anti wasmot

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Re: anti wasmot

Bericht door jossmits »

Ik gebruik ook al heeeel lang de methode van Tinus tot volle tevredenheid. Ik laat wel eerst de raten schoonlikken om gedoe in de garage (waar ik de raten heb hangen) te voorkomen.

Jos
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Komen er dan helemaal geen motten in? Het hangt toch open en bloot? In een afgesloten diepvries kist weet je zeker dat die goed is afgesloten.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hebben ze in de stad ook muizen, dit is muis vrij
Deze ramen hangen binnen tussen de balken en het licht kan er bij, maar de muizen en de bijen en wespen niet en dat is van belang.
Maar ze plakken nog van de honing, en als het licht er tussen kan is het goed er hangen ± 300 ramen en er zijn er 100 al met was in gesmolten.
Nu nog warm worden en naar het fruit.
Zoals Tinus heb ik het ook jarenlang gehad en dan zelfs in een schuurtje met niet te veel licht (maar hoe meer licht des te beter). Werkt perfect, en zo aan het plafond is ook handig. Je kunt er onder doorlopen en het ruimt lekker op, terwijl je er ook zo doorheen kunt bladeren. En je hoeft geen Ambi Pur luchtverfrisser meer te kopen :D . Je moet de afstanden wel groot genoeg houden. Er moet wel genoeg licht bij kunnen anders kan er uiteindelijk nog wasmot bijkomen! Zo nu en dan eens even door de raten bladeren, daar houdt de wasmot ook niet van.

Al met al hoeft het niet zo luxe als bij Tinus :wink: . Een simpele versie in je bijenstalletje onder lichtgolfplaatje werkt ook. Als het maar (gort)droog hangt.
Persoonlijk gebruik ik natte ramen niet. Ik vind dat zo'n geklieder en ik kan niet tegen honingdruppels op de grond. Bah! Natte honingramen geef ik altijd terug.

- Momenteel gebruik ik kartonnendoosjes voor ramenopslag met kunstraat.
- Heb ik uitgebouwde lege ramen staan in bananendozen en honingzolders op mijn zolder in het licht met 5 cm tussen elk raam.
- Heb ik volle voerramen in het donker staan in een droge vrieskist buiten en broedkamers op zolder. Hier zal niet zo snel wasmot inkomen.
- Veel oude ramen zijn de wassmelter ingegaan (waar nooit meer wasmot inkomt).

U leest het al: allemaal systemen bedacht die niet op kunnen tegen zo'n handige plafondratenbieb.

Gr.
JP
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

johannes schreef:Dan worden de raampjes opgestapeld in oude goed sluitende koelkasten waarvan al het binnenwerk is verwijderd.
De deur niet open laten staan zelfs geen uur.
Johannes.

gebruik je koelkasten omdat die beter sluiten dan gewone kasten? of zet je ze ook aan (dwz koelen?)
zou dit werken met een goed sluitende kasten voorzien van tochtstrips ?

Helaas heb ikbij de bijen niet de mogelijkheden van de ´lichtopstelling´.

ik krijg zowaar heimwee naar mijn overgrootmoeders kamfer kisten :wink:

Groet
Semar(Dominique)
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

ik krijg zowaar heimwee naar mijn overgrootmoeders kamfer kisten

Semar maar kamfer is nog te koop, haal een oude diepvries en doe er de ramen in met kamfer doek.
Tinus Kolsters
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Als ik het goed begrijp dan is dat hetzelfde wat grootmoeder vroeger gebruikte om motten uit wol te houden in de kast? Maar !!! jullie weten toch dat dit zwaar giftig is en opgenomen wordt in de was? En maar klagen dat er steeds meer vervuilde was in omloop komt, FOEI en dat voor imkers.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Zijn mottenballen nu ook verboden, dan kan je ook redceder nemen en die in de kast leggen,
wel telkens nieuwe stukjes nemen want de geur wordt minder.
Tinus Kolsters
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

Heel vaak het ratenbestand opgeslagen in gestapelde kasten met een hoeveelheid ijsazijn.
Maar ook dat was geen probaat middel tegen wasmot.
Ze waren er heel vaak.
Afgelopen jaar de gestapelde bakken met raat voorzien van een aantal bladen van de walnootboom.
En tot op dit moment zijn er geen raten met wasmot :be9:
Toeval of werkt dit ook?
Is gelezen in augustus maar kan niet meer terug vinden waar, en wat de werkzame bestanddelen hieruit zijn.
Het "ruikt" tenminste ook niet zo sterk als ijsazijn.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Afgelopen jaar de gestapelde bakken met raat voorzien van een aantal bladen van de walnootboom.
Zou het echt? :D

Niettemin is het momenteel koud. En dat weerhoudt de wasmot ook om eitjes te leggen. Ze moeten warmte hebben.

gr.
JP
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

m.kolsters. schreef: Deze ramen hangen binnen tussen de balken en het licht kan er bij, maar de muizen en de bijen en wespen niet en dat is van belang.
.
Tinus

Ik denk dat het opgeslagen stuifmeel wat in deze raten achtergebleven is ,verdroogd en niet meer voor de bijen te gebruiken is .

Ik sla mijn overgebleven raten op in een oude (niet meer werkende ) vrieskist die in mijn stal staat .
Na het slingeren worden deze ( nat ) direct mannetje aan mannetje opgeslagen en op deze wijze deze kist bijna helemaal gevuld .
Dan verbrand ik een zwavelkaartje in deze afgesloten kist om de aanwezige wasmot te verdelgen , na enkele dagen een potje met eens stukje van een keukenrol er in gestopt om de verdamping te bespoedigen , en vul ik dat met enkele centimeters Ijsazijn , en sluit deze kist tot om deze tijd .

Zelfs de ramen met het nog overgebleven stuifmeel is een uitkomst voor mijn volken welke een te kort hiervan hebben .

Jaap v P
Plaats reactie