mieren in de kast
Moderator: Hans van der Post.
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
mieren in de kast
Vandaag de kast gecontroleerd.
Alles in orde op ernstige overlast door/van tuinmieren (Lasius spp.)
Nu is mij vak ongediertebestrijder, dus normaal zou ik er wel raad mee weten, maar in de bijenkast even niet.
Wie heeft een oplossing?
Graag uw hulp.
Alles in orde op ernstige overlast door/van tuinmieren (Lasius spp.)
Nu is mij vak ongediertebestrijder, dus normaal zou ik er wel raad mee weten, maar in de bijenkast even niet.
Wie heeft een oplossing?
Graag uw hulp.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Re: mieren in de kast
Muntjes van 5 eurocent rond de kast leggen.
Mvrgr, Paul
Mvrgr, Paul
-
- Imker sinds: 2010
- Contacteer:
Ik heb koperdraad rond de poten van mijn stand en koperen muntjes op de dekplanken. Iets vroeger in het voorjaar had ik wel grote zwarte bosmieren die op de varroalades liepen, maar op de denkplank heb ik er geen last van. In de kast heb ik ook nog geen mieren gezien
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Hierboven geeft Ewout een link naar een oud onderwerp. Daarin heeft Maarten Kleijne het over muntblaadjes. Vreemd, want uitgerekend van hem heb ik de aanpak overgenomen die hij ook op het forum aanprees: pak je ganzenvleugel of je veger en blijf de mieren herhaaldelijk van je kast vegen. Gewoon volhouden en ze zullen vanzelf de moed opgeven. Zo is het! Zo doe ik het alweer een paar jaar met succes. Kost wel wat moeite natuurlijk, maar ach, als je 's avonds niks te doen hebt, dan fiets je toch vaak even naar je bijen en dan heb je daar weer wat om handen.
Groet,
Bart
Groet,
Bart
-
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Nootmuskaat of peper op de dekplank schijnt ook te werken.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Alles wat stinkt helpt waarschijnlijk (tot op zekere hoogte),
maar wat Bart zegt helpt ook prima, werkt afdoende en zonder schade: 3 of 4x vegen met veer of borstel en de mieren geven het op.
En wat dan nog, een paar mieren? Toen bij mijn dubbelwandige kasten de cocons en nesten de binnenruimte aardig begon te vullen (een paar weken niet geveegd) heb ik de buitenwand er een dagje afgelaten: toen waren de mieren ook weg.
Kortom: het is geen probleem.
Wat ik wel een probleem vind, is allerlei vreemde geuren gebruiken.
Zo is het ook een hardnekkig misverstand dat je je handen met bijv. kruidnagelolie kan insmeren, of de toplatten/oortjes/doeken....
ja inderdaad, de bijen maken dat ze wegkomen, maar zitten vervolgens dagen tegen dat hardnekkige spul te vechten.
Want realiseer je dat dit voor de bijzonder geurgevoelige bijen (receptoren in poten en antennes) een regelrechte crime is om in zo'n stank nog te kunnen huishouden. Het hele verzorgen van larven en moer is gebaseerd op geuroverdracht (elke bijenlarve geeft per dag een andere geur af, zodat de werksters weten of er weer gevoerd moet worden, en ook hoe de voedselverhoudingen moeten zijn in verdeling stuifmeel/honing/kopklier. En natuurlijk de verstoring in geurcommunicatie over krachtbronnen, stuifmeel en honing.
Dus: leef je in in de zintuigen en beperkingen/mogelijkheden van de bijen, en dan snap je vanzelf wat je wel of niet kan uithalen.
maar wat Bart zegt helpt ook prima, werkt afdoende en zonder schade: 3 of 4x vegen met veer of borstel en de mieren geven het op.
En wat dan nog, een paar mieren? Toen bij mijn dubbelwandige kasten de cocons en nesten de binnenruimte aardig begon te vullen (een paar weken niet geveegd) heb ik de buitenwand er een dagje afgelaten: toen waren de mieren ook weg.
Kortom: het is geen probleem.
Wat ik wel een probleem vind, is allerlei vreemde geuren gebruiken.
Zo is het ook een hardnekkig misverstand dat je je handen met bijv. kruidnagelolie kan insmeren, of de toplatten/oortjes/doeken....
ja inderdaad, de bijen maken dat ze wegkomen, maar zitten vervolgens dagen tegen dat hardnekkige spul te vechten.
Want realiseer je dat dit voor de bijzonder geurgevoelige bijen (receptoren in poten en antennes) een regelrechte crime is om in zo'n stank nog te kunnen huishouden. Het hele verzorgen van larven en moer is gebaseerd op geuroverdracht (elke bijenlarve geeft per dag een andere geur af, zodat de werksters weten of er weer gevoerd moet worden, en ook hoe de voedselverhoudingen moeten zijn in verdeling stuifmeel/honing/kopklier. En natuurlijk de verstoring in geurcommunicatie over krachtbronnen, stuifmeel en honing.
Dus: leef je in in de zintuigen en beperkingen/mogelijkheden van de bijen, en dan snap je vanzelf wat je wel of niet kan uithalen.
- RobertF
- Imker sinds: 2011
- Contacteer:
Ik heb deze een lijmplaat op maat gemaakt.
Deze lijmplaat zit normaal in elektrische vliegenvangers.
Insecten, in dit geval, de mieren, die hier op komen blijven plakken.
Als geen feromonen = signalen teruggekoppeld worden naar het nest, is de kans dat het probleem zich oplost niet ondenkbaar.
Deze lijmplaat zit normaal in elektrische vliegenvangers.
Insecten, in dit geval, de mieren, die hier op komen blijven plakken.
Als geen feromonen = signalen teruggekoppeld worden naar het nest, is de kans dat het probleem zich oplost niet ondenkbaar.
- Bijlagen
-
- De lijmplaat is vastgemaakt op de dekplank
- lijmplaat op dekplank.jpg (135.34 KiB) 4417 keer bekeken
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Rob van Veldhuijzen
-
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bij mij zitten de mieren onder de deksel op het plastic afdekfolie (Segeberger kasten). De bijen hebben daar volgens mij geen last van, dus ik laat ze ook zitten. Maar als het te erg wordt (grote nesten met veel eieren, veeg ik de mieren eraf en strooi ik wat nootmuskaat op het plastic. De bijen zullen daar toch geen last van hebben? Op een dekplank misschien wel, wand dat sluit minder af dan het plastic.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
Een paar druppeltjes tijmolie doet ook wonderen.