Braamspleut

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 23:59

Ik heb het splijthoutje wat dieper ingesneden en promt ging het splijten al beter. Ik heb nu 1 tak kunnen spijten. Het gaat nog allerminst ideaal, maar toch. De takken moeten lijnrecht zijn zonder 1 zijtakje. Das het beste. Schietwilg is denk ik toch niet ideaal. Zo treurwilgje op stam zou goede takken leveren of mss ook wel de grote treurwilg. Waarom niet?

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 02 feb 2013, 00:38

The skepmaker living in the country, working with traditional methods used whatever long plant fibres were available. Most British beekeepers assume this would be the long vegetative shoots of the blackberry (bramble, Rubus species) but other strong fibrous plants were used such as wild clematis (old man's beard, Clematis vitalba), perennial nettle (Urtica dioica) and possibly wild hop (Humulus lupulus) or the fine twigs of willow (Salix species) or very thin strips of oak (Quercus robur) as used in basket making.

Whatever the material used it has to be in long lengths over 2m (6 feet) free of knots and of an even texture with no weak break points.

De korfvlechter die leeft op het platteland, werkt met traditionele methodes op basis van de plantensoorten en -vezels die ter plaatse beschikbaar waren. Meest Britse bijenhouders nemen aan dit vooral de lange vegetatieve scheuten van de braam zijn (Rubus sp.), maar ook andere sterke vezelachtige planten werden gebruikt zoals Clematis (Cl. vitalba), overblijvende netel (brandnetel, Urtica dioica), en mogelijkerwijs hop (Humulus lupulus) of de fijne twijgen van wilgen (Salix species) of de eer dunne strips van eik (Quercus robur) die ook gebruikt wordt bij het maken van manden.

Wat voro materiaal ook gebruikt wordt, het moet een lengte hebben van meer dan 2m (6 voet) en vrij van knopen zijn en een sturctuur hebben die geen zwakke punten heeft.

gr
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op za 02 feb 2013, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 02 feb 2013, 00:39

Vertaling volgt nog:).
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 02 feb 2013, 00:54

De waterwilg (waar BdC het over had) is Boswilg, Salix caprea.
Salix caprea 'Pendula' is een cultivar met hangende takken, die in de siertuin wordt gebruikt. Dit boompje bedoelde ik: de takken hiervan zouden wel eens erg geschikt kunnen zijn.

De plaats waar de knotwilgen zijn gekapt groeiden ook massaal boswilgen (die nu ook worden gekapt helaas). Toch maar eens kijken of ik jonge scheuten van Boswilg vind.

In het filmpje met die twee oude mannetjes heeft de voorlezer het over wilies?? (=willows??) en oasis????. Helaas is het niet te verstaan!
Wie het weet mag het zeggen.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 02 feb 2013, 01:08

Zoeken zoeken zoeken en uiteindelijk heb ik het gevonden. De heren gebruiken katwilg (de man sprak osier and withies).

Salix viminalis = the common osier or osier.

Along with other related willows, the flexible twigs (called withies) are commonly used in basketry, giving rise to its alternative common name of "basket willow". In the Chilean village of Chimbarongo, it is used to fashion the renowned baskets.

Ik moet dus opzoek naar katwilg. Moet te vinden zijn alhoewel deze wilg wel minder algemeen is.

gr
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 feb 2013, 00:01

Weer een stapje verder in mijn zoektocht naar geschikte materialen voor bindings materialen:
Lime Bark

http://www.bushcraft.ridgeonnet.com/lime%20bark%20tutorial.htm Wie had dat verwacht. Onze vertrouwde linde waar onze bijen al zoveel profijt van hebben.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Bart de Coo » zo 10 feb 2013, 10:13

JP,

Ik ben vergeten waar ik het ooit gelezen heb, maar dat je van lindebast vlechtmateriaal kon maken, wist ik. Maar ik had natuurlijk geen idee hoe je dat dan zou moeten doen. Dank voor de site, alhoewel ik niet durf te zeggen of ik er ooit aan begin! Zoals je zelf al zegt, de sport is een beetje om rommel uit je eigen omgeving te halen. Bij mij is dat dus waterwilg.

In Boergondië heb ik trouwens wel eens geprobeerd spleuten te maken van hazelaar. Lukte me niet.

Ik ben een paar jaar geleden voor het eerst gaan proberen om wilgentenen te splijten en om er vervolgens mee te gaan vlechten. De eerste korf lukte aardig. Hij staat inmiddels leeg en ik ga hem maar eens weggooien. De spleuten zijn namelijk op allerlei plaatsen gebroken, verdwenen en kapot gegaan. De reden is denk ik, dat ik bij die eerste wilgenspleutenkorf de tenen schilde. Dat had ik niet moeten doen. Kennelijk drogen de spleuten uit en worden bros. Daarom heb ik dit keer de schil laten zitten.

Ik ben gaan vlechten met wilgenspleut, vanwege een enkele zin bij de door mij hevig bewonderde zestiende-eeuwer, de botanicus/imker/apotheker Dirk Cluyt, waarover je in de laatste Bijenhouden een stuk van mijn hand kunt lezen. Aan het begin van 'dat tweede boeck' staat ergens: 'Een Byencorf is een woninge der Byen diemen mach vervoeren van d'eene plaetsch in d'andere, gemaect alhier in Hollant van roggens-stroy t'samen gebonden met ghecloofde waterwilgen-rijs, Van onderen tot boven spits toelopende, ende op de toppe wat platachtich.' Met 'Holland' bedoelt Cluyt overigens het oude graafschap. Uit de rest van de tekst blijkt duidelijk dat hij ervan uit ging dat een korf twee vlieggaten had. Zie opmerking in het onderwerp 'korf op ambachtelijke oerwijze' en de illustraties die Hennie Oude Essink eronder gezet heeft. Ik heb er maar één aangebracht. Misschien moet de volgende Cluyt-korf dan toch maar eens twee vlieggaten krijgen.

Maar goed, enfin, zó zag een zestiende-eeuwse korf eruit! Asjeblief!

Zoals je ziet is wilgenspleut alleen geschikt voor grof werk; niet voor siermandjes of zo. De wrongen zijn lekker dik.

Afbeelding

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door m.kolsters. » zo 10 feb 2013, 11:56

Zoals je ziet is wilgenspleut alleen geschikt voor grof werk; niet voor siermandjes of zo. De wrongen zijn lekker dik.

Dag Bart kom maar naar Beers en ik laat je zien dat het wel kan, maar er zijn foutjes in je vlechtwerk.
Als je met takken wil vlechten krijg je de band niet vlak, In Brabant werd er gevlochten met de schil van braam en wilg.
Maar dat is natuurlijk telkens weer anders, zo als je laat zien.

Maar ik zal Jelte met wilg een korf laten vlechten, en dan mag je oordelen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 14:01

Even een noot:
ik had te laat gezien dat Bart ook had gereageerd in deze topic. De min of meer dezelfde reacties worden nu geplaatst in twee onderwerpen. Helemaal niet erg, maar laten we anders hier maar even verder gaan met het bespreken van het onderwerp spleut.

Nogmaals een mooie (oer)korf. Lekker grof. Ik wil toch ook graag even z**ken (altijd goed om kritische fans te hebben): op sommige plaatsen heb ik ook het idee dat je iets teveel ruimte hebben tissen de wikkels/banden en iets eerder had moeten insteken.
Gebruikte jij nu spleut/schil of gehele takken.
Als Cluyt het heeft over rijshout dan impliceert dit gehele (ronde) takjes, zou ik denken.

Tinus, volgende keer wil ik zeker met wilgenschil vlechten!:).
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Braamspleut

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 10 feb 2013, 14:12

Hierbij mijn vlechtprestaties tot nu toe. Mijn allereerste prutsel heb ik overigens helemaal weer 'gedemonteerd' en zal dus nooit meer door iemand worden gezien.
De grote ring helemaal links is van vanochtend.
De een na grootste ring (tweede links) is van gisteren bij Tinus. De ringen zijn nog teveel van ongelijke dikte.
Het tweede tweede ringetje van rechts is niet door mij gevlochten.
De andere twee ringetjes (rechts en derde van rechts) zijn van van de week; de rontan zit nog iets te los.

gr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten