Honingkamer
Moderator: Hans van der Post.
Honingkamer
Beste imkervrienden,
Een week geleden heb ik een honingkamer op 2 broedkamers geplaatst met inbegrip van een moerrooster.
Toen ik vandaag eens door de plastic dekplank keek was ik even van mijn melk als ik zag dat ik de honingkamer kruiselings op de broedbakken geplaatst had....dus zitten de raampjes 90° over elkaar.
Is het aangewezen de bak 90° te draaien of heeft iemand ervaring met dergelijke misser ?
m.v.g.
Herman(i)
Een week geleden heb ik een honingkamer op 2 broedkamers geplaatst met inbegrip van een moerrooster.
Toen ik vandaag eens door de plastic dekplank keek was ik even van mijn melk als ik zag dat ik de honingkamer kruiselings op de broedbakken geplaatst had....dus zitten de raampjes 90° over elkaar.
Is het aangewezen de bak 90° te draaien of heeft iemand ervaring met dergelijke misser ?
m.v.g.
Herman(i)
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Honingkamer
Ik heb geen ervaring met een dergelijke misser, maar kan me niet voorstellen dat de bijen zich hier iets van aantrekken. Er zijn immers mensen alles in warmbouw imkeren en dat gaat ook goed. EN als je ziet wat voor creatieve vormen (gebobbeld, bruggen) de bijen soms maken als je ze bouwramen geeft dan is zo'n 90 graden gedraaide honingkamer ook niets geks.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
De bijen zullen zich altijd proberen aan te passen aan de omstandigheden. Ik denk niet dat ze bij jou komen klagen, ik vraag me zelfs af of het ook maar iets uitmaakt voor de bijen. Wij mensen zijn gewend aan strak en netjes, maar in de natuur is het lang niet altijd strak en netjes. Laat eens staan en kijk hoe of het gaat, wij zijn benieuwd!
Ik ben net terug uit mijn bijenstalletje ...
Heb een tijdje mijn oor tegen de honingkamer gelegd en ik hoor daar toch bedrijvigheid en een gekrawietel waardoor ik veronderstel dat ze daar aan het werk zijn.
Over een drietal dagen als het weer goed zit ga ik het deksel eens lichten en kijken wat ze er al van terecht gebracht hebben.
Terzelfdertijd ga ik bij mijn 2de kastje dat moerloos zat en waar ik een raampje met brias ingehangen heb kijken of ze doppen getrokken hebben...ik heb de indruk dat ze rustiger reageren als ik op de kast tik dan enkele dagen geleden waardoor ik vermoed dat ze mssn wel moergoed zijn...zal wel zien of mijn indruk juist is of niet.
Wordt zeker vervolgd..
m.v.g.
Herman(i)
Heb een tijdje mijn oor tegen de honingkamer gelegd en ik hoor daar toch bedrijvigheid en een gekrawietel waardoor ik veronderstel dat ze daar aan het werk zijn.
Over een drietal dagen als het weer goed zit ga ik het deksel eens lichten en kijken wat ze er al van terecht gebracht hebben.
Terzelfdertijd ga ik bij mijn 2de kastje dat moerloos zat en waar ik een raampje met brias ingehangen heb kijken of ze doppen getrokken hebben...ik heb de indruk dat ze rustiger reageren als ik op de kast tik dan enkele dagen geleden waardoor ik vermoed dat ze mssn wel moergoed zijn...zal wel zien of mijn indruk juist is of niet.
Wordt zeker vervolgd..
m.v.g.
Herman(i)
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
pasT dat dan met een spaarkast?? die zijn toch lagenr dan breed?hermani schreef:Beste imkervrienden,
m.v.g.
Herman(i)
bij dadant die ik heb kun je kiezen voor warme of koudbouw,
´s winters heb ik koudbouw, ´s zomers warmbouw (beter voor de rug van de imker).
de bijen maakt het geen zier uit.
ik weet dat somige imkers dat standaard doen,
broedbak in koud en honingbak in warmbouw.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dit is beschreven (o.a. door Schotman). Het schijnt dat als je de honingkamer overdwars op de broedkamer zet de de koningin minder snel in de honingkamer terecht komt. Ik heb dit wel eens geprobeerd maar kan niet echt een effect vinden. Volgens mij maakt het niet uit. Segeberger leent zich er uitermate voor om dit uit te proberen.ik weet dat somige imkers dat standaard doen,
broedbak in koud en honingbak in warmbouw.
gr
JP
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Ook ik heb gehoord dat als je de honingkamer 90 gr. gedraaid op de broedkamer zet je geen moerrooster nodig zou hebben.
Ik zou dat wel eens willen proberen maar eerst maar eens zien dan ik mijn eerste honing kan slingeren, hoewel ik daarvoor geen bijen houd maar lijkt me toch wel erg leuk.
Ik wil de focus gaan leggen op de koninginnen teelt heb alle spullen enz. nu moet de praktijk ook nog gaan lukken maar heb begrepen dat iedereen problemen ondervind in het begin
Ik zou dat wel eens willen proberen maar eerst maar eens zien dan ik mijn eerste honing kan slingeren, hoewel ik daarvoor geen bijen houd maar lijkt me toch wel erg leuk.
Ik wil de focus gaan leggen op de koninginnen teelt heb alle spullen enz. nu moet de praktijk ook nog gaan lukken maar heb begrepen dat iedereen problemen ondervind in het begin

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Ik heb dat gedaan met 90 graden draaien. Het gaf geen honderd procent resultaat. Ik pas nu toch maar weer moerroosters toe.
Jos
Jos