Stelling: Imkers bepalen netto bijensterfte

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Stelling: Imkers bepalen netto bijensterfte

Bericht door alfa vulgaris »

Beetje rare stelling.

Het komt me meer over als een vraag :o
alfa vulgaris

Paul67 schreef:Als gewoon elke imker ieder jaar meldt hoeveel volken hij/zij heeft en hoeveel volken er in leven blijven heb je prima cijfers.
En hoe moeilijk is dat nou eigenlijk?
Valt en staat met de deelnemers.

Als er bijvoorbeeld de doostraf staat op het niet deelnemen aan de jaarlijkse monitor bijensterfte en de staat had bijenradars dan werd het sterftecijfer een stuk representatiever of de staat laat zien dat ze geïnteresseerd is en geeft een vergoeding :D waarbij de hoogte van de vergoeding waarschijnlijk een zeer gunstige invloed zal hebben op deelname :lol:

Ik ben wel geïnteresseerd in een ander z'n cijfers maar wil eigenlijk alleen maar vergelijken met m'n eigen cijfers en zo zullen er vast meer zijn.
Imkerij Witharen
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Imkerij Witharen »

Tja, je hebt tóch een punt.
Zélf was ik, toen ik een aantal jaren terug weer begon te imkeren, van plan hooguit 5 á 8 volken te gaan houden.
Ik begonmet 2,die de winter niet overleefden. (wist ik veel hoe je behandelde? Ik was gestopt toen de Varoa Destructor nog niet in Nederland was binnengevallen!
Dat aantal heb ik bijgesteld. Niet omdat ik graag meervolken wil houden, maar om meer 'reserve' voor het volgende seizoen te hebben.

Afgelopen winter ben ik ingegaan met 13 volken en kom er zo het nu lijkt uit met 11.
Volgend seizoen wil ik er tegen de 20 overwinteren. Mijn ruimte is groter en heb nu een royale stal. Voor 8 á 10 volken zeer ruim. Om zeker te zijn, wil ik het dubbele inwinteren. Gewoon om zeker te zijn dat ik bijen over hou.
Door de juiste behandelingsmethode lijkt het er op dat ik ze beter de winter uit krijg als in de aanvangsperioden. (volksvernieuwing en op tijd behandelen) :be9:
Tóch hou ik graag wat extra aan. Gewoon oor de zekerheid.

Misschien enen vreemde reactie op de situatie van heden ten dage, maar het wérkt wel.
Dat maakt dat ik dus meer volken overwinter en houd dan ik eigenlijk wil houden.

Ben ik daarin de énige? Ik denk het niet.

Jannes
alfa vulgaris

Ik wil eigenlijk het minimum op 3 houden zodat ik hopelijk zowieso 1 overhoud :D anders is het zo stil in de tuin.
Ik reken er dan op dat er statistisch gezien zowieso 1 dood zou moeten gaan :doh: en dat ik er op moet rekenen dat ik 2 overhoud.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zelf vind dit de leukst uitgedachte zin die bij meerdere onderzoeken gebruikt kan worden . in de meeste gevallen is het dan mogelijk om het eindresultaat naar eigen inzicht bij te stellen . en het onderzoek des te onbetrouwbaarder wordt .

Jaap ik zit vol leukst uitgedacht zinnen:).

Verder vind ik het een non-agrument wat je gebruikt. Je kunt toch bij imkers die niet gereageerd hebben een steekproef doen. Er wordt zo veel steekproefgewijs gedaan:
de apk
politieke peilingen
kijkcijfers,
noem maar op.

Het is een utopie om alle imkers zover te krijgen om mee te doen. Mij lijkt een steekproef een prima middel om te kijken of er mogelijke afwijkingen in de enquete zitten en op die manier een eventuele bijstelling te doen. Naar mijn weten is dat ook gedaan in het begin van de enquete. Ik weet niet of dat nu ook nog gedaan wordt.

Groet,
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Je kunt toch bij imkers die niet gereageerd hebben een steekproef doen.
Kun je proberen, maar dan doen ze nog niet mee. Veel waar naar gevraagd wordt doet niet ter zake.(Zie ook opmerking van Jaap v P).

ad staals
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Kun je proberen, maar dan doen ze nog niet mee.
Wat een rare gang van zaken vind ik dit toch...

Blijkbaar is er behoefte om te weten hoe groot de bijensterfte jaarlijks is, en schijnbaar wordt er (door de imkers) volop over
gediscussiëerd, niet alleen op dit forum maar ook bij verenigingen...en maar kletsen en maar speculeren over aantallen......terwijl:

-er dan toch blijkbaar imkers zijn die geen zin hebben om te laten weten hoeveel volken ze hebben en hoeveel volkverlies (kwestie van luiheid??)
-er dan ook blijkbaar imkers zijn die vinden dat "men" daar niks mee te maken heeft (waarom eigenlijk? Is imkeren een top-secret hobby of beroep? Hebben we
wat te verbergen?)

