Original koenig "Vulkan", made in in Germany

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Original koenig "Vulkan", made in in Germany

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bij mijn oud-hospita (was een imkeres, in 2006 overleden) stond een oude metalen beroker met een metalen radardwerk + veer erin (u kent het waarschijnlijk wel: Vulkan genaamd). Dat ding is minstens twintig jaar oud. Maar ik kon er niet goed mee overweg. Ik heb het ding een paar keer gebruikt, maar de bodem viel eruit en de hendel om te roken zat ook nog eens los. Duitse grundlichkeit? Het was allemaal rook op mijn stand terwijl ik geen rook hoefde en andersom. Ook werd dat ding gloeiend heet en brandde ik mijn vingers. Au!

Vandaag toch maar eens dat ding uit de mottenballen gehaald. Het radarwerk met reinigende contactspray ingespoten en de bodem ditmaal goed vastgezet. Het ding loopt weer als een tierelier. Nu de heerlijk geurende tabak van Tinus erin. Aansteken met de aanmaakblokjes van de Action.

Waarom ik dit doe? Ik mag namelijk geen pijp meer gebruiken. Ik heb een peperdure beugel om mijn tanden weer recht te zetten (15 jaar imkerpijproken hakt erin) en dus moet ik kappen met de pijp. Vanavond voor het eerst met de beroker proberen.

Groet,
JP
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Original koenig "Vulkan", made in in Germany

Bericht door Primus »

Ik heb er nog zo eentje staan met een opwindmechaniek die is zeker 75 jaar oud. Helaas ik gebruik hem ook niet, zou het eigenlijk ook is moeten proberen. Had eerst zo'n aluminium danthepijp en vorig jaar heb ik me de duurdere versie in koper aangeschaft, ik heb moeten ondervinden dat die in koper nog zwaarder zijn om tussen je tanden te houden, niettegenstaande ik over een stel goede sterke tanden beschik is dat toch niet ideaal denk ik voor je tanden.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Bij mijn oud-hospita (was een imkeres, in 2006 overleden) stond een oude metalen beroker met een metalen radardwerk + veer erin (u kent het waarschijnlijk wel: Vulkan genaamd).

Groet,
Tegenwoordig zijn die ook verkrijgbaar welke op een batterij ( elektro motor ) werken . Ik zag die laatst bij ; De Werkbij.

Jasap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik ben op zich wel een fan dit soort oud radarwerk: in principe werkt het altijd. Je moet alleen niet alle kracht op die veer zetten, want het kan natuurlijk wel kapot. Batterijen en hoge temeraturen lijken mij niet een goede combinatie, maar mss. werken ze wel erg goed.

Tanden slijten zeer langzaam van pijp (tandglazuur is overigens erg sterk) maar het is ook niet bevordelijk voor de stand van je tanden. Als ik een pijp tussen mijn tanden heb dan voel ik dat er steeds meer en meer druk op die beugel komt te staan en uren ernaar wrikt het nog allemaal wat.

gr.
JP
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Ik heb een beroker met balg en dat vind ik eigelijk te groot omdat ik weinig rook gebruik zat ik aan zo pijp te denken maar zo te horen is dat ook niks jammer genoeg ik heb ook geen kap op dan kan ik wel de pijp neer zetten en als ik hem gebruik pakken
Me vriendin wil het eigelijk niet want anders dan stink ik uit me mond klopt dat ?
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Je moet blazen hoor. :D voor snel in de kast is het ideaal. Ook als je even snel moet kijken kan je een sigaartje in de brand steken,maar dan stink je waarschijnlijk ook uit je mond.
p.zwartepoorte
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Je krijgt toch altijd wel wat rook binnen of kan dat niet ?
Wat je zegt om ff snel te kijken is zo pijp beter
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
cefas
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door cefas »

Bij mij in de stal werkt een imker al eeuwen alleen met een plantenspuit met water. Hij stinkt niet uit zijn mond. Ideetje voor een snelle klus?
FerryB
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Je stinkt natuurlijk niet uit je mond want je blaast alleen maar er komt geen rook in je mond.

Ik heb vorig jaar een nieuwe Vulkan gekocht bij de Werkbij een van de laatste ze hebben ze nu niet meer.
Als hij het doet is het perfect maar ik heb altijd ruzie met zo'n beroker aansteken gaat nog wel maar aanhouden moeilijk.
Heb hem al met van alles gevuld dus als iemand een idee heeft.
Steek hem nu aan met een reepje karton en dan gedroogd gras erop maar het is niet ideaal.
Als ik dan die imkers zie met die blaasbalgberokers die lekker lang aan blijven ben ik gewoon gefrustreerd dat moet mij toch ook lukken.
Ik pak nu van armoe de pijp brandt lekker snel en gaat nooit uit maar ben al twee keer bij de tandarts geweest met stukjes van mijn voortanden af door die pijp.
Dus help wie heeft de gouden tip.
Aansteken en blijven branden c.q. roken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

ik heb meestal aan een sjagje en een plantespuit genoeg,
met lastige bijen de blaasbalg berooker gebruik eierdozen nadeel gaan snel uit als er niet genoeg wind is,
voordeel geeft koele rook en weer niet zoveel dat je een rookbom aan hebt.
pijnlijke tanden weet ik nog wel van vroeger (toen de tabak nog goedkoop genoeg was om voor de bijen te gebruiken :wink:
ook ik heb zo´n uurwerk ding gehad vond het wel een handig ding, nu uit aremoede soms de
blaasbalg berooker ben zelf heel spaarzaam met rook.
maar dat kan ook aan mijn bijen liggen :lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie