Laat ons met rust

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Laat ons met rust

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Indicatiecijfers geven meestal aan wat de intensiteit qua bevlieging is. Het is een min of meer relatieve (en categorische) schaal en zeker geen absolute. En het zegt idd al helemaal niks over de kwaliteit van het stuifmeel of nectar. Wel enigszins over de hoeveelheid geproduceerd stuifmeel; je zou kunnen zeggen, hoe hoger de waarde hoe meer stuifmeel er is aan de plant.
Dat de bijen de sneeuwklok links laten liggen voor els lijkt me een logsiche. Els is veel gemakkelijker te bevliegen (ook warmer waarschijnlijker) en de hoeveelheid stuifmeel van 1 boom is veel malen groter dan een veld sneeuwklokken. Een p3 lijkt me dan ook (veel) te hoog voor de sneeuwklok.
Dat ik de laatste jaren steeds meer en meer hoor van imkers (ook hier op het forum!) dat els wordt bevlogen, heeft er misschien ook mee te maken dat deze drachtplant wel eens beter en beter ontsloten kan worden vanwege het steed warmer wordende voorjaar. Ik heb ergens in 2006 2007 voor het eerst gezien dat de bijen er flink op vlogen. Toen had ik een prachtige bijenstand in Glimmen (dorp naast het reldorp Haren). Mijn bijen stonden zo'n beetje onder els.
Niettemin is het weer ontzettend instabiel en vaak koud als de Els bloeit, maar mocht klimaatverandering de komende 20 jaar door zetten, dan kan het misschien steeds beter worden. Hier en daar heb je gebieden met mega veel els (bijv. de Friese Wouden) waar de singels zo'n beetje 100% uit els bestaan.

gr.
JP
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Vandaag 18 maart weer een mooie vlieg dag voor de bijen ze halen weer stuifmeel.
Bijlagen
Poeke en bijen 019 (365x550).jpg
18 maart bijen zijn los (6) (550x365).jpg
18 maart bijen zijn los (3) (550x365).jpg
Tinus Kolsters
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

En ook vandaag vliegen de bijen, ik weet dat het te koud is maar ze gaan water halen in mijn vijver.
En ze vliegen niet allemaal, wel een vraag bij welke temperatuur vliegt de bij 2-3 gr. en zon.
Veel wind maar dat is aan de andere kant van het huis.
Tinus Kolsters
Plaats reactie