Vreemd vreemd vreemd als je het mij vraagt. Ik kan werkelijk geen enkele zinnige reden bedenken waarom je als imker niet kenbaar wil maken
hoeveel volken je hebt en hoeveel je er jaarlijks verliest.

Misschien is het dan een optie om het melden van de hoeveelheid volken en hoeveelheid volkverlies verplicht te stellen. Alleen die informatie en verder niks.
Dat is voldoende om in élk geval te weten hoe groot de bijensterfte landelijk is.

Eén ding lijkt me helder: je kunt niet willen praten / vragen stellen over hoe groot de bijensterfte jaarlijks is, terwijl je aan de andere kant om één of andere reden
niet wil meewerken aan het kenbaar maken van informatie. Dat is echt onzin.

Groet, Paul
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Paul67 schreef:Eén ding lijkt me helder: je kunt niet willen praten / vragen stellen over hoe groot de bijensterfte jaarlijks is, terwijl je aan de andere kant om één of andere reden niet wil meewerken aan het kenbaar maken van informatie. Dat is echt onzin.
:clap:
jossmits
Imker sinds: 1965
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik geloof dat dit geen uniek nederlands probleem is. Ik heb ook grote twijfels over de franse sterftecijfers (ik woon in frankrijk). Ik heb weleens de indruk dat de sterftecijfers zowel in frankrijk als in nederland (sterk) overdreven zijn. Ik heb zelf alleen tussen 2001 en 2003 grote verliescijfers gehad en ik ken uit dezelfde periode enkele andere imkers met grote verliescijfers. Over de laatste 5 tot 8 jaar ken ik niemand met grote verliescijfers, sedert 2005 zijn mijn verliezen nul. Mijn indruk op dit forum is dat de meeste imkers die op dit forum aktief zijn ook lage (normale) verliezen hebben.

Dit item begon met het punt dat het aantal imkers dat zou afnemen.
Afgelopen zondag had ik de jaarvergadering van de vereniging (le rucher du perigord) waar ik lid ben. Het aantal leden bij deze vereniging bedraagt daar nu ca 530. Toen ik hier 15 jaar geleden begon waren dat er ruim 400. Dus een flinke toename. Die toename betreft ook nog vooral jongeren, die ook nog aktief zijn in het bestuur. Dus zeer positief.

Jos
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Paul67 schreef:
Kun je proberen, maar dan doen ze nog niet mee.
Wat een rare gang van zaken vind ik dit toch...

-er dan toch blijkbaar imkers zijn die geen zin hebben om te laten weten hoeveel volken ze hebben en hoeveel volkverlies (kwestie van luiheid??)
-er dan ook blijkbaar imkers zijn die vinden dat "men" daar niks mee te maken heeft (waarom eigenlijk? Is imkeren een top-secret hobby of beroep? Hebben we
wat te verbergen?)

Misschien is het dan een optie om het melden van de hoeveelheid volken en hoeveelheid volkverlies verplicht te stellen. Alleen die informatie en verder niks.
Dat is voldoende om in élk geval te weten hoe groot de bijensterfte landelijk is.

Eén ding lijkt me helder: je kunt niet willen praten / vragen stellen over hoe groot de bijensterfte jaarlijks is, terwijl je aan de andere kant om één of andere reden
niet wil meewerken aan het kenbaar maken van informatie. Dat is echt onzin.

Groet, Paul
hoi Paul
ik vind het anders niet zo´n raadsel, eigewijsheid en individualiteit is een onderdeel van het imkersprofiel.
ik heb zelf ook jaren bijenhouden alleen gedaan, en ik heb dan ook niemand echt nodig,
niet dat ík er problemen mee heb het een en ander op te geven maar als je daar geen zin in hebt kun je dat niet afdwingen.

wie zou dat verplicht moeten stellen? de vereniging :lol:
op mijn bijen stand is er maar één de baas en dat ben ik,
en ik denk dat anderen er ook zo over denken,
dus ik bepaal wat ik wel en niet doe wat betreft bijhouden en doorgeven van verliezen.
dat een andere imker dat onzinnig vind heeft nog nooit een bijenmapper tegengehouden.
steekproef afnemen is net zo´n onhaalbaar idee. wie moet die steekproef dan afnemen?
ik hóeft tenslotte niemand toegang tot mijn bijen te geven.

nee, helaas dit kan alleen op basis van vrijwilligheid.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie