Hoe groter,hoe beter.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Hoe groter,hoe beter.

Bericht door Alex Mönch »

Ik zag bij een ander topic de opmerking: Volken die zeer vruchtbaar zijn, veel bijen maken, daar heb je niks aan. De volks grootte moet in evenwicht zijn met de dracht in een gebied, zodat er voorraad aangelegd kan worden en niet alles omgezet in broed.
Het moet me toch echt van het hart dat dit onjuist is!!!
En wel hierom:Alleen enorm grote volken kunnen in zeer korte tijd zeer veel nectar halen en dus voorraad aanleggen.
30000 haalbijen halen nu eenmaal veel meer dan 10000 haalbijen.
De stelling dat de volks grootte in evenwicht moet zijn met de dracht is echt onzin.
Als er een matige dracht is door gebrek aan voldoende drachtplanten ,ga dan reizen.
Als er wel voldoende drachtplanten zijn maar het weer is te koud,dan heeft een enorm leger van haalbijen in een paar dagen tijd bij goede dracht weer voorraad.
Ik heb dit jaren geleden kunnen constateren op het koolzaad.
Mei had toen maar 2 of 3 honing dagen en de rest van de maand was het gewoon te koud en werd er niks gehaald.
Kleine en matige volkjes waar niet naar werd omgekeken,verhongerden.
Ik stond toen op het koolzaad met een enorm sterk volk en had zelfs nog wat koolzaad honing.
Wanneer het weer toen had meegezeten had ik waarschijnlijk tegen de 80 kilo koolzaad honing kunnen slingeren,mischien zelfs meer.
Heb ook een keer op het koolzaad bij een imker gekeken die buckfast bijen had.
Zijn kasten waren met 2 man amper te tillen en manshoog.
Hier in mijn achter tuin heb ik een keer een buckfast volk (KB341) gehad,toen in een simplex kast.
Broed gedeelte op combi ramen met daarop een toren van broedkamers en honing kamers.
Ik heb ergens nog een foto dat ik op een keuken trapje sta om een foto te laten maken terwijl ik uit de bovenste bak een raampje haal:)
60 kilo honing eind mei.
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Hoe groter,hoe beter.

Bericht door Hans van der Post. »

Alex als je meer en meer geweldig vind Ok
Als andere imkers dat niet willen is ook Ok
Het is maar de vraag of alleen meeer meeer honing Ok is. :be2:
!Hans.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Lees ook in bijenhouden nr 2 van dit jaar het artikel "meten is weten" vanaf blz 4. ik ben erg benieuwd naar het boek van Gerhard Liebig dat daarin wordt aangekondigd.

Jos
Alex Mönch
Contacteer:

Hans,als imkers geen wolkenkrabbers vol bijen willen hebben,is dat natuurlijk hun goed recht ,maar zeggen dat: Volken die zeer vruchtbaar zijn, veel bijen maken, daar heb je niks aan...is echt onjuist !!!
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

MMM Alex heb wel anders meegemaakt.
Maar weet je dit kan uitmonden in voor en tegen.
Als je wat op afstand kijkt zie je dat meer niet altijd beter is.
Elk voordeel heeft zijn nadeel.
!Hans.
Bjorn
Contacteer:

Bericht door Bjorn »

Alex Mönch schreef:Ik zag bij een ander topic de opmerking: Volken die zeer vruchtbaar zijn, veel bijen maken, daar heb je niks aan. De volks grootte moet in evenwicht zijn met de dracht in een gebied, zodat er voorraad aangelegd kan worden en niet alles omgezet in broed.
Het moet me toch echt van het hart dat dit onjuist is!!!
En wel hierom:Alleen enorm grote volken kunnen in zeer korte tijd zeer veel nectar halen en dus voorraad aanleggen.
30000 haalbijen halen nu eenmaal veel meer dan 10000 haalbijen.
De stelling dat de volks grootte in evenwicht moet zijn met de dracht is echt onzin.
Als er een matige dracht is door gebrek aan voldoende drachtplanten ,ga dan reizen.
Als er wel voldoende drachtplanten zijn maar het weer is te koud,dan heeft een enorm leger van haalbijen in een paar dagen tijd bij goede dracht weer voorraad.
Ik heb dit jaren geleden kunnen constateren op het koolzaad.
Mei had toen maar 2 of 3 honing dagen en de rest van de maand was het gewoon te koud en werd er niks gehaald.
Kleine en matige volkjes waar niet naar werd omgekeken,verhongerden.
Ik stond toen op het koolzaad met een enorm sterk volk en had zelfs nog wat koolzaad honing.
Wanneer het weer toen had meegezeten had ik waarschijnlijk tegen de 80 kilo koolzaad honing kunnen slingeren,mischien zelfs meer.
Heb ook een keer op het koolzaad bij een imker gekeken die buckfast bijen had.
Zijn kasten waren met 2 man amper te tillen en manshoog.
Hier in mijn achter tuin heb ik een keer een buckfast volk (KB341) gehad,toen in een simplex kast.
Broed gedeelte op combi ramen met daarop een toren van broedkamers en honing kamers.
Ik heb ergens nog een foto dat ik op een keuken trapje sta om een foto te laten maken terwijl ik uit de bovenste bak een raampje haal:)
60 kilo honing eind mei.

