vragen over Andere imkers 2

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: vragen over Andere imkers 2

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 28 jan 2013, 19:22

Hoi Arno,

In jouw reactie schrijf jij:
Deze bij is niets meer en niets minder dan een "mix" (lees: kruising) tussen de Europese Bij en de Afrikaanse Bij. Hier hebben ze dus geen Afrikaanse bij! Ook geen Europese bij!
Een paar jaar geleden heb ik een keer een lezing bijgewoond van Jan Dommerholt over die 'Africanized Honeybee'. Als ik mij het goed herinner, heeft hij in deze lezing aangegeven dat deze 'Africanized Honeybees' eigenlijk nog steeds zuivere Scutelata bijen zijn. De redenen dat zij geen kruisingsproducten opleveren zijn:
[*] De jonge 'Africanized honeybee' koninginnen worden tenminste 24 uur eerder geboren dan de 'Europese' koninginnen
[*] De darren uit de 'Africanized honeybee' volken zijn vitaler/sterker. Dus alle maagdelijke koninginnen worden door de 'Africanized honeybee' darren bevrucht
[*] De 'Africanized honeybee' volken zijn echte zwermduivels
[*] Ik geloof ook dat de zwermen van deze volken, zo bij volken met 'Europese' koninginnen intrekken en een paleisrevolutie veroorzaken

Een dergelijk artikel heeft geloof ik ooit in 'The American Beejournal' gestaan. Arno: Weet jij hier meer over of is dit in Brazilië niet bekend?

Groeten......................

Gerard

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Duidelijkheid omtrent geafrikaniseerde bij in Brazilië

Bericht door apiario » ma 28 jan 2013, 20:50

apiario schreef:
semar schreef:
apiario schreef: Achteraf gezien was het een fantastische actie van prof Kerr, anders hadden we hier nog met een Europeese bij gezeten, met alle (bestrijdings)gevolgen van dien.)
ongelofelijk (stom?) van dr Kerr, :roll:
die had zijn huiswerk niet goed gedaan de afrikaanse (gele) schutallatta is bekend om zijn agresive gedrag.
Br Adam heeft na het nodige onderzoek gekozen voor de monti cola een zwarte kalme bij uit de berggebieden, en die ingevoerd in zijn buckfast stam,
zónder al die agressie.

´t is maar waar je voor gaat.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Beste heer Semar,
De prof Kerr. is een zeer gerespecteerd man in de mundiale bijenwereld. Ik heb de eer gehad deze man persoonlijk de mogen ontmoeten. Ik ben imker alhier en Brazilie en werk al 15 jaar met deze "agressieve bij", zonder enig probleem dan ook. Ik en mijn collegas weten waarover wij praten. Uw reactie zegt mij genoeg.

Arno Wieringa
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Andere imkers 2

Bericht door jasper-k » di 29 jan 2013, 01:37

Hoi Bertus,
De sprinkhanen want daar vind ik ze ook op lijken zouden heel goed dezelfde soort kunnen zijn!
Geslachts dimorfisme, man en vrouw lijken verschillend, komt ook bij vogels veel voor.
Vroeger werd de edelpapegaai ook voor twee soorten aan gezien, de een roodblauw en de ander groen!
Mooie foto's en verhalen! Zit nu zelf in Vietnam maar nog geen bijenkast gezien. gevraagd naar bijenhouders in wat dorpjes maar ook nog geen imker gevonden. helaas...

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: vragen over Andere imkers 2

Bericht door apiario » di 29 jan 2013, 10:48

Hoi Jasper,

Dank voor het ,ik den wel het goede antwoord. Ze leven in groepen im "onder' vegetatie.Bij verstoring vluchten ze even alle kanten op
Maar al gauw is er weer een groep gevormd.Ik kijk af en toe mijn ogen uit naar alles wat hier zo beweegt. Wat dat betreft missen we heel wat daar in de Krimpener/Alblasserwaard. Loop ik hier in bijenpak schiet er een of ander gordeldier vlak voor mijn voeten het pad af Of van dat soort leguanen noem ik ze maar ook in verschillende maten. Sommigen zijn razendsnel. Hier zijn wel veel imkers zo wel van de honingbij als van de angellose
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: vragen over Andere imkers 2

Bericht door Albert Stoter » di 29 jan 2013, 11:22

apiario schreef:Het is een kruising tussen:
- Apis Mellifera Mellifera (zwarte duiste bij)
- Apis Mellifera Ligustica (Italiaanse bij)
- Apis Mellifera Carnica (zuid-europese bij)
- Apis Mellifera Scutellata (zuid-afrikaanse bij) (voorheen dacht men dat het de Apis M. Adansonii was, de zogenaamde "killerbij"

Tot aan 1956 had men hier in Brazilie de Europeese bij (kruisingen tussen duits,italiaanse en zuid-europese bijen)
De Europese kolonisten naar Zuid-Amerika kwamen vooral uit Portugal en Spanje. Uiteraard namen zij toen ook vooral de bijen uit hun moederland mee oftewel de Apis mellifera iberiensis. Ook deze moet dus in het bovenstaande lijstje worden geplaatst.
semar schreef:ongelofelijk (stom?) van dr Kerr, :roll:
die had zijn huiswerk niet goed gedaan de afrikaanse (gele) schutallatta is bekend om zijn agresive gedrag.
Dr Kerr deed dit in opdracht van de 'Brazilian Federal and State authorities' omdat de (hybriden van) de Europeesche ondersoorten het niet zo goed in de Zuid-Amerikaanse tropen deden.

