Laat ons met rust

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Laat ons met rust

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

hoewel van iets minder kwaliteit in dit geval
Even ongenuanceerd: ik kan weinig met dat 'gemekker' over kwaliteit.
Wie bepaald dan de kwaliteit?
Bijen zelf kunnen niet de kwaliteit bepalen dus doen mensen dat. Kwaliteit zou dan berusten op de hoeveelheid eiwit en de samenstelling ervan (dus aminozuren). Nu zijn de aminozuren gekend per plantensoort (voor sommige soorten), maar het probleem (of voordeel) is dat de bijen stuifmeel continue mengen. Dit gebeurd in het bijenvolk. Bij hommels gebeurd dit al tijdens de vlucht (gezien hommels niet bloemvast zijn). Hoe het dat met de kwaliteit van het stuifmeel zit?: u raadt het al, is lastig te meten.
Nu, in het voorjaar, als er echt maar op 1 a twee soorten gevlogen wordt, is het nog enigszins gerechtvaardigd om te spreken van een bepaalde kwaliteit. Maar een dracht als els, is tamelijk snel voorbij en wordt dus ook gemengd met andere stuifmeelbronnen, ook al zijn het maar enkele.

gr.
JP
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Niet alles wat je niet begrijpt is automatisch gemekker JP.
De combinatie voeding en gezondheid is groot nieuws deze week: 'we hebben geen medicijnen meer nodig en kunnen elke ziekte genezen als we individuele dieten begrijpen en samenstellen'.
De bijen krijgen vooral stuifmeel op hun bordje en als we zouden begrijpen welke soorten stuifmeel ze vooral nodig hebben om gezond te zijn, konden er geen zieke bijen bestaan.
Om het ingewikkeld te maken: al is al zeker dat dat voor elke bijenras anders is. Dat is geen gemekker maar machtig interessante onwetendheid, oftewel toekomstige kennis.
gr,
m
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

HeHo schreef:
m.kolsters. schreef:Is niet van belang Henk ze halen er goed stuif meel op.
De noten zijn voor de eekhoorns.
En ik ben blij dat ik ze niet heb gestoord nu het weer veranderd.
Ik weet een perceel te liggen voor de teelt, dus niet voor de eekhoorns.
Daarom mijn vraag.
Stel je zet daar bijen bij, zou dat nu invloed hebben op de productie.

groetjes Henk
Henk
De vrouwelijke bloempjes zijn zo klein dat de bijen ze misschien wel niet kunnen vinden. : :?: :lol: Ik heb nog nooit een bij op vrouwelijk bloempje gezien geeft waarschijnlijk geen nectar.

ad staals
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

G.B. schreef:Gevolg is dat ze stuifmeel van de windbloeiers (Hazelaar, maar zeker ook de els op dit moment), hoewel van iets minder kwaliteit in dit geval, gaan halen.
Ik vond het opmerkelijk,op het moment dat de els als stuifmeelbron beschikbaar werd lieten de bijen de sneeuwklokjes links liggen. Daar leid ik iets uit af. Sneeuwklokje is volgens het boekje toch van betere kwaliteit qua pollen?

Mijn bijen verzamelden later op de middag echt megaklompen op de els.
jomme
Contacteer:

Bericht door jomme »

Jou bijen hebben niet hetzelfde boek Alfa! :D
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
G.B.
Contacteer:

Bericht door G.B. »

alfa vulgaris schreef: Sneeuwklokje is volgens het boekje toch van betere kwaliteit qua pollen?
Welk boek/lijst over kwaliteit sla jij erop na, mister Betha?
Met vriendelijke groet,
G.B.

HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Henk
De vrouwelijke bloempjes zijn zo klein dat de bijen ze misschien wel niet kunnen vinden. : Ik heb nog nooit een bij op vrouwelijk bloempje gezien geeft waarschijnlijk geen nectar.

ad staals

5 ogen hebben en ze dan nog niet zien. :lol:

er valt dus niets te halen bij de vrouwelijke.

dus inzetten van bijen werkt negatief bij de productie van de hazelaar.

Al zal dit meevallen door een overdaad aan stuifmeel.

Groetjes Henk
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

G.B. schreef:
alfa vulgaris schreef: Sneeuwklokje is volgens het boekje toch van betere kwaliteit qua pollen?
Welk boek/lijst over kwaliteit sla jij erop na, mister Betha?
Nou,in eerste instantie gebruik ik de hersens als almanak en deze geeft gelijk een waaschijnlijkheidsfaktor aan :D

Nu heb ik het even opgezocht en volgens de imkerpedia drachtplantenlijst is sneeuwklok p3 en
de zwarte els p1. Als ik me niet vergis heb ik ook wel eens andere cijfers gezien.
Ik weet niet of ze bij mij ook op de zwarte els zaten. Daar leek het wel op het was een donkerpaarse boom. Het was bij mij ook duidelijk dat de voorral de hoeveelheid stuifmeel van de els veel groter was dan de sneeuwklok(klompgrootte).
G.B.
Contacteer:

Bericht door G.B. »

alfa vulgaris schreef:Nou,in eerste instantie gebruik ik de hersens als almanak en deze geeft gelijk een waaschijnlijkheidsfaktor aan :D

Nu heb ik het even opgezocht en volgens de imkerpedia drachtplantenlijst is sneeuwklok p3 en
de zwarte els p1. Als ik me niet vergis heb ik ook wel eens andere cijfers gezien.
Ik weet niet of ze bij mij ook op de zwarte els zaten. Daar leek het wel op het was een donkerpaarse boom. Het was bij mij ook duidelijk dat de voorral de hoeveelheid stuifmeel van de els veel groter was dan de sneeuwklok(klompgrootte).
Indicatiecijfers gebruikt in imkerpedia vertellen niets over de kwaliteit van het stuifmeel. Wat de cijfers daar aangeven is goed beschreven in de handleiding van de drachtplantenlijst.

:wink:
Met vriendelijke groet,
G.B.

Plaats reactie