honing in darrenraat ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
hermani
Contacteer:

honing in darrenraat ?

Bericht door hermani »

Beste imkervrienden,
Vorige week heb ik een tweede bak geplaatst met daarin 2 hele waswafels en de overige 9 ramen met wafelstrips.
Vandaag gekeken en zie dat de ramen met volledige wafels verder uitgebouwd waren en gedeeltelijk belegd.
De ramen met de strips worden ook goed uitgebouwd maar wel met darrenraat waar de strips eindigen en ook grdeeltelijk belegd met open en gesloten darrenbroed.
Dat broed heb ik er uitgesneden , de bijen naar de onderste bak gejaagd en een koninginnerooster er tussen geplaatst.
Nu is mijn vraag of de bijen in darrenraat ook honing opslaan of heb ik een grote fazant geschoten ?
m.v.g.
herman(i)
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: honing in darrenraat ?

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Hermani,

Je bent duidelijk aan het experimenteren dat is goed maar dan krijg je soms andere reacties als je verwacht.
Het hangt een beetje van de productie van de koningin af wat je kan verwachten, een matige koningin heeft nog ruimte en in het voorjaar zetten de volken al snel darrenbroed aan want het duurt 40 dagen voordat de darren geslachtsrijp zijn.
De volken zelf te laten uitmaken wat ze doen geeft veel risico en geeft zelden wat je verwacht.

Ik zou de volken gewoon kunstraat geven met 11 ramen in een spaarkast op de juiste afstand dan hebben de bijen geen probleem en jij ook niet!

Natuurlijk kan er in darrenraat ook honing worden op geslagen alleen bouwen de bijen de cellen steeds schuiner naar boven zodat de inhoud erin blijft.

Als je een hele vruchtbare koningin hebt kan je vaak veel meer werksterbroed zien dan darrenbroed, het verwijderen van darrenbroed bouw heeft geen enkele zin.

Dirk
dertiende
hermani
Contacteer:

Bericht door hermani »

Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie .
De ramen met de strips die ze uitbouwen als darrenraat zal ik vervangen door volle waswafels.
m.v.g.
Herman(i)
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Hallo Hermani,
Laat er één raam inzitten met een voorstrookje wat wordt uitgebouwd met darrenraat en snij dat uit als het verzegeld is dan heb je veel varroamijten om zeep geholpen.

Groeten Dirk.
dertiende
Plaats reactie