Supersnelle zwerm?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Supersnelle zwerm?

Bericht door Bart de Coo »

Bij het onderwerp 'Hondsdraf' in de drachtrubriek doet Petro mij de suggestie aan de hand om een brilletje aan te schaffen. Misschien heeft hij gelijk, maar ik hoop natuurlijk van niet. Ik meende afgelopen zondag toch wel iets heel raars bij mijn bijen waargenomen te hebben.

Ik had namelijk de dinsdag daarvoor in een korf alleen maar speeldoppen gezien, onbelegd dus. Ik dacht, volgende week gaan we weer eens kijken of ze belegd zijn en of ze ' in de melk staan', zoals dat heet. Zondag draaide ik de korf weer om. Wat bleek? Festival van gesloten doppen, voorzwerm duidelijk vertrokken, te oordelen naar het geringe aantal bijen. Shit! Te laat!

Maar hoe kan dat nou? Is het echt mogelijk dat de bijen tussen dinsdag en zondag speeldoppen verbouwen tot gesloten doppen? - waar nog eens bij komt dat de zwerm waarschijnlijk op zaterdag vertrokken is. Of had ik die dinsdag beter eerst even naar Hans Anders of Pearl kunnen gaan?

Groet,

Bart
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Supersnelle zwerm?

Bericht door semar »

als imker ook met 10.000 jaar ervaring kun je een dop over het hoofd zien
zeker als het nog een pas aangezette en belegde dop is.

Groet
Semar(Dominique)
Bonanzapark
Imker sinds: 1978
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Bonanzapark »

Hallo Bart,

Als vroeger de heideimkers de zaak wat doppen niet vertrouwden, werd de korf een paar keer bij onvriendelijk gestuiterd.
Dan had men wat tijd gesprokkeld voor er een voorzwerm afkwam.
Ik weet niet of dit nog in de huidig tijd van bijen houden past.

Groet uit het Bonanzapark
Bonanzapark
Imker sinds: 1978
Aantal volken: 25
Contacteer:

Bericht door Bonanzapark »

Hallo Bart,

Als vroeger de heideimkers de zaak wat doppen niet vertrouwden, werd de korf een paar keer bij onvriendelijk gestuiterd.
Dan had men wat tijd gesprokkeld voor er een voorzwerm afkwam.
Ik weet niet of dit nog in de huidig tijd van bijen houden past.

Groet uit het Bonanzapark
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Maar dus voor jou een brilletje. :D
(sorry,kon het niet laten)
Petro
semar schreef:als imker ook met 10.000 jaar ervaring kun je een dop over het hoofd zien
zeker als het nog een pas aangezette en belegde dop is.

Groet
Semar(Dominique)
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Bart de Coo schreef: [...........]. Ik meende afgelopen zondag toch wel iets heel raars bij mijn bijen waargenomen te hebben.

Ik had namelijk de dinsdag daarvoor in een korf alleen maar speeldoppen gezien, onbelegd dus. Ik dacht, volgende week gaan we weer eens kijken of ze belegd zijn en of ze ' in de melk staan', zoals dat heet. Zondag draaide ik de korf weer om. Wat bleek? Festival van gesloten doppen, voorzwerm duidelijk vertrokken, te oordelen naar het geringe aantal bijen. Shit! Te laat![..................]

Maar hoe kan dat nou? Is het echt mogelijk dat de bijen tussen dinsdag en zondag speeldoppen verbouwen tot gesloten doppen? -
Groet, Bart
Nee Bart het is niet mogelijk dat bijen een snelle doppenmakerij hebben.
Het is mij ook eens overkomen toen ik 40 geworden was.
Als je een korf op zijn kop bekijkt en zitten daar dan "speeldoppen" op de rand van de raat dan kun je niet zien -omdat je recht op de dop kijkt - of deze is belegt of er net een larfje van een paar uur oud op de bodem van de dop ligt. En tel dan maar uit wanneer de dop gesloten is.
Een advies: koop een leesbril. :be2:
!Hans.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Nee Bart het is niet mogelijk dat bijen een snelle doppenmakerij hebben.
Het is mij ook eens overkomen toen ik 40 geworden was.
Als je een korf op zijn kop bekijkt en zitten daar dan "speeldoppen" op de rand van de raat dan kun je niet zien -omdat je recht op de dop kijkt - of deze is belegt of er net een larfje van een paar uur oud op de bodem van de dop ligt. En tel dan maar uit wanneer de dop gesloten is.
Een advies: koop een leesbril. :be2:

