Wassen neus of echt waar? Invoeren met kunstmatige wasdop

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Wassen neus of echt waar? Invoeren met kunstmatige wasdo

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Dag allemaal,

afgelopen zondagavond (zoals ik al eerder had geschreven) ben ik bezig geweest met het maken van wasdoppen. Ik heb er zo'n 100 gemaakt, kan ik ook een aantal weggeven binnen de vereniging die wil testen.
Het begin was moeizaam. Het vormhoutje min. een nacht in water liggen zoals Dirk beschrijft lijkt mij ook noodzakelijk (het moet volgezogen zijn met water). In de vriezer heeft idd waarschijnlijk geen zin.
IJswater (koudwater met ijsblokjes) is wel praktisch om mee te werken. Laat de wasdoppen niet geheel afkoelen want dan zijn ze ook weer lastig van het vormhoutje af te krijgen. Ze moeten hard genoeg gestold zijn om beet te pakken maar dus nog niet afgekoeld. Twee keer gedaan en je bent er mee weg.

Mijn vormhoutje is 14.2 cm lang.
De dunnere stukken zijn ca. 3.5 cm lang.
Het middenstuk is ca. 6.2 cm lang.

De dikte van de dunnere stukken zijn 9.5 mm
De dikte van het middenstuk is. 17 mm.

Ik heb in elke dop 1 gat van 1.5 mm geboord/gedrukt met een boortje.

Het is de bedoeling dat als de koningin in het dunnere stuk zit het dikkere stuk af te knijpen (zonder de koningin te pletten! natuurlijk). Vervolgens een sateprikker boven door het platgeknepen stuk doorsteken en dan in het volk hangen. Niet omvouwen dus. Tenminste dat is de bedoeling.
Ik neem aan dat de koningin niet kan omkeren in 9.5 mm breedte. Mss. een onaangepaarde koningin? Lijkt me schier onmogelijk.

gr.
JP
Franschman
Contacteer:

Bericht door Franschman »

nog wat heel anders: hij had enorme last van wespen afgelopen jaar. Volgens hem konden de wespen enorme schade berokkenen aan de volken aangezien zij de larfjes uit de bijenvolken roven. Ik heb zoiets nog nooit gehoord. U wel?

Helaas heb ik in Frankrijk veel last van de Aziatische wesp.Door voortdurend wegvangen van binnenkomende bijen en een dreigend gedrag voor de vliegplank van de Aziatische 'killer "worden de bijen onrustig en vliegen maar mondjesmaat uit.
In Nederland heb ik ook nog nooit last gehad van wespen ( Vespa germanica) die de kast binnendrongen ! :be11:
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door agastache »

voor alle duidelijkheid, franschman bedoelt dus de aziatische hoornaar, vespa velutina
groeten meindert
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Vanmiddag doppen gemaakt met een vormhoutje.
Zo kan ik mijn nieuwe koninginnen invoeren in een bevruchtingskastje.
Alleen wat ik me afvraag is je kunt toch ook gewoon vanaf de 10 dag de nog gesloten originele dop in een Apidea hangen dat zie je ook in het voorlichtingsfilmpje over Buckfast bijenteelt.
zie en dan op ongeveer 3.23 min. https://www.youtube.com/watch?v=i5B_zsUV5bM

Dan denk ik dat is toch veel makkelijker en dan hoef je ook geen kunstdoppen te maken.
Of is er juist een reden om dat niet te doen?

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Ferry
Het is helemaal niet nodig koningin in kunstdop te stoppen. Je kunt de kastjes vullen uit het volk waar de doppen in hangen (Volk is moerloos en de bijen verwachten een jonge koningin.). Je kunt de koningin er zo bij doen. Het is ook handig om de net uitgelopen koninginnen te merken.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op zo 19 mei 2013, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Alleen wat ik me afvraag is je kunt toch ook gewoon vanaf de 10 dag de nog gesloten originele dop in een Apidea hangen dat zie je ook in het voorlichtingsfilmpje over Buckfast bijenteelt.
1. Superleuk dat je mijn onderwerp nog in de smiezen had. Waardeer ik. Bovendien worden zo de ervaringen van verschillende mensen over langere tijd gegroepeerd:).
2. Je hebt helemaal gelijk. Je kunt natuurlijk nog het beste de doppen met onuitgelopen K. zo in je bevruchtingskastje hangen. Die van mij hebben daarom een gat waar precies een dop doorheent past (met grootte van nicot systeem).
3. Maar wat als je nu te laat bent en de K. al zijn uitgelopen?
4. Wat als je eerst de K. wilt controleren alvorens deze in te voeren?
5. Wat te doen met een bevruchte K. die je wilt invoeren in een volk?

gr
JP
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Natuurlijk kun je een rijpe dop inhangen maar dan weet je niet of de koningin die er uitloopt beschadigd is. Het komt namelijk weleens voor dat vleugels of poten zijn beschadigd en dat heb je met gebruik van een kunstdop geelimineerd. D.w.z. dat je dan zeker weet dat er een onbeschadigde moer inloopt.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
rostohar
Contacteer:

Bericht door rostohar »

JP,
ik bedoel deze http://www.honingmagazijn.nl/joomla15/i ... &Itemid=70
Hierdoor is de washuls beschermd en kunnen de bijen de washuls alleen aan de onderzijde openen zodat de koningin uitloopt alsof het een normale dop is.
Henk Rostohar
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Henk,

het leuke is dat je die kunstdop ook al in het begin van ditzelfde onderwerp hebt laten zien.
Niettemin zie ik niet echt het verschil met een wasdop zoals Ferry en ik die hebben gemaakt. Aangezien de koniningin contact maakt haar tong (zit gaatje in de dop) zal de acceptatie meestal goed verlopen of zie jij dat anders?

gr.
JP
rostohar
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Er is geen verschil in kunstdoppen maar je plaatst de kunstdop in de celbeschermer. Dus je werkt hier met kunstdop plus celbeschermer.
Henk Rostohar
Plaats reactie