kast vliegt bij 7 graden

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: kast vliegt bij 7 graden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Om nog meer bijen te laten verkleumen moet je vooral suiker/honing voeren.
Hans,

daar is iets voor te zeggen idd :wink: .
Niettemin, ik was vandaag toevallig weer bij dezelfde stand. 3 van de 5 volken hadden de kwak suiker met honing al op.
Geen goed nieuws dan in relatie met je reactie: ik heb maar weer een flinke kwak suiker met honing op de toplatten gelegd (de emmer is nog lang niet leeg).
Spons is idd een oplossing... alhoewel ik dat nog nooit toegepast heb! Goede tip :be3: :be3: :be3: :be9: :be9:. In de zomer doe ik wel eens een nattepluk gras of mos in een opgedoekt volk ofzo. Dan kunnen ze ook even vooruit. En natuurlijke sponswerking zeg maar. Of spuit ik de dergelijke volken nat met een plantenspuit.
Nou ja de luchtvochtigheid neemt weer wat toe en dus hopelijk is er ook weer wat condens in de kasten (alhoewel ik me afvraag in hoeverre daar gebruikt van gemaakt wordt, maar ik meende dat dit wel aangetoond was ergens met een fimpje hier op het forum. Niettemin wordt het weer nog niet echt veel beter. Het wordt weer iets kouder. Toch hoop ik dat we einde van de week boven de 10 graden zitten.

gr.
JP
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Soms volg ik u niet geheel meneer Dijkstra,ach twee weken terug volgde ik het zelf ook niet allemaal geloof ik.

Als je van honing/suiker af wil kan dat gewoon door het toilet hoor.
Kan er geen bij bij en het is wel goed voor de beesies in de R.W.Z.I.

Ik stond er laats ook van te kijken hoe lang de bijen vlogen.
We moeten niet vergeten dat we nog in de "wintertijd" zitten,volgende week vliegen ze een uur korter :D
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Soms volg ik u niet geheel meneer Dijkstra,ach twee weken terug volgde ik het zelf ook niet allemaal geloof ik.
Ik had het beter ook niet kunnen doen! Het is eigenlijk ook tegen mijn principes: honing voeren, want je weet nooit wat erin zit, ook al is het van mijn eigen volken. Maar ja weggooien vind ik ook zo zonde. Het is beter om er mede van te maken.

gr.
JP
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Bij mij vloog 1 kast ook volop...daar door de nachtvorst veel drinkplaatsen nog bevroren waren,heb ik een voorbakje met lauw water op de voeropening gezet,zodat ze de kast niet meer uit hoefden om water te zoeken.
Ze maakten er meteen volop gebruik van en heb over de voerbak een dikke handdoek gelegd,zodat er zo min mogelijk warmte verloren gaat.
Vandaag vlogen ze weer volop en er kwam veel stuifmeel van de crocussen binnen.
Op dit moment drinken ze geen water meer uit de voerbak,maar ik laat hem er voorlopig op staan voorals ze het wel weer nodig hebben.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Op dit moment drinken ze geen water meer uit de voerbak,maar ik laat hem er voorlopig op staan voorals ze het wel weer nodig hebben.
Alex,

zou je ons mss de komende dagen kunnen blijven informeren in hoeverre ze hier water uit blijven halen?

vr. gr.

jp
JP
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Tuurlijk wil ik dat doen :)
Een bijenvolk gaat volop water halen in het voorjaar als het broednest dat nodig heeft.
Jonge bijen die stuifmeel eten hebben water nodig omdat ze anders last van verstoppingen krijgen en er aan dood kunnen gaan.
Ook de eieren en larven hebben een bepaalde luchtvochtigheid nodig tijdens hun ontwikkeling.
De bijen weten wanneer het kritiek wordt voor de eieren,larven en jonge bijen en gaan daarom ook bij lage temperaturen de kast uit.
De bijen die omkomen tijdens het water halen onder lage temperaturen zijn niet de sterkste bijen.
Wanneer er voldoende verse nectar binnen komt wordt er geen water meer gehaald.
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Vandaag hier weer volop vlucht en ze komen met veel stuifmeel van de crocussen aan.
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Bij ons ook en er word Geel ,Oranje en zelfs Blauw stuifmeel gehaald. Ik vermoed van Scilla's dus er is weer variatie. Nu wachten op nog beter weer met wat hogere Buiten temperaturen. :D
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Tuurlijk wil ik dat doen
Een bijenvolk gaat volop water halen in het voorjaar als het broednest dat nodig heeft.
Jonge bijen die stuifmeel eten hebben water nodig omdat ze anders last van verstoppingen krijgen en er aan dood kunnen gaan.
Ook de eieren en larven hebben een bepaalde luchtvochtigheid nodig tijdens hun ontwikkeling.
De bijen weten wanneer het kritiek wordt voor de eieren,larven en jonge bijen en gaan daarom ook bij lage temperaturen de kast uit.
De bijen die omkomen tijdens het water halen onder lage temperaturen zijn niet de sterkste bijen.
Wanneer er voldoende verse nectar binnen komt wordt er geen water meer gehaald.
Dat waterhalen is een onderschat of misschien ook wel overschat fenomeen. Ik vind het lastig om in te schatten.
Mijn opa zei altijd: water vinden ze overal. Ik schaar dat nu maar onder grijze-mannetjes-wijsheid :oops: .
Ik kwam er pas echt achter hoe groot probleem water kan zijn toen ik woonde in Australie. Daar zijn honingbijen een plaag (kolonies worden er doodgespoten zoals hier wespen) en het water is in zomers een zeer schaars goed. Toen ik een duiksessie deed op het prachtige zandeiland (Frase? island) voor de kust kwam ik de bijen tegen in openbaar toliet. Water zogen ze uit het wc putje. Nergens was er water te vinden op dat eiland. Er was wel water, maar dat was in hoge mate verzilt en niet drinkbaar/opneembaar.

Met name met droge lucht in het vroege voorjaar, wanneer er nog geen nectar binnenkomt, kan er een waterdeficientie ontstaan bij ons in West-Europa en is het lastig water te halen voor de bijen vanwege de koude. Hier is dus een spanningsveld. In de zomer zal dit niet of nauwelijks een probleem zijn. Met een regenachtige dag zoals vandaag, ondanks dat er nog geen nectar binnen komt, zal er ook veel minder een probleem zijn, schat ik zo in. Dit zal komen omdat de hoge luchtvochtigheid ervoor zorgt dat de larven minder snel uitdrogen. Niettemin blijft het mij volstrekt onduidelijk of het voordelen heeft om water bij te voeren of niet. Wie kan hier iets over vertellen?

gr.
JP
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

kam me nog herineren dat een van de eerste kunststof kasten.
niet alleen wanden van stroo had, maar ook voor en achter condensatie bakjes
waar de gevormde condens werdt verzameld en de bijen die weer binneshuis konden opnemen.
Schenen zeer bij vriendelijk te zijn.
Dus wie zich geroepen voelt om te expirementeren.

werdt niet een sukses vanwege de breekbaarheid en de prijs.
:think: kan me alleen niet de naam van die dingen herineren. :oops:

ja. ja, de oplopende jaren he :wink:

Vriendelijke groet
Semar(dominique)
Plaats reactie