Demonstratiekast
Moderator: Hans van der Post.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Demonstratiekast
Ik heb ook kunstof platen van 2 cm. dik en kogel vrij, voordeel zijn niet te tillen.
Een plaat 2x1 meter gewicht ± 50 kg.
Vandalisme uitgesloten, en je kan er nog een stalen schroefband om zetten.
Een plaat 2x1 meter gewicht ± 50 kg.
Vandalisme uitgesloten, en je kan er nog een stalen schroefband om zetten.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dag Alfa en Tinus,
Kogelvast glas.. tjonge, wel stevig iig
Je vroeg:
Kunnen de bijen goed op het glas omhoog lopen?
nee, bijen vinden glas beklimmen doorgaans lastig, al kunnen ze het wel.
(in de kast vliegen doen ze in principe ook niet - daarom is de uitdrukking 'klimraam' ook onterecht: ze springen er niet naar toe om vervolgens te klimmen, maar kruipen gewoon tegen de binnenvoorwand omhoog - maar dit terzijde).
Bijen nemen graag de vier frame hoeken van hout om omhoog naar het broednest te kruipen, en daar zitten ook allemaal kleine wasribbeltjes op.
In het begin heb ik wel eens een loopbrug gebruikt, schuin houten latje omhoog, maar is dus niet echt nodig.
Tinus, mooie solide kastjes! (maar dus zonder die lekkere loopstraatjes in de hoeken? )
Kogelvast glas.. tjonge, wel stevig iig

Je vroeg:
Kunnen de bijen goed op het glas omhoog lopen?
nee, bijen vinden glas beklimmen doorgaans lastig, al kunnen ze het wel.
(in de kast vliegen doen ze in principe ook niet - daarom is de uitdrukking 'klimraam' ook onterecht: ze springen er niet naar toe om vervolgens te klimmen, maar kruipen gewoon tegen de binnenvoorwand omhoog - maar dit terzijde).
Bijen nemen graag de vier frame hoeken van hout om omhoog naar het broednest te kruipen, en daar zitten ook allemaal kleine wasribbeltjes op.
In het begin heb ik wel eens een loopbrug gebruikt, schuin houten latje omhoog, maar is dus niet echt nodig.
Tinus, mooie solide kastjes! (maar dus zonder die lekkere loopstraatjes in de hoeken? )
Je kan wel mooi zien dat de terugkomende en vertrekkende bijen ieder hun eigen route volgen. ( soort van eenrichtingsverkeer )
groetjes Henk
groetjes Henk
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik heb ook nog hele smalle hoge stukken van dat bunkerglas,leek me wel leuk voor zo'n boomstamkast.
Ideaal voor mensen als mij die niet van de dekplank af kunnen blijven.
Vind het wel bijzonder dat de bijen het glas als obstakel herkennen en er mee leren leven.
Ideaal voor mensen als mij die niet van de dekplank af kunnen blijven.
Vind het wel bijzonder dat de bijen het glas als obstakel herkennen en er mee leren leven.
- Willem de Jong
- Contacteer:
In mijn demonstratiekast heb ik glas geplaatst dat rondom een lucifer dikte kleiner is. Bij het bevolken en plaatsen van het glas zet ik rondom een paar lucifers. De bijen kitten de opening rondom snel dicht met propolis. Door er een Stanleymes rondom langs te snijden verwijder je de propolis als het nodig is en haal je het glas er zonder problemen uit.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Daar heb ik ook al aangedacht. Kleine latjes van 4 mm dik ofzo.Als er maar geen bijen doorheen kunnen.De bijen kitten de opening rondom snel dicht met propolis. Door er een Stanleymes rondom langs te snijden verwijder je de propolis als het nodig is en haal je het glas er zonder problemen uit.
Niettemin ik moet de onderste lat van de kast eraf slopen, want ik wil daar voortaan een schroevendraaier onder kunnen zetten.
gr.
JP
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dirk B. schreef eerder in deze topic:
Ik zal je de tip van het jaar geven! Bovendien ook nog eens milieuvriendelijk (wat wil een imker nog meer).
Leg het plexiglas (of glas, koningroosters) in een bad met oude frituurolie. Dit langdurig laten liggen (dekseltje erop). Beste tijdens de wintermaanden te doen. Vervolgens laat de propolis los. Vervolgens goed schoonmaken met een goede ontvetter (=Dreft) en je plexiglas of glas zou glashelder moeten zijn.
Dirk: laat je ons het resultaat weten?
Gr.
Mijn probleem is om het raam weer glashelder te krijgen.
En dan vooral het laatste echt heldere.
Ik zal je de tip van het jaar geven! Bovendien ook nog eens milieuvriendelijk (wat wil een imker nog meer).
Leg het plexiglas (of glas, koningroosters) in een bad met oude frituurolie. Dit langdurig laten liggen (dekseltje erop). Beste tijdens de wintermaanden te doen. Vervolgens laat de propolis los. Vervolgens goed schoonmaken met een goede ontvetter (=Dreft) en je plexiglas of glas zou glashelder moeten zijn.
Dirk: laat je ons het resultaat weten?
Gr.
JP
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
ik maak het schoon met heet water (was) en daarna met een lap gedrenkt in spiritus om de propolis op te lossen.
daarna even met water en zeep.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dat kan, maar dat geeft wel een geboen. De olie methode is gemakkelijker, maar duurt wel lang.ik maak het schoon met heet water (was) en daarna met een lap gedrenkt in spiritus om de propolis op te lossen.
gr
JP