mieren in de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

zanna
Contacteer:

Re: mieren in de kast

Bericht door zanna »

Een paar druppeltjes tijmolie doet ook wonderen.
Willem de Jong
Contacteer:

Bericht door Willem de Jong »

Mieren in de kast kunnen zeer goed bestreden worden door een paar korrels thymol kristallen op de dekplank te leggen. De zelfde welke je gebruikt in het Frakno raampje tegen de varroa mijt.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Mieren zijn verwant met bijen, Ze kunnen tegen veel middelen waar de bijen ook tegen kunnen zoals apiguard.
De hoeveelheid honing of suiker die ze stelen stelt niets voor. Ik heb een sluitblok achter de kasten staan met
1 cm droge suiker er in. Daar zijn ze al zeker twee maanden mee bezig. Ik lok ze zo weg van de volken.
Bovendien kan ik de mieren zo elk moment bestuderen, Ondanks hun verwantschap met bijen heb ik er (nog ?)
geen Varroa op kunnen ontdekken. Komt dat omdat ze het luchtje van mierenzuur bij zich hebben ?

Jaren geleden trof ik op een bijenmarkt een imker die me op z'n sappigs Hoogeveens 'wijs'(?) probeerde te maken
dat hij Varroa bestreed door een handvol zand van een mierennest met mieren en al over de raten te strooien.
Gevolg: bijen in paniek, mieren in paniek; zowel de bijen als de mieghummels(Grunnigs), hoamzeike(Limburgs), verdedigden zich
kwistig met hun ameisensaure. De Hoogeveensterimker noemde zich biologisch imker. Hij klonk overtuigend. Ik heb het een keer
geprobeerd,maar heb de proef niet herhaald vanwege het feit dat op bodemdeeltjes Clostridiumbacterien kunnen zitten die
Botulisme kunnen veroorzaken. Jaren geleden zijn die in honing aangetroffen en enkele kinderen er door besmet en gestorven.
Sinds die tijd zet ik raampjes niet meer met hun oortjes op de grond naast de kast maar op een krant of zo iets.
Overigens, de sterfgevallen hebben zich in China voorgedaan.

Leef en laat leven. Zjef
Plaats reactie