bijenvolk in holle populierstronk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Contacteer:

bijenvolk in holle populierstronk

Bericht door roosje2012 »

Ik beschik over enkele holle populierboomstronken, ong. 1 m hoog en zou daar iets mee willen doen.
Heeft iemand een ideetje hoe ik van die stronken een degelijke natuurlijke bijenkast kan maken?
Ze zijn ong 1 m lang op ong 30 breed, vanbinnen volledig hol door verrotten van de boom, natuurlijk nog ruw vanbinnen.
Ik zou er kasten van willen maken die ik toch kan controleren op tijd (niet per se elke week) , die ik kan reinigen binnenin, met een deksel, een dak (misschien een strooien), een bodem. Alles er op en er aan. Doorzagen, niet doorzagen? Waar maak ik een opening? Hoe groot? Ik zou ze op natuurlijke wijze hun was laten opbouwen. Toplatten? Enz....
Voor wie creatief wil zijn (en medunkt dat er veel zijn onder jullie), alle ideeën zijn welkom. :hive: Ik ben zeer benieuwd.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: bijenvolk in holle populierstronk

Bericht door m.kolsters. »

Hoe groot is de holte, maak zelf raampjes en doe een latje tegen de zij kant en leg daar de ramen op.
Als de ruimte te klein is uitzagen met ketting zaag, en de ramen langer maken dan normaal.
Hoe groot is de dwarsdoorsnee van de boom als dit een meter is kan je er een kast in hangen of weer zelf maken die past.
Zet maar een foto hier van je boomstam.
Tinus Kolsters
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: bijenvolk in holle populierstronk

Bericht door semar »

kijk hier eens!

http://www.youtube.com/watch?v=FkTWSXPTAiM

Vriendelijke groet