Dr Kerr was uitstekend op de hoogte van de nadelige eigenschappen van de scutellata.
Het was dan ook de bedoeling om eerst te kruisen en te selecteren, om pas daarna de aldus uitgeslecteerde bijen op de rest van de Zuid-Amerikaanse populatie los te laten.
Helaas ontsnapten er zwermen, voordat dit teeltproces tot zijn bedoelde einde was gekomen. Of meer precies, ... al een jaar nadat de scutellata naar Zuid-Amerika waren gebracht.

De huidige bijen van Zuid-Amerika hebben inmiddels een zeer hoog scutellata gehalte vanwege de hierboven reeds door Gerard Boswinkel genoemde redenen.

Zie ook de Killer bee op Imkerpedia.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Duidelijkheid omtrent geafrikaniseerde bij in Brazilië

Bericht door semar » di 29 jan 2013, 11:47

apiario schreef:[
Beste heer Semar,
De prof Kerr. is een zeer gerespecteerd man in de mundiale bijenwereld. Ik heb de eer gehad deze man persoonlijk de mogen ontmoeten. Ik ben imker alhier en Brazilie en werk al 15 jaar met deze "agressieve bij", zonder enig probleem dan ook. Ik en mijn collegas weten waarover wij praten. Uw reactie zegt mij genoeg.

Arno Wieringa
Beste Apiario,
vergeef mij mijn plaagstootje, het was niet mijn bedoeling uw held te beldigen,
en nee ik weet niet waar over jullie praten. Dat kan ook niet onze imkers omstandigheden zijn té verschillend.
U moet uw brood ermee verdiennen in uw omstandigheden, ik mijn recreatie in de mijne.

Zelf heb ik 18 jaar geleden besloten te werken met een bij die ik in mijn ondergoed kan behandelen, u had die keuze naar ik weet helemaal niet, en heeft u die nóg niet naar wat van U ik begrijp.
Het wil er dan ook bij mij niet in dat het verhoogd defensive gedrag u niet belemerd in snelheid en gemak van werken (ik zou daar geen zin in hebben) natuurlijk kennen we elkaars bijen niet en ook niet echt de omstandigheden waarin we werken of de motivatie hierachter niet.

citaat
Achteraf gezien was het een fantastische actie van prof Kerr, anders hadden we hier nog met een Europeese bij gezeten, met alle (bestrijdings)gevolgen van dien.
einde citaat

nogmaals ik heb begrepen dat dr Kerr niet had voorzien dat de vererving zo totaal door de scutelata gedomineerd zou worden,
en dat het óntsnappen´van zijn expiriment niet gepland was. Had hij dit geweten zou hij dan nog hebben gekozen voor de scutelata? De zieke resistentie is een toevalig goedmakertje van de natuur(wat hij indertijd niet wist) maar meer niet toch?
was het dan dr Kerr´s actie of een gelukige samenloop van omstandigheden?

dat was eigenlijk meer wat ik bedoelde te zeggen, en in mijn entiosiame (vind dit een leuke rubriek)
heb ik het nogal lomp en te kort door de bocht verwoord nogmaals
MEA CULPA.
:oops:



Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: vragen over Andere imkers 2

Bericht door m.kolsters. » di 29 jan 2013, 17:15

Bertus schrijft,
Brazilie zo uniek maakt, het is juist die mix van rassen die de bijen meer Varroa-recistent maakt. Selecteren op "zachtaardigheid" is het begin van de ondergang.

Ja Bertus ik ben het hier ook wel mee eens, ik laat mijn bijen ook zwermen.
Maar ook moet ik zeggen dat het wel een te veel zwermen op een dag zijn en dat ik ze vervloek.
Ik denk wel dat deze bijen wel sterker zijn, ze vliegen nu goed, weer een goede dag hier in Holland.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: vragen over Andere imkers 2

Bericht door apiario » di 29 jan 2013, 21:15

weer een goede dag

Hoi Tinus,

Blij dat het weer een dag was dat ze uit konden vliegen. Hier was het niet veel vanochtend ging het redelijk maar vanmiddag veel regen recht naar beneden geen bijen weer.
Binnen gewerkt aan voederbakken maken In de "winter" periode moet er bij gevoerd worden om op sterkte blijven

Gisteren was er iemand die vertelde dat hij 300 kilo zuivere groene propolus had.
Maar voor mij ietwat teveel om mee te nemen. Ik zou kunnen vragen of ze op de vleugel van het vliegtuig mag zetten maar dat is ook zo,n gedoe
Bovendien er zijn heel veel mensen in Nederland die nauwelijks weten wat het is.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Andere imkers 2

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 22:23

Maar het meeste angstaanjagend was de grote hoogte. Of je op de Dom in Utrecht staat.
Bertus, ik neem aan dat jij toch niet naar boven gaat?

gr
JP

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Andere imkers 2

Bericht door apiario » wo 30 jan 2013, 22:32

Ben er al geweest. Ik werd wel even wat duizelig. Maar de geasfalteerde weg er na toe om de 30 meter een bocht was ook een kriem.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten