Volgens allerlei positivo's moet je het woord 'probleem' niet gebruiken: vervang het door 'uitdaging'. Ik zit dus met een mooie 'uitdaging'. Gisteren aan het eind van de dag doppen gebroken (ja, ik was (misschien te) vroeg dit jaar). Een moer uit haar dop zien komen. Ze glipte stiekem door een tunneltje in de raat de kast in en de bij waarvan ik dacht dat het de koningin was, ontsnapte met gemak uit de clip.
Vandaag bij prachtig vliegweer gecontroleerd of ik doppen over het hoofd heb gezien. In de broedkamer niet, dus kon het moerrooster voor de vliegopening weg. Het moerrooster was flink volgebouwd met raat en, voila, ook daar zat een dop op, maar aan de kant van de honingkamer.... Bij inspectie van de honingkamer vond ik gesloten broed, kleine larfjes en TWEE DOPPEN. O o o, wat nu te doen? Breken? Moerrooster weer voor de ingang om zwermen te voorkomen als ik van de week niet iedere dag langs kan komen?
Hartelijk dank oor goeie tips!
Cefas
Doppen boven moerrooster
Moderator: Hans van der Post.
- cefas
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Doppen boven moerrooster
De doppen zitten dus boven het gewone moerrooster. Voor het vlieggat had ik een kunststof stripje waardoorheen de mier niet zou kunnen.
Re: Doppen boven moerrooster
Zijn de draden van de moerrooster niet vervormd?
Misschien kan de moer hier door.
Misschien kan de moer hier door.