Speciaal voor Tinus:
Nu kom ik toch wel enige problemen tegen.
Wanneer moet ik 'de bocht om'? Is hier een regel voor? Bij de 5 a 6de ring?
Wanneer moet ik een andere bredere ring gaan gebruiken?
Nu gebruik ik nog een doorsnede van 3 cm. Moet dat traks 4 cm worden? Bij welke ring moet dit gebeuren?
Dan zijn mijn ringen behoorlijk stijf (want ik trek de band met al mijn kracht vast). Voordeel is dat de korf dan heel erg sterk wordt. Nadeel is dat ik wel lastiger doorsteek met de vlechtnaald! Een vlechtnaald dreigt nu ook de geest te geven. Ik probeer daarom dan eerst de punt van de naald vast te pakken en het zwakke deel er door te steken en dat te ondersteunen. Daarna volgt de rest.
Ik zie wel wanneer het zwakke deel afbreekt. Gaat het niet meer dan kort ik de naald wel wat in. Met een priem eerst een gat steken kost meer tijd want dan heb je twee handelingen....ik blijf liever de vlechtnaald gebruiken.
Verder gebruik ik liefst een vlechtnaald met smalle knop. Met een brede kop beschadig je soms de vlechtband bij het doorsteken. Daarom heb ik van 1 naald de kop iets versmald. Maar dat heb ik niet goed gedaan, want de zijkanten van die kop zijn nu open en die moet ik maar weer dicht solderen ofzo. Nu haakt het stro een beetje erin vast.
Beslommeringen van een beginner korfvlechter:).
gr