Minder bekende drachtbron.
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Minder bekende drachtbron.
In mijn tuin(tje) heb ik een buxus haag staan waar ik vandaag wat bijen op zag zitten . Ik heb dit wat nader bekeken en er blijkt een behoorlijke dracht aan stuifmeel af te komen .

- KJvS
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
Re: Minder bekende drachtbron.
Hmm, ik heb ook buxus in de tuin staan. Als ik zo de foto van het stuifmeel zie, vliegen ze volgens mij bij mij ook op de buxus.
Kees-Jan
Buxus kan zoemen van de bijen op zoek naar stuifmeel, vooral in 'wilgen-arm'-gebied. Maar vaak worden ze snoeid!Jaap v.Popering schreef: behoorlijke dracht aan stuifmeel
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Dit zal niet altijd het geval zijn . zie hier onder de buxus met groen stuifmeel 30 micron grootKJvS schreef:Hmm, ik heb ook buxus in de tuin staan. Als ik zo de foto van het stuifmeel zie, vliegen ze volgens mij bij mij ook op de buxus.
En dan de perenbloesem met ongeveer dezelfde kleur groen en een stuifmeelkorrel van 28 micron groot .
- KJvS
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 1
- Contacteer:
@Jaap,
De peren bloeien bij mij pas 2 dagen. Die stuifmeelklompjes zag ik vorige week.
De peren bloeien bij mij pas 2 dagen. Die stuifmeelklompjes zag ik vorige week.
Kees-Jan
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
De bloesem van de buxus wil ook nog al eens bevriezen. Bij mij komt buxus heel veel voor, en dan niet alleen in haagjes, maar ook in grote individuele struiken van zeker 2 meter hoog. Als je wilt snoeien dan na de bloei, dan geeft het het volgende jaar weer bloesem. De bloemen hebben wel een scherpe geur.
Jos
Jos
-
- Contacteer:
de meeste mensen snoeien de buxus constant, dus bloeit hij nooit, net als de ligusterhaag ook meestal geschoren wordt voordat deze bloei. Terwijl de liguster een fantastische drachtplant is. (mijn bijen zitten er massaal op als deze bloeit) zal me niet verbazen dat de buxus ook een prima drachtplant is.