:D Deze was niet van mij. :whistle:
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Blijft een raar verhaal. Afgelopen zondag korf omgekeerd. Uitgelopen doppen en weggeknaagde doppen. Dat valt dan weer mee: ik hoef geen nazwerm te verwachten - of die was ook al vertrokken, maar dat geloof ik niet, vanwege het grote aantal bijen in de korf. Tussen de voorzwerm en de geboorte van de eerst koninginnen zaten dus keurig zeven dagen.

Vorige week zondag was dus bijvoorbeeld dag 9 na het beleggen van de doppen. Dan is de zwerm dus vertrokken op dag 8. Andere getallen zijn mogelijk. De laatste keer dat ik de korf had omgekeerd, was de dinsdag daarvoor. Toen moeten er in al die speeldopjes larfjes van 2 of 3 dagen oud hebben gezeten. Dat is uiteraard het eerste waar je op let. Toch heb ik ze niet gezien.

Ik zal inderdaad wel niet goed gekeken hebben. Ik moet mij misschien eerder over mezelf dan over mijn bijen beklagen.

Misschien dat ik wel weet wat mij onzorgvuldig maakte. Bij mij gaan vaak de alarmbellen pas rinkelen als de larfjes duidelijk zichtbaar in de brij liggen. Dan zijn de doppen ook een stuk verder uitgebouwd, maar nog niet gesloten. Dat zag ik natuurlijk niet en dus was ik gerustgesteld. Leermomentje, zeggen we dan.

Ik herinner mij dat ik deze fout eerder heb gemaakt. In 2011 hadden wij een prachtig voorjaar, héél anders dan nu! Ik opende op 15 april, weet ik nog, een paar kasten en ik zag alleen speeldopjes. Ik dacht, speeldopjes, 15 april, ik kijk volgende week weer eens. Mooi dat er het volgende weekeinde twee knollen van voorzwermen in de boom hingen. Ik heb ze gelukkig kunnen scheppen en gelukkig wist ik precies uit welke kasten ze kwamen. Dat was rond 22 april dus. Andere tijden...

Groet,

Bart
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bart,

2011 waren idd andere tijden. Dat voorjaar zal ik ook niet snel vergeten. Ik had bij sommige volken 4 lage honingkamers vol honing. Het was elke dag mooi weer. Officiele hitte golf in april en krukdroog. Kortebroekenweer (en rokjesdag) in maart.

Maar speeldopjes zonder pap kunnen je idd op het verkeerde been zet. Ik had dat dit jaar ook bij twee hele sterke volk. Hadden veel speeldopjes en ik dacht geen probleem. In 1 of 2 dopjes zat er zelfs een ei in de frank viel nog niet bij mij. Twee zwermen weg (want ik knip niet).

1) Belangrijk is dat je goed kijkt of er eieren inzit in speeldopjes. Een ei --> volk wil zwermen en doe dan maar 'iets'.
2) Ook het aantal dopjes en de plaatsing is belangrijk. Veel lege dopjes onderaan. Volk wil zwermen.
3) Kijk ook naar de het gehele volk. Is korf al bijna vol... of zijn de raten volledig bezet, bouwt het voik niet meer, dan moet er ook een belletje gaan rinkelen.
4) Plaats anders op tijd een rooster met (uitgebouwde) honingkamer bij een aantal korven (onder de korf). Dan kan je op die manier bij een aantal korven het zwermen beinvloeden. Dat schilt toch weer omjagen. Of vindt je dit maar niks?

groet,
JP
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Ja hoor, dat vind ik wel wat. Ik heb er ook wel enige ervaring mee. Ik open een onderwerp in de korvenrubriek.

Groet,

Bart
Plaats reactie