Stuifmeel
Moderator: Hans van der Post.
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Stuifmeel
Ik hoop niet dat ik erg voor joker sta met deze vraag, maar kun je ook stuifmeel bijvoeren in deze periode?
Zo nee. jammer dan
Zo ja, is dat te koop als voer?
Zo nee. jammer dan
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Stuifmeel
Robert ik heb het te koop, maar of ze het ook goed of op nemen dat weet ik niet maar je mag het komen halen en proberen zonder kosten.( gratis )
Ik verkoop het voor duiven en vogels om deze in conditie te krijgen ( doping )
Wel wil ik dan later hier horen of het ook goed werkt, maar in andere landen roepen ze er over.
Ik verkoop het voor duiven en vogels om deze in conditie te krijgen ( doping )
Wel wil ik dan later hier horen of het ook goed werkt, maar in andere landen roepen ze er over.
Tinus Kolsters
-
- Contacteer:
Moi Tinus,
Ja stuifmeel voeren??
En hoe voer je dat:
Jouw stuifmeel is gedroogd en kan je dit weer voeren.
Normaal zit de vers opgeslagen stuifmeel aangestampt in de cellen en afgewerkt met een laagje honing misschien zelfs vermengd met honing.
Houdt droog stuifmeel voor de bijen z'n waarde.
Moet je het fijnstampen en met honing mengen en bijvoorbeeld aan bieden in een soort doosje met vakjes in een raat ingepast.
Ik denk dat al onze manieren om de bijen te knuffelen weinig uitmaakt en dat ze het wel redden met behulp van de natuur die hopelijk binnenkort weer nieuw stuifmeel geeft.
Wij zijn dit soort weer niet gewend.
In Scandinavië hebben ze vaak tot 1/2 april deze kou en daar houden ze ook bijen.
Dirk.
Ja stuifmeel voeren??
En hoe voer je dat:
Jouw stuifmeel is gedroogd en kan je dit weer voeren.
Normaal zit de vers opgeslagen stuifmeel aangestampt in de cellen en afgewerkt met een laagje honing misschien zelfs vermengd met honing.
Houdt droog stuifmeel voor de bijen z'n waarde.
Moet je het fijnstampen en met honing mengen en bijvoorbeeld aan bieden in een soort doosje met vakjes in een raat ingepast.
Ik denk dat al onze manieren om de bijen te knuffelen weinig uitmaakt en dat ze het wel redden met behulp van de natuur die hopelijk binnenkort weer nieuw stuifmeel geeft.
Wij zijn dit soort weer niet gewend.
In Scandinavië hebben ze vaak tot 1/2 april deze kou en daar houden ze ook bijen.
Dirk.
dertiende
- m.kolsters.
- Contacteer:
De bijen moeten er door lopen ( in de voerbak ) maar je zou ook kunnen proberen om het over de bijen te strooien.
Dan kan het zijn dat de varoa er ook mee uit gaat zoals met poedersuiker en al wat blijft hangen is voor de bijen.
Het is als poedersuiker stoffig maar wel lekker, en als je het mengt met honing heb je een heerlijke pasta.
Je kan het zo eten en je hoeft die dag geen brood meer te kopen.
Volgens mijn schoon zoon eten de wandelaars in Brazilie als ze de bergen in gaan voor een paar dagen minder sjouw werk.
Dan kan het zijn dat de varoa er ook mee uit gaat zoals met poedersuiker en al wat blijft hangen is voor de bijen.
Het is als poedersuiker stoffig maar wel lekker, en als je het mengt met honing heb je een heerlijke pasta.
Je kan het zo eten en je hoeft die dag geen brood meer te kopen.
Volgens mijn schoon zoon eten de wandelaars in Brazilie als ze de bergen in gaan voor een paar dagen minder sjouw werk.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
RobertRobertF schreef:Ik hoop niet dat ik erg voor joker sta met deze vraag, maar kun je ook stuifmeel bijvoeren in deze periode?
Zo nee. jammer dan
Je kunt stuifmeel voeren. Maar het is niet verstandig/onverstandig gekocht (vreemd) stuifmeel te voeren i.v.m. mogelijke besmetting met AVB. Als je al stuifmeel wil voeren moet je het zelf afvangen en invriezen. Je kunt ook volle stuifmeel ramen uitnemen en invriezen.
Hoe voer je stuifmeel? Dit doe je door er met behulp van b.v. api invert er een stevig deeg van te maken en dit op de ramen te leggen. Ik heb dit jaren gedaan met bijen in vliegkooien om in de winter jonge bijen te kweken. Dit nu doen is niet aan te raden omdat de bijen niet uitvliegen om te ontlasten en in die vliegkooien was te zien dat dat hard nodig is, bijna alles wat er ingaat moot er ook weer uit.
ad staals
Afgelopen herfst volken op bestuiving courgette aardbei ( glasteelt ) Neopoll N bijgevoerd.
Het viel me op dat deze volken in het voorjaar ( eerste vluxht ) de kasten aanzienlijk bescheten hadden .
Dit jaar de volken die weer op de aardbei staan ook weer Neopoll N bijgevoerd,
Ik heb toch de indruk dat het positief werkt maar echt bewijzen kan ik het niet.
Overige volken bijvoeren heeft geen zin, met dit weer is de veiligste plek in de kast.
Zodra het weer omslaat is er stuifmeel in overvloed.
groetjes Henk
Het viel me op dat deze volken in het voorjaar ( eerste vluxht ) de kasten aanzienlijk bescheten hadden .
Dit jaar de volken die weer op de aardbei staan ook weer Neopoll N bijgevoerd,
Ik heb toch de indruk dat het positief werkt maar echt bewijzen kan ik het niet.
Overige volken bijvoeren heeft geen zin, met dit weer is de veiligste plek in de kast.
Zodra het weer omslaat is er stuifmeel in overvloed.
groetjes Henk
- m.kolsters.
- Contacteer:
Ad het stuifmeel dat ik heb is speciaal voor de bijen gemaakt, ik zal nooit het stuifmeelpollen verkopen voor deze doeleinde.
Ik vind dat ze het niet zomaar op nemen , heb het ook gemengd met voerdeeg maar is wel lekker.
En wat je de bijen voert moet je zelf proeven.
Ik vind dat ze het niet zomaar op nemen , heb het ook gemengd met voerdeeg maar is wel lekker.
En wat je de bijen voert moet je zelf proeven.
Tinus Kolsters
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Amen,broeder!m.kolsters. schreef:En wat je de bijen voert moet je zelf proeven.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Tinusm.kolsters. schreef:Ad het stuifmeel dat ik heb is speciaal voor de bijen gemaakt
Men kan veel maken, maar nog geen stuifmeel.
ad staals