waarom is een volk agressief

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
belrgerbal
Contacteer:

waarom is een volk agressief

Bericht door belrgerbal »

ik kan er niet altijd de vinger op leggen, vanovhtend heb ik honing geoogst van mn volken, geen vuiltje aan de lucht, de volken waren vriendelijk. Omdat ik laatst doppen over het hoofd had gezien zijn er een paar nazwermen afgekomen vandaag en eergisteren. Ik wilde bij 2 volken vanavond helemaal nalopen op doppen. 1e volk geen enkel probleem, kon rustig de ramen bekijken heb toch nog een stuk of 5 doppen gevonden, een paar moeren in laten lopen en nog wat doppen gebroken, dus goed dat ik nog gekeken had, het andere volk nu, ik open de kast en ongeloofelijk wat een agressie, ik had de kast er nog niet af en werd massaal aangevallen door een normaal vrij vriendelijk volk.

Nu heb ik vanochtend wel wat honing gestolen, maar dat kan toch niet de reden zijn. Het was voor mij onmogelijk het volk na te zien, zonder masaal aanvallende woedende bijen te trotseren, dus heb ook maar geen verdere pogingen gedaan de ramen na te zien, soms moet je naar de bijen luisteren denk ik dan.... Wat me verder opviel was dat de kast bomvol zat, dit ondanks dat er al 2 nazwermen af zijn gekomen. Ik moet me er maar bij neerleggen dat er morgen nog een paar zwermen af gaan, het was echt geen doen. Het humeur van de dames peilen is soms een raadsel, het weer zie ik wel, maar soms vind ik de nukken van de dames echt onverklaarbaar, zeker als het volk ernaast zo vriendelijk als wat is...... wat zijn jullie ervaringen, visie??
jvanveldhuisen
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: waarom is een volk agressief

Bericht door jvanveldhuisen »

belrgerbal schreef:ik kan er niet altijd de vinger op leggen, vanovhtend heb ik honing geoogst van mn volken, geen vuiltje aan de lucht, de volken waren vriendelijk. Omdat ik laatst doppen over het hoofd had gezien zijn er een paar nazwermen afgekomen vandaag en eergisteren. Ik wilde bij 2 volken vanavond helemaal nalopen op doppen. 1e volk geen enkel probleem, kon rustig de ramen bekijken heb toch nog een stuk of 5 doppen gevonden, een paar moeren in laten lopen en nog wat doppen gebroken, dus goed dat ik nog gekeken had, het andere volk nu, ik open de kast en ongeloofelijk wat een agressie, ik had de kast er nog niet af en werd massaal aangevallen door een normaal vrij vriendelijk volk.

Nu heb ik vanochtend wel wat honing gestolen, maar dat kan toch niet de reden zijn. Het was voor mij onmogelijk het volk na te zien, zonder masaal aanvallende woedende bijen te trotseren, dus heb ook maar geen verdere pogingen gedaan de ramen na te zien, soms moet je naar de bijen luisteren denk ik dan.... Wat me verder opviel was dat de kast bomvol zat, dit ondanks dat er al 2 nazwermen af zijn gekomen. Ik moet me er maar bij neerleggen dat er morgen nog een paar zwermen af gaan, het was echt geen doen. Het humeur van de dames peilen is soms een raadsel, het weer zie ik wel, maar soms vind ik de nukken van de dames echt onverklaarbaar, zeker als het volk ernaast zo vriendelijk als wat is...... wat zijn jullie ervaringen, visie??
Zou er geen zwerm op gekomen zijn?
Ik heb op de heide al eens zoiets meegemaakt.
Een super aardig Buckfastvolk was veranderd in een zeer agressief volk. Ik kon niet meer door de kap kijken van alle bijen die erop zaten.
De enige verklaring die ik kon bedenken was deze:

Een oudere imker had een "F16" volkje "voor weinig" op de kop getikt. Deze had hij in zijn rij met kasten staan.
Op een mooie vliegdag heeft hij dit volk afgeklopt voor de rij kasten, in de hoop dat de overige kasten versterkt zouden worden met haalbijen.
Ik weet bijna zeker dat deze (incl koningin) op mijn kast zijn gevlogen. Buiten hing gewoon een hele tros aan de vliegplank omdat alles niet eens in de kast paste....

Misschien is er een zwerm op je kast gevlogen?
belrgerbal
Contacteer:

interessante theorie! de kast zat wel bizar vol voor een volk waar al 1 voorzwerm en 2 nazwermen vanaf zijn gekomen. het zou me niet verbazen. ik wacht morgen wel af, de doppen zullen straks wel op zijn. Ik hoop wel dat die agressie straks weer weg is, want dit is geen werken! Vanochtend nog geen spoor van agressie echter...
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

belrgerbal schreef:ik kan er niet altijd de vinger op leggen, vanochtend heb ik honing geoogst van mn volken, geen vuiltje aan de lucht, de volken waren vriendelijk. Omdat ik laatst doppen over het hoofd had gezien zijn er een paar nazwermen afgekomen vandaag en eergisteren. Ik wilde bij 2 volken vanavond helemaal nalopen op doppen. [..............]
Nu heb ik vanochtend wel wat honing gestolen, maar dat kan toch niet de reden zijn.[.......................]
Het humeur van de dames peilen is soms een raadsel, het weer zie ik wel, maar soms vind ik de nukken van de dames echt onverklaarbaar, zeker als het volk ernaast zo vriendelijk als wat is...... wat zijn jullie ervaringen, visie??
Als ik dit zo lees ben je twee keer bij volk op "bezoek" geweest - binnen 36 uur -.
Ook is het volk nogal in de war; uitlopende doppen, geen leggende moer, het is uit evenwicht.
Sommige volken pikken dit niet en reageren zoals je beschreef.

Heb je een bijenuitlaat gebruikt? Dit scheelt enorm minder gedoe.
Bij het afslaan van de ramen geeft veel, heel veel gedoe.
!Hans.
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Bericht door beethere »

Het afslaan om doppen te vinden doe ik alleen als dat wegens de tijd echt noodzakelijk is.
Anders bekijk ik de ramen rustig, en als ik ergens aan twijfel, een pufje rook doet wonderen.
Zo kun je de kasten rustig doorwerken; ik zou we met de onderste kamer beginnen; want als je bovenin een volk begint, kun je er onderin zeker niet meer doorheen komen. :be5:
belrgerbal
Contacteer:

Hans van der Post. schreef:
belrgerbal schreef:ik kan er niet altijd de vinger op leggen, vanochtend heb ik honing geoogst van mn volken, geen vuiltje aan de lucht, de volken waren vriendelijk. Omdat ik laatst doppen over het hoofd had gezien zijn er een paar nazwermen afgekomen vandaag en eergisteren. Ik wilde bij 2 volken vanavond helemaal nalopen op doppen. [..............]
Nu heb ik vanochtend wel wat honing gestolen, maar dat kan toch niet de reden zijn.[.......................]
Het humeur van de dames peilen is soms een raadsel, het weer zie ik wel, maar soms vind ik de nukken van de dames echt onverklaarbaar, zeker als het volk ernaast zo vriendelijk als wat is...... wat zijn jullie ervaringen, visie??
Als ik dit zo lees ben je twee keer bij volk op "bezoek" geweest - binnen 36 uur -.
Ook is het volk nogal in de war; uitlopende doppen, geen leggende moer, het is uit evenwicht.
Sommige volken pikken dit niet en reageren zoals je beschreef.

Heb je een bijenuitlaat gebruikt? Dit scheelt enorm minder gedoe.
Bij het afslaan van de ramen geeft veel, heel veel gedoe.
klinkt plausibel, ik wacht vandaag wel even af, nu hopen dat er niet teveel doppen meer op zitten, ik heb wel weer genoeg zwermen gezien dit jaar. \

Vorig jaar heb ik een bijenuitlaat gebruikt, maar dit werkte niet goed, bijen wilden er niet doorheen lopen, daarom had ik het nu maar niet gedaan, afslaan is inderdaad ook niet ideaal.
Plaats reactie