Is dit niet tegenstrijdig met de mensen die de beperkte broedmethode hanteren ?
Een van de voordelen van de beperkte broednest methode is toch hogere honingopbrengst ?

MVG Bjorn
Alex Mönch
Contacteer:

Broed beperking voor meer honing ?ik doe er niet aan.....spaarkast 2 bk voor de koningin en dadant kast..dadant bk voor het broed.
Voldoende leg ruimte om grote volken te krijgen.

kijk eens naar dit filmpje van Broeder Adam vanaf 0:44.00 (dit is dus 44 minuten na aanvang van het filmpje) zie en hoor je wat over een extreem vruchtbare koningin.duidelijker kan het niet.

http://www.youtube.com/watch?v=RriNoKaroHw
Dar-Bert
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Dar-Bert »

Ik ben het wel met Hans eens dat meer niet altijd beter is. Het is in de eerste plaats de vraag of zo veel mogelijk honing oogsten wel goed is voor een bijenvolk. Een zeer recente studie heeft aangetoond dat bijen zelf ook honing nodig hebben, dat het hun vermogen met gifstoffen om te gaan vergroot: http://news.illinois.edu/news/13/0501ho ... nbaum.html Suikerwater is niet perse een gelijkwaardige vervanger.

Daarnaast, een groot volk kan diep dalen. Een milde varroa-infectie kan dan uitgroeien tot een enorm probleem omdat het aantal mijten dan in verhouding tot de volksgrootte enorm toeneemt. Maar goed, hoe je er tegen aan kijkt hangt samen met je doelstelling. Wil je zoveel mogelijk honing of vindt je het gewoon leuk om met bijen te werken en zie je honingoogst meer als een extraatje?

Bert
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik denk dat er een soort optimale grootte van een volk zal zijn. 30.000 bijen halen meer dan 10.000 bijen, maar halen 60.000 bijen meer dan 30.000 bijen of 1.000.000 bijen meer dan 60.000 bijen. Ik heb er echter geen idee van waar dat optimum ligt. Zeker niet bij 10.000 bijen en ook heeeel zeker niet bij een miljoen bijen.
Ik laat het dus maar aan de bijen over. Tenslotte hebben zij, denk ik, zelf dat optimum in de evolutie al gevonden.

Jos
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

jossmits schreef:Ik laat het dus maar aan de bijen over. Tenslotte hebben zij, denk ik, zelf dat optimum in de evolutie al gevonden.
Niet per definitie het optimum voor honingopbrengst, eerder het optimum voor overleving. Bij zwarte bijen zit dat meer richting zuinigheid en weersbestendigheid en juist minder in volksgrootte. Die halen dan wel weer heel driftig als het echt nodig is.
Een evolutie is bovendien nooit klaar: bij veranderende omstandigheden (de huidige imkerij ziet er behoorlijk anders uit dan 50 jaar geleden), verschuift ook het optimum.

Maar om op de stelling te reageren: ik begrijp eerlijk gezegd niet wat het verschil is tussen 1 volk van 120.000 bijen met 4 honingkamers of 3 volken van 40.000 met gezamelijk ook 4 honingkamers. In het eerste geval heb je dan wel een imponerende wolkenkrabber waarmee je op je laddertje op de foto kunt, en je spaart materiaal, in het tweede geval heb je geen ladder nodig en zijn je risico's (sterfte, ziekte) wat gespreid. Werkt ook wat makkelijker.
Plaats reactie