Geven peren veel honing ?
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Geven peren veel honing ?
Ik breng zaterdag 2 volken na teler van peren en rode bessen maar kan ik honing verwachten want ik weet niet of ik er een honingkamer moet plaatsen ?wie het weet mag het zeggen 

Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Geven peren veel honing ?
Ik heb geen ervaring met volken plaatsen op peren en rode bessen,maar naar het schijnt,heeft peren nectar een laag suiker gehalte.
Ze moeten dus erg veel indampen voordat het honing is.
Ook schijnen bijen als er drachtplanten in de buurt bloeien met een hoger suiker gehalte,hier een voorkeur voor hebben.
Ik zou gewoon een honingkamer plaatsen en bij goed weer na een aantal dagen checken.
Je volken hebben ze ook nodig om niet snel zwerm neiging te krijgen.
Groet Alex
Ze moeten dus erg veel indampen voordat het honing is.
Ook schijnen bijen als er drachtplanten in de buurt bloeien met een hoger suiker gehalte,hier een voorkeur voor hebben.
Ik zou gewoon een honingkamer plaatsen en bij goed weer na een aantal dagen checken.
Je volken hebben ze ook nodig om niet snel zwerm neiging te krijgen.
Groet Alex
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
In de tijd dat Zoetermeer een dorp met een paar duizend inwoners had, waren er twee boomgaarden waar onze afdeling met 60 volken naar toe reisde.
Een derde deel van de boomgaard was met peren aangeplant en de rest met vroege en late appels.
Bij warm weer 18 C.> zie je de nectar in de peren bloembodem glinsteren.
Om de vraag te beantwoorden, pas bij warm weer geeft de peer nectar en dit gebeurd heel weinig.
Van de appels moet je het hebben!
Een derde deel van de boomgaard was met peren aangeplant en de rest met vroege en late appels.
Bij warm weer 18 C.> zie je de nectar in de peren bloembodem glinsteren.
Om de vraag te beantwoorden, pas bij warm weer geeft de peer nectar en dit gebeurd heel weinig.
Van de appels moet je het hebben!
!Hans.
Paul rode bessen is bittere armoede voor de bijen.
Of de omgeving erom heen moet goed zijn.
Vorig jaar waren er twee volken op sterven na dood, ze hadden echt geen druppel meer.
Dit jaar breng ik er volken naar toe die nu ruim in het voer zitten.
Groetjes Henk
Of de omgeving erom heen moet goed zijn.
Vorig jaar waren er twee volken op sterven na dood, ze hadden echt geen druppel meer.
Dit jaar breng ik er volken naar toe die nu ruim in het voer zitten.
Groetjes Henk
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Eigenlijk is het armoede troef in boomgaarden. Ben vaak hals overkop naar de volken geweest om een ramen met voer in de volken te hangen.
Besloot dan om het volgend jaar de helft van mijn volken voor de bestuiving te gebruiken. Van de volken die "thuis" bleven kon er honing worden geslingerd.
Woon in een tuindorp gebied waar de gemeente oor had naar de lijst van drachtplanten en planten deze ook aan.
Ook nu wordt er de komende week niet veel goeds verwacht zie: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Let op je volken imker, bij deze verwachting is het gebruik per volk een raam verzegeld voer per week
Besloot dan om het volgend jaar de helft van mijn volken voor de bestuiving te gebruiken. Van de volken die "thuis" bleven kon er honing worden geslingerd.
Woon in een tuindorp gebied waar de gemeente oor had naar de lijst van drachtplanten en planten deze ook aan.
Ook nu wordt er de komende week niet veel goeds verwacht zie: http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Let op je volken imker, bij deze verwachting is het gebruik per volk een raam verzegeld voer per week

!Hans.
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Had ongeveer de zelfde geluiden gehoord van/over peren.
Ik zelf reis niet, hooguit naar de zomer-stal. Daar is altijd dracht, thuis is het na juni afgelopen.
Zou er niet te veel van verwachten. Als je voor honing gaat zou ik ze naar koolzaad brengen.
Mijn volken zijn nog aan het herstellen van de (te) lange en koude voorjaarsperiode.
Honing is momenteel niet iets waar ik aan denk. Misschien in Mei?
Jannes
Ik zelf reis niet, hooguit naar de zomer-stal. Daar is altijd dracht, thuis is het na juni afgelopen.
Zou er niet te veel van verwachten. Als je voor honing gaat zou ik ze naar koolzaad brengen.
Mijn volken zijn nog aan het herstellen van de (te) lange en koude voorjaarsperiode.
Honing is momenteel niet iets waar ik aan denk. Misschien in Mei?
Jannes
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Toch Hans ben ik het niet eens met je uitspraak, twee jaar terug heb ik honing op de peren gehaald en was het oosten wind
Ik had de bijen op de peren en de buurman had kersen en ook bijen van een imker.
De bijen vlogen massaal op de peren en niet op de kersen en deze plekken zijn aan een gesloten samen 10 HA.
Maar volgens de legende moet het voor de peren schralen wint zijn, en dat was het.
Ik had de bijen op de peren en de buurman had kersen en ook bijen van een imker.
De bijen vlogen massaal op de peren en niet op de kersen en deze plekken zijn aan een gesloten samen 10 HA.
Maar volgens de legende moet het voor de peren schralen wint zijn, en dat was het.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik breng elk jaar mijn bijen naar een boomgaard met peren en appels . Wanneer ik dan een dag of 10 na het plaatsen ( begin van de perenbloei ) de volken ga inspecteren zijn zij behoorlijk hersteld van de winter . Op dat moment plaats ik mijn honingbakken om door mijn bijen met honing te laten vullen
.....Wind en weder dienende
Hoe ik het een en ander dit jaar op ga lossen weet ik nog niet ,omdat ik een zeer korte bloeiperiode verwacht .
Jaap v P

Jaap v P
- Hans van der Post.
- Moderator
- Contacteer:
Ja Tinus ik geloof je onmiddellijk. Bij zulke drachten is het van de tien keer een keer raak. Je kunt dan toch niet spreken van elk jaar slingeren. Mijn reactie is dan ook meer een waarschuwing; de peren bloeien wel als je niet uitkijkt verhongeren de volken.m.kolsters. schreef:Toch Hans ben ik het niet eens met je uitspraak, twee jaar terug heb ik honing op de peren gehaald en was het oosten wind. [............]
!Hans.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Nee Hans ik slinger niet elk jaar van de peren dit was de eerste keer, maar je uit spraak was dat het 18 Gr. moet zijn, maar dan met zeer schrale wint.
Maar ik slinger wel elk jaar van het fruit maar sta in de betuwe, is daar wel warmer denk ik.
Maar ik slinger wel elk jaar van het fruit maar sta in de betuwe, is daar wel warmer denk ik.
Tinus Kolsters