Zou het niet handiger zijn om dit uitgekauwde onderwerp af te sluiten??

Welke lindeboom soort is dat?Manpad schreef:alfa vulgaris schreef:Dus dan moet ik boven 53 NB op hetzelfde moment varroa bestrijden dan in Brabant?
Ik dacht het even niet Paul dan is bij mij de linde nog niet uitgebloeid.
Jos , nog één keer dan . de uitslag van de Enquête van de NBV klopt( volgend jou) nietjossmits schreef:
Als je dus beweert dat de bijensterfte komt door de varroa dan zeg je eigenlijk dat het komt door de imker. Die behandelt niet of niet goed. En van die beschuldiging aan het adres van de imker heb ik inmiddels de buik vol.
Jos
ad staalsjossmits schreef: De tweede voorwaarde is dat de meeste imkers niet aan effectieve varroabestrijding doen. Om dat laatste gaat het. Ik denk dat aan die voorwaarde niet wordt voldaan. Ik denk dat de meeste imkers al bijna net zo lang als er varroa voorkomt wel aan effectieve varroabestrijding doen.
Jos je vergeet dat alle middelen die werken via verdampen een onzekere werking hebben. Het weer en de volk grootte spelen hierbij een rol. Het gebruik van oxaalzuur bij het maken van vegers etc. heeft hier zeker verbetering gebracht. Bovendien is men er meer van doordrongen dat zo vroeg mogelijk bestreden moet worden en er dit jaar een lagere sterfte is.
Voor Frankrijk geldt het m.i. zeker, de varroabestrijding is daar via de Groupementen goed georganiseerd en door de overheid gesubsidieerd.
Het middel Apivar (amitraz) wat in Frankrijk is toegelaten is een heel makkelijk en effectief middel, hadden we dat hier maar.
Als je dus beweert dat de bijensterfte komt door de varroa dan zeg je eigenlijk dat het komt door de imker. Die behandelt niet of niet goed. En van die beschuldiging aan het adres van de imker heb ik inmiddels de buik vol.
Ik beweer ook dat het komt door varroamijt, maar beschuldig geen enkele imker. Het bestrijden is hier niet simpel maar gaat steeds beter.
Jos
Josjossmits schreef:Jaap,
Over de NVB enquete heeft Pisa hierboven al wat gezegd. Het Duitse onderzoek heeft zeker grote betekenis, maar ook zijn beperkingen. Ik zou zeggen herhaal dit onderzoek voor Nederland.
Jos
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast