Ruimte in de kast na kunstzwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Ruimte in de kast na kunstzwerm

Bericht door erikzhs »

Wat te doen met de ruimte in de kast die ontstaat na het maken van een flinke kunstzwerm? Stel ik maak een kunstzwerm met oude moer en enkele ramen broed + een raam voer. Dan verdwijnen er 4-5 ramen uit de kast. De kast heeft geen moer meer, dus wil toch niet zo graag bouwen? Kan er dan wel kunstraat in? Hoe doen de forum leden dit?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Ruimte in de kast na kunstzwerm

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Uitgebouwde ramen inhangen... of
blokken (ramen die dicht gemaakt zijn)...of
niks...(indien het geen hele dikke volken zijn).

Wat ik recent heb gedaan:
dikke afleggers gemaakt en bij de oude volken de lege ruimte niet opgevuld (ramen wel verplaatst zodat een aaneengesloten reeks ramen ontstaat). Vervolgens op 13de dag doppen gebroken en de oude uitgelopen broedramen eruit gehaald en de bak van 20 broed + 10 honingkamerramen op 1 broedkamer + 1 honingkamer gezet. Daarbij heb ik met name ramen met uitlopend darrenbroed verwijderd. Dat is nl. een slag voor de varroa! Dus varroa bestrijding plus raatverniewing ineens! (oude volk met jonge moer zonder broed later ook bestrijden).
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op zo 26 mei 2013, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
JP
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

erikzhs schreef:Wat te doen met de ruimte in de kast die ontstaat na het maken van een flinke kunstzwerm? Stel ik maak een kunstzwerm met oude moer en enkele ramen broed + een raam voer. Dan verdwijnen er 4-5 ramen uit de kast. De kast heeft geen moer meer, dus wil toch niet zo graag bouwen? Kan er dan wel kunstraat in? Hoe doen de forum leden dit?
Het nieuwe veger maken leest je in het derde nummer "Bijenhouden". Je maakt tegenwoordig een veger/kunstzwerm ZONDER broed!
Hiermee neem je geen varroa mee. Je vangt de moer doet deze in een huisje en besproei de bijen met oxzaalzuur en zet de moer weer bij de bijen in de nieuwe kast. Je hebt dan een schone kunstzwerm.
!Hans.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Zoals Hans het zegt,is het het beste.
Neem 1 uitgebouwd raam zonder broed en de rest kunstraat en sluitblokken en bestrijdt de varoa,voordat je de koningin erbij doet.
Het ene uitgebouwde raam,zorgt ervoor,dat de koningin meteen door kan met leggen in de nieuwe kast.
Voer elke dag een beetje suikerwater om er voor te zorgen dat de bijen het kunstraat mooi uitbouwen en de koningin volop blijft leggen.
Het nieuwe volk zal dan snel groeien.
In de oude kast de ruimte waar het uitgebouwde raam zat ...alle ramen aansluiten...je kunt dan een sluitblok als kantraam plaatsen....later als de nieuwe jonge koningin gesloten broed heeft en er geen inbal gevaar meer is,bij goed weer sluitblok vervangen door een raampje met kunstraat.
erikzhs
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

De nieuwe methode om een kunstzwerm te maken is mij bekend, maar wordt door mij niet toegepast. Reden is dat mijn kunstzwermen op dezelfde stand staan als hoofdvolken. Door vervliegen (vooral van darren) zouden de "schone kunstzwermen" dus snel weer herbesmet raken, waardoor het schone effect al snel weg is. Bestrijding in de zomer zou dus alsnog nodig zijn.
Bovendien worden bij kunstzwermen met broed de mijten die in de kunstzwerm komen uit de hoofdvolk verwijderd. Per saldo krijg je dus niet meer mijten. De hele stand wordt vanaf eind juli 6 weken bestreden met thymovar en eind december met oxaalzuur. In mei zijn darrenraten gesneden. Dit bleek de afgelopen jaren genoeg om de mijten onder controle te houden, want ik heb vanaf 2009 bijen en nog nooit uitval gehad.
Nadelen van de nieuwe methode zonder broed vind ik dat de kunstzwerm dan een tijd dicht moet blijven. Dit is stress voor de bijen. Met broed is dit niet nodig, omdat het broed de bijen wel in de kast houdt. Verder vind ik 1 keer per kaar oxaalzuur over de bijen wel genoeg, want ook dit is stress voor de bijen.
Vandaar voor mij dus de "oude" kunstzwerm methode.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Hallo Erik, stel dat je 6000 mijten met het broed verwijderd. Dan moeten die darren aardig hun best doen om die er weer in te krijgen.
Als je zo'n nieuwe kunstzwerm maakt zoals Hans zegt en je laat de kast met kunstraat en koningin op de oorspronkelijke plaats staan dan krijgt die kast alle vliegbijen. Dan hoef je toch niets op te sluiten.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
erikzhs
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Hallo Henk. Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, een "vlieger". Maar met alle haalbijen die er invliegen komen ook weer mijten mee. En de 6000 mijten die ik met het broed in de kunstzwerm zou brengen, zijn dus verdwenen uit het hoofdvolk. Verschillende mogelijkheden die allemaal voor- en nadelen hebben, maar bestrijden in augustus moet je toch.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

Gewoon die vlieger 's avonds even behandelen met oxaalzuur. De aflegger behandelen als alles is uitgelopen. Of te werk gaan volgens de methode Büchler.
Volgens mij is de nieuwe kunstzwermmethode daarvan afgeleid. zie: http://buckfastimker.wordpress.com/2013 ... lle-broed/
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoe je het ook doet, als je het kien uitrekent dan kun je in het volk waar het broed uitloopt, die raten eruit halen die oud zijn en/of darrenbroed bevatten.

gr
JP
Plaats reactie