Ik heb o.a. 1 heel groot Buckfast volk op 2 broedkamers en twee honingkamers. de laatste honingkamer heb ik maandag toegevoegd en is nu al helemaal uitgebouwd en bijna vol gesjouwd.
Wat kan ik nu het beste doen een broedkamer erbij zetten want die zitten helemaal vol met broed of nog een honingkamer.
Dat volk vliegt als gekken en zijn de hele dag aan het ventileren op de vliegplank ook vandaag tijdens de regen (staan wel droog)
Mijn andere volken zijn meer van een "normaal" formaat
Laatst gewijzigd door FerryB op do 30 mei 2013, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuwe honigkamer erop, buckfasten haalen als gekken.
geef je ze geen ruimte voor de binnekomende dracht
dan loop binnen korte tijd de broekamer vol kan de moer niet leggen
en krijgen ze zwermplannen.
das de reden dat mijn dadant kasten bij dracht een honingkamer krijgen
zelfs als ze pas 6-8 ramen in de broedkamer bezetten.
3 broedkamers lijkt me erg onhandig werken, verder vraag ik me af of de koningin dat allemaal kan belopen zonder dat je zwermdoppen krijgt. Ik zou er een honingbak bij zetten, dat geeft ook ruimte in de broedkamers.
belrgerbal schreef:3 broedkamers lijkt me erg onhandig werken, verder vraag ik me af of de koningin dat allemaal kan belopen zonder dat je zwermdoppen krijgt. Ik zou er een honingbak bij zetten, dat geeft ook ruimte in de broedkamers.
Drie broedkamers is zelfs in Simplex niet nodig, als je tenminste op tijd een honingkamer bijzet. Bijen op drie broedrompen is voor niks nodig, dat zijn gewoonlijk spekvolken die toch niet teveel honing halen.
Over het algemeen zetten wij veel te weinig honingkamers, zodra je merkt dat ze goed halen en uitbouwen nog een HK erbij als het weer goed blijft.
Om de nectar goed te kunnen indikken hebben ze verdampingsoppervlak nodig.
Als het weer tegenvalt kan je er altijd één afhalen die is dan meestal uitgebouwd of gedeeltelijk, prachtige ramen voor de uitbreiding/splitsing.
Dus niet wachten totdat de HK half vol zit maar de volgende zetten zodra er een begin van honing inzit bovendien hou je zo al de jonge bijen bezig en dat werkt heel zwermvertragend.
Over het algemeen zetten wij veel te weinig honingkamers, zodra je merkt dat ze goed halen en uitbouwen nog een HK erbij als het weer goed blijft.
Om de nectar goed te kunnen indikken hebben ze verdampingsoppervlak nodig.
Als het weer tegenvalt kan je er altijd één afhalen die is dan meestal uitgebouwd of gedeeltelijk, prachtige ramen voor de uitbreiding/splitsing.
Dus niet wachten totdat de HK half vol zit maar de volgende zetten zodra er een begin van honing inzit bovendien hou je zo al de jonge bijen bezig en dat werkt heel zwermvertragend.
Dirk.
Maar als nou bijv. een volk 5 van de elf HK ramen heeft uitgebouwd en ook bijna verzegeld heeft dan zitten er nog 6 ramen in die niet uitgebouwd zijn en de vraag is dan naar aanleiding van jouw opmerking : moet je er dan ook al een nieuwe Honingkamer opzetten of wachten tot die andere 6 ramen ook uitgebouwd zijn?
Als er ramen zijn die nog niet zijn uitgebouwd,hang je die om en om met wel uitgebouwde ramen.Eventueel verzegelde ramen kan je uit de kast halen,als je er niet om zit te springen dan lekker laten zitten.
Petro
Maar als nou bijv. een volk 5 van de elf HK ramen heeft uitgebouwd en ook bijna verzegeld heeft dan zitten er nog 6 ramen in die niet uitgebouwd zijn en de vraag is dan naar aanleiding van jouw opmerking : moet je er dan ook al een nieuwe Honingkamer opzetten of wachten tot die andere 6 ramen ook uitgebouwd zijn?[/quote]
Dirk Blanken schreef:Dus niet wachten totdat de HK half vol zit maar de volgende zetten zodra er een begin van honing inzit bovendien hou je zo al de jonge bijen bezig en dat werkt heel zwermvertragend.
Hetzelfde effect wordt bereikt wanneer je veel vaker slingert, aldus Honing oogsten en verzorgen - Ludo de Clercq. Hij stelt (uit eigen metingen en ervaring), dat verzegeling een slechte graadmeter is voor vochtgehalte; een volledig onverzegelde honingkamer zou slechts 14% water kunnen bevatten en een verzegelde daarentegen ook 24%. Meten is weten. De Clercq slingert 9x per jaar en haalt zo een veel grotere honingopbrengst (ook nog eens veel verschillende soorten) en spreekt ook over het zwermvertragende effect. De oppervlaktevergroting waar jij van spreekt (zit wat in) heeft hij dan niet, maar dat we ons niet blind moeten staren op verzegeling is toch een interessante wetenschap...
Als je kleine volkjes hebt kunnen ze zelfs op een goede dracht maar weinig halen.
Als je de winter uitkomt met volken die 15 ramen bezetten wil dat zeggen dat de moer vruchtbaar is en een groot gezond volk kan opbouwen die goed uit de winter komt.
Zulke volken moet je bij de voorjaarsdracht niet beperken door te weinig of te laat honingkamers te gaan zetten dan komt er minder binnen.
Natuurlijk heeft het ook met het weer en de dracht te maken maar als alles klopt moet je elke paar dagen controleren wat er gebeurd met het honingkamergedeelte en als het volledig uitgebouwd wordt gewoon de volgende zetten.
Vooral Dadantkasten zijn voor deze methode heel geschikt omdat ze lager zijn.
De meeste beroepsimkers(Duitsland) gebruiken deze kast en onder een paar goede volken staan weegschalen die via de mail doorgeven een paar keer per dag wat het gewicht is van de kast.
Zodra de kasten sterk in gewicht toenemen in een korte tijd laden ze HK's op en smijten er één bovenop want dan hebben de volken ruimte nodig om de nectar goed te kunnen indikken.
Hier hebben we vaak te weinig dracht of kut weer ook nu in Duitsland twee dadant honingkamers halfvol i.p.v. 4 stuks vol op het koolzaad daar wordt je niet vrolijk van als je er van rond moet komen.
En dan komt direct daarna soms zelfs eerder de acaciadracht dan is de koolzaadhoning nog niet rijp maar de honingkamers moeten af en worden thuis met ventilatoren verder ingedikt wat een toestand maar het moet want de acacia bloeit maar ongeveer een week.
Op zo'n leven ben ik niet jaloers.
Dirk
Laatst gewijzigd door Dirk Blanken op do 30 mei 2013, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.