Braamspleut

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 10:46

Braamspleut, wanneer kun je dit het beste oogsten?
Lijkt mij, aangezien er nu steeds nog geen bladeren aanzitten dit prima te winnen valt.
Moet het een tijdje drogen of eerst toch met een splijthoutje splitten?

gr
JP

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Primus » wo 30 jan 2013, 11:42

Jelte,


Kijk is in het Forum " Korf op ambachtelijke wijze" daar heb ik nogal wat uitleg gedaan over braamspleut. Ja je kan die nu nog snijden en direct proberen te slijten. Maar ik heb er ééntje mee gemaakt( staat trouwens op het forum) maar is veel werk aan, maar als je het graag doet :whistle:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 22:29

OK...ik zal gaan kijken bij dat topic. Ik weet niet of ik die gelezen heb.

Ik geloof best dat het veel werk is. Zelf heb ik een halfhoge schepkieps (voor de sier op mijn slaapkamer!) staan gemaakt van braamspleut en deze is toch wel erg mooi. De spleut tekent prachtig af bij het stro en dat doet rotan nou eenmaal niet. Bovendien hebben de middeleeuwse imkers, lijkt mij, nooit met rotan gewerkt. Dit zal mss. op zijn vroegst vanaf ca. 1700 ofzo zijn ingevoerd. Eerder later.

Zaterdag begint mijn eerste les bij Tinus en ik zie er enorm naar uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 :D :be9: :be3:

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 30 jan 2013, 22:54

Primus,

heb de topic opnieuw gelezen. Tja daar wordt je niet echt blijer van.
Ik zal van de week ook nog eens proberen te kijken of het mij lukt om bramen te splijten.
Imkers hebben dit eeuwen gedaan. Het MOET toch kunnen??
Hoe lang waren jouw spleuten in totaal?
En wilgen spleuten? Hoe lang moeten die zijn?

Er is toch veel varianten van spleut te bedenken? Ik denk dat aan bijv. hennep. Is dat wat?

gr.
JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door maartenkleijne » do 31 jan 2013, 14:56

Van hennep maakt men touw, geen spleut..
gr,
m

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door m.kolsters. » do 31 jan 2013, 16:08

Ja Maarte en ook hasj maar in Braschaat zou ik dat als .nl niet proberen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Bart de Coo » do 31 jan 2013, 16:42

JP,

Het lijkt erop dat bramen als bindmateriaal in de 18e eeuw bedacht werd. Cluyt heeft het in de 16e eeuw alleen over wilgen en hij wordt in de 17e en 18e eeuw een paar keer overgeschreven. De overschrijvers nemen niet de moeite om er iets over bramen aan toe te voegen. Hendrix (1786) noemt als eerste bramen. Hij gebruikt ook wilgen. Dat weet ik zeker, omdat hij zegt dat je korven met bramen en wilgen om en om moet zetten, tegen het vervliegen en voor de bruidsvlucht.

Als je het eens met wilgen wil proberen, dan moet je die nu ongeveer gaan snijden. Je gebruikt daarvoor waterwilg, die struiken die dicht lang de waterkant staan. Neem eenjarige tenen die aan de onderkant ongeveer een centimeter dik zijn, niet veel dikker. Het moet lukken om spleuten te krijgen van anderhalve meter. Splijten doe je van boven naar beneden, dus tegen de groeirichting in. Dan begint het pokkenwerk. Je moet de merg eruit snijden en de stukken met name aan de onderkant vlak gaan snijden. Doe een werkhandschoen aan je rechterhand als je rechtshandig bent. Neem met je werkschoenhand een keukenmesje en haal de spleut erlangs, zodat het merg eruit gaat. In dezelfde beweging probeer je de onderkanten vlakker en dunner te snijden. Tot slot 'wring' je ze, door ze herhaaldelijk langs een boompje, paaltje of tafelpoot of wat dan ook te halen. Je kunt de spleuten goed bewaren. Wel een nachtje in de badkuip onder water leggen met een paar stenen erop. O ja, laat de schil eraan zitten. Als je die eraf pelt, worden de tenen broos en je vlechtwerk slecht en weinig duurzaam.

Je kunt met de schillen trouwens ook vlechten. Vraag maar aan Tinus. Ik heb het nog nooit geprobeerd.

Nog een tip voor de mensen die een korf willen vlechten 'op ambachtelijke oerwijze': Cluyt gebruikte korven met twee vlieggaten op enige ringen boven elkaar. Hendrix' korven hadden maar één vlieggat. Ook de korven die Cancrinus beschrijft (1948 voor de laatste keer) hadden twee vlieggaten boven elkaar.

Ik voel mij geïnspireerd om een dezer dagen mijn wilgenkorf eens af te maken. Dan zal ik zeker foto's plaatsen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Oude Essink » do 31 jan 2013, 18:03

Afbeelding

hennie oes

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 23:10

Ik vind de Boxma erg mooi! Altijd al mooi gevonden.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 23:29

De hele dag regen. Vanmiddag om 17:00 uur was het toch nog even droog en ik het veld in. Ik heb een stapel takken schietwilg afgeknipt. Zo lang mogelijke twijgen/takken met geen of sporadisch een zijtakje. Vervolgens ben ik nog naar een weiland gereden met allemaal wilgenopslag (schiet) van twee a drie jaar. 1000den mooie ranke boompjes en hier ook nog eens bos afgeknipt.
Thuis vanavond eerst een splijthoutje gemaakt met een stanleymes. Vervolgens kruisje in de wilgentak gezet en splijten maar...dacht ik.
Het lukte voor geen meter. Ik kwam ca. 10 cm en dan ging het niet meer. Mss is mijn splijt houtje niet goed en moet ik het dieper insnijden. Niettemin het is een lastig klusje terwijl die oude imkertjes (nu al decennia dood) op het fimpje een twijg zo splijten. Heel frusterend. Ik zoek wel verder.
De resterende twijgen geef ik maar aan de konijnen.

Grr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten