal wat zelf aan doen dan zal er misschien wat gebeuren.
Maar ik heb er een hard hoofd in ik mag blij zijn dat ik niet in een agrarisch gebied zit dan word er weinig of niks gespoten denk ik
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 19:22

Gisteravond om een uur of elf het laatste bericht geplaatst.
Vandaag 100den waswafelkes gepersd.
Nu met een bord spagetti op de bank voor mijn laptop.
Ik bijna 20 min. bezig geweest om alle 5 pagina's nieuwe door te wroeten.

Het forum leeft!!! :be3: :be2:

gr
JP

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Leo van der Heijden » vr 25 jan 2013, 19:27

Hoi JP,

Het is zoals je gezegd hebt. Negatieve berichtgeving kan positief uitpakken. (Een gezamelijk probleem brengt mensen samen).

100den waswafeltjes gemaakt. Voor minipluskastjes? :lol:
Met viendelijke groet,
Leo.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door jossmits » vr 25 jan 2013, 19:28

In plaats van het hele pak van EFSA door te nemen kun je ook het advies van CTGB hierover lezen. Dat is veel korter en overzichtelijker, bovendien zie je dan wat het CTGB hier mee wil en dat lijkt me voor nederland (en de nederlandse imkers van belang.
Op onderstaande link is dat advies op een pdf file te vinden

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oioen.html

Jos

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 19:30

J.P schrijft om 22.47 ;, maar juist door de bijencrisis zijn er meer mensen interesse gaan tonen voor bijen en bijenhouden

Je kunt het geloven of niet maar negatieve publiciteit werkt heel vaak positief . Ik zou best willen weten hoeveel leden de NBV er bij heeft gekregen sinds deze negatieve publiciteit aan de gang is ??
In ieder geval lijd ik dit af uit onze vereniging (Mortsel). Jarenlang was het niet mogelijk om een beginnerscursus te organiseren.
Afgelopen twee jaar geef ik college aan bijenlokaal bomvol met cursisten. Dit jaar weer ca. 30 aameldingen met gemak.

In mijn voormalige provincie Fryslan schijnt er een wachtlijst voor beginners te zijn (omdat de NBV organisatorisch schijnbaar niet in staat is om iets degelijks te regelen).

Over de gehele linie hoor ik dus dat er veel animo is voor bijenhouden. Niettemin het imkerbestand is sterk verouderd en ik ben ook benieuwd of er per saldo nu meer imkers bijkomen. Ik zal de de NBV mailen.

gr
JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Dirk Blanken » vr 25 jan 2013, 19:32

Jaap van popering hallo,

Waarom doe je zo je best om te vertellen dat de nieuwe bestrijdingsmiddelen niet de oorzaak zijn van de bijensterfte.
Weet je dat heel zeker???
Allereerst zou ik exact willen weten hoe jij de bijensterfte de varroa bestrijdt.
De bijensterfte wordt volgens mij veroorzaakt door de varroa en de virussen die daardoor meer kans krijgen maar ook door de bestrijdingsmiddelen waardoor ze verzwakt worden en minder resistent zijn voor de normale bijenziekten.
Kan jij me vertellen hoe jij de varroa bestrijd.
Als je Armitraz gebruikt dan begrijp ik het wel.
Dus ik vraag je gebruik je Armitraz.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 19:46

Hoi JP,

Het is zoals je gezegd hebt. Negatieve berichtgeving kan positief uitpakken. (Een gezamelijk probleem brengt mensen samen).

100den waswafeltjes gemaakt. Voor minipluskastjes?

Met viendelijke groet,
Hahahah....naast waswafelkes (= voor het gemak maar even honingkamerformaat), ook waswafels (= broedkamerformaat)...:).
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla II (24/01/'13)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 25 jan 2013, 19:51

jossmits schreef:In plaats van het hele pak van EFSA door te nemen kun je ook het advies van CTGB hierover lezen. Dat is veel korter en overzichtelijker, bovendien zie je dan wat het CTGB hier mee wil en dat lijkt me voor nederland (en de nederlandse imkers van belang.
Mijn inlichtingen zijn wat dat betreft van recenter datum .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten