Oud raam met stuifmeel, wat doe ik ermee
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Oud raam met stuifmeel, wat doe ik ermee
Ik heb vandaag een oud raam dat vervangen moet worden uit een volk gehaald. Er zit nogal wat stuifmeel in dat raam, wat kan ik daar nou mee doen? Weggooien vind ik zonde, maar de raat is oud, dus moet vervangen worden.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Oud raam met stuifmeel, wat doe ik ermee
Ik had ook zo'n raam vandaag wat nog half vol met stuifmeel zat (niet geschimmeld). Ik heb het weer bij een ander volk ingehangen. Zonde van dat stuifmeel. Niettemin als je een overmaat hebt aan stuifmeelramen kun je het gewoon in de wassmelter doen of eventueel bestrooien met poedersuiker (zoek maar eens op het forum; daar is megaveel over geschreven) en op die manier verschimmeld het stuifmeel niet en kun je het maanden lang bewaren. Je kunt het ook in de vriezer bewaren.
gr.
gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Als het raam te oud is,gewoon afvoeren.
Ik heb nooit begrepen waarom imkers stuifmeel ramen bewaren.
Als er geen stuifmeel binnenkomt in het voorjaar door te koud weer,is het inhangen van een stuifmeel raam een handeling die tegen de natuur in gaat.
Zoals afgelopen lange winter,er tot eind maart haast geen stuifmeel binnen kwam,is voor de bijen geen enkel probleem.
Ze passen zich aan en je kunt ze beter met rust laten.
Dit vertaalt zich in een leger van werkeloze bijen die hun krachten sparen voor als het warm wordt en de koningin laat ook maar af en toe een eitje vallen.
Zelfs stuifmeel ramen bewaren voor een nieuw volk met alleen jonge bijen zet ik mijn vraagtekens bij.(denk ook ff aan het vullen van een kastje wat naar een bevruchtings station gaat)
Bijen schakelen zeer snel van huisbij naar vliegbij,als dit nodig is.
Zou je een broed aflegger maken,dan is het stuifmeel,wat al in de ramen met broed zit,meer dan voldoende om een aantal dagen te overbruggen.
Heb dit 1 keer gedaan.
En nadat alle vliegbijen waren afgevlogen,zag ik 1 dag later al weer de eerste bijen met stuifmeel binnenkomen.
Ik zie geen enkel voordeel in het bewaren van stuifmeel ramen voor later gebruik.
Als het echt een groot voordeel zou bieden,zouden de bijen zelf wel stuifmeel in grote hoeveelheden conserveren .
Dat ze dit niet doen zegt genoeg.
Ik heb nooit begrepen waarom imkers stuifmeel ramen bewaren.
Als er geen stuifmeel binnenkomt in het voorjaar door te koud weer,is het inhangen van een stuifmeel raam een handeling die tegen de natuur in gaat.
Zoals afgelopen lange winter,er tot eind maart haast geen stuifmeel binnen kwam,is voor de bijen geen enkel probleem.
Ze passen zich aan en je kunt ze beter met rust laten.
Dit vertaalt zich in een leger van werkeloze bijen die hun krachten sparen voor als het warm wordt en de koningin laat ook maar af en toe een eitje vallen.
Zelfs stuifmeel ramen bewaren voor een nieuw volk met alleen jonge bijen zet ik mijn vraagtekens bij.(denk ook ff aan het vullen van een kastje wat naar een bevruchtings station gaat)
Bijen schakelen zeer snel van huisbij naar vliegbij,als dit nodig is.
Zou je een broed aflegger maken,dan is het stuifmeel,wat al in de ramen met broed zit,meer dan voldoende om een aantal dagen te overbruggen.
Heb dit 1 keer gedaan.
En nadat alle vliegbijen waren afgevlogen,zag ik 1 dag later al weer de eerste bijen met stuifmeel binnenkomen.
Ik zie geen enkel voordeel in het bewaren van stuifmeel ramen voor later gebruik.
Als het echt een groot voordeel zou bieden,zouden de bijen zelf wel stuifmeel in grote hoeveelheden conserveren .
Dat ze dit niet doen zegt genoeg.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
In aanvulling op Alex:
Camazine en Seeley hebben onderzoek gedaan naar het weghalen of extra bijgeven van pollen. Het resultaat is dat bijen in principe proberen een vaste voorraad stuifmeel aan te houden. De omvang van die voorraad hangt af van het moment van het jaar en de omvang van het volk. Het komt erop neer dat als je stuifmeel weghaalt het volk probeert zo snel mogelijk dat weer aan te vullen en als je extra stuifmeel bijgeeft ze het even wat kalmer aan gaan doen met het halen van stuifmeel. Dus een compleet ander gedrag dan met het halen van honing waarbij ze altijd door blijven gaan, er is geen maximum voorraad honing. De logica is dat met de voorraad honing ze een winter moeten overbruggen, met de voorraad stuifmeel hoeven ze slechts maximaal enkele weken slecht weer te overbruggen, het heeft in het kader van zuinig omgaan met energie voor het volk geen zin om als een gek een grote voorraad stuifmeel op te bouwen. De onderzoeken van Camazine en Seeley zijn interessant om te lezen.
Kortom: Het overhangen van dit stuifmeel, zeker als er twijfels zijn over de kwaliteit, heeft geen zin.
Jos
Camazine en Seeley hebben onderzoek gedaan naar het weghalen of extra bijgeven van pollen. Het resultaat is dat bijen in principe proberen een vaste voorraad stuifmeel aan te houden. De omvang van die voorraad hangt af van het moment van het jaar en de omvang van het volk. Het komt erop neer dat als je stuifmeel weghaalt het volk probeert zo snel mogelijk dat weer aan te vullen en als je extra stuifmeel bijgeeft ze het even wat kalmer aan gaan doen met het halen van stuifmeel. Dus een compleet ander gedrag dan met het halen van honing waarbij ze altijd door blijven gaan, er is geen maximum voorraad honing. De logica is dat met de voorraad honing ze een winter moeten overbruggen, met de voorraad stuifmeel hoeven ze slechts maximaal enkele weken slecht weer te overbruggen, het heeft in het kader van zuinig omgaan met energie voor het volk geen zin om als een gek een grote voorraad stuifmeel op te bouwen. De onderzoeken van Camazine en Seeley zijn interessant om te lezen.
Kortom: Het overhangen van dit stuifmeel, zeker als er twijfels zijn over de kwaliteit, heeft geen zin.
Jos
-
- Contacteer:
Mooi, dan kan ik het raam binnenkort laten zien aan leerlingen van een school waar ik over bijen ga vertellen 
Overigens vond ik dat er best veel stuifmeel in mijn volken zat, blijkbaar kunnen ze op mijn stand veel halen

Overigens vond ik dat er best veel stuifmeel in mijn volken zat, blijkbaar kunnen ze op mijn stand veel halen

-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik zit wat in bestuiving onder glas , en dan zijn er gewassen bij die weinig of geen stuifmeel leveren .Alex Mönch schreef: Ik heb nooit begrepen waarom imkers stuifmeel ramen bewaren.
.
Wanneer dan om deze tijd betreffende volken geen stuifmeel meer op voorraad hebben stopt de Koningin abrupt met het leggen van eitjes . Dan haal ik een ( oud )raam met stuifmeel en hang dit direct naast het broednest , dan begint zij gelijk weer met het leggen van eitjes , en kan het volk weer verder .
Elke Imker weet dat het niet zo is dat altijd voldoende stuifmeel gehaald kan worden , en kan deze voor ondersteuning van een volkje dienen . Men wil overal bloemen gezaaid hebben omdat er te weinig stuifmeel is , en een ander gooit het in de kliko

Jaap v P
-
- Contacteer:
Op het raam zit ook wat schimmel, dus kan het toch sowieso niet meer terug naar de bijen?
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Alle ramen waar wat aan mankeert gaan er bij mij uit. Slecht uitgebouwd, beschimmeld, oortje afgebroken (ook al zit er broed op), eruit en een raam met kunstraat erin. Zo benut ik alle mogelijkheden om aan raatvernieuwing te doen.