Verenige via apidea
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Re: Verenige via apidea
Er was alle stadia aanwezig maar ik vermoed dat ik te lang heb gewacht met de apidea erop t zetten ?
Paul
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Via een schudzwerm invoeren is een zekere methode. Jammer dat alle moeite van koninginneteelt teniet gedaan wordt doordat het invoeren van de geteelde moeren niet lukt.
-
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Beste Paul,
je had op 6 mei de eerste aangeblazen doppen en op 15 mei liep je eerste moer uit (zie je eigen Topic "me eerste doppen")
Dan had je nu hoogstens wat gesloten broed kunnen hebben (2 weken) maar zou het zeker nog 10 dagen duren voor je uitlopend broed hebt.
ik denk dat je gewoon te snel bent geweest.
Maar iedereen leert van zijn eigen fouten.
Ik had een teelt opgezet in een moerloos volk (afgelopen maandag 27 doppen gebroken in dat volk) vanavond wilde ik de doppen inkooien maar helaas geen enkele dop uitgebouwd van de 18.
Dus zeker toch een dop over het hoofd gezien volk was heel rustig en vloog vandaag met vrachten stuifmeel dus zit er wel een moer in maar de verkeerde
je had op 6 mei de eerste aangeblazen doppen en op 15 mei liep je eerste moer uit (zie je eigen Topic "me eerste doppen")
Dan had je nu hoogstens wat gesloten broed kunnen hebben (2 weken) maar zou het zeker nog 10 dagen duren voor je uitlopend broed hebt.
ik denk dat je gewoon te snel bent geweest.
Maar iedereen leert van zijn eigen fouten.
Ik had een teelt opgezet in een moerloos volk (afgelopen maandag 27 doppen gebroken in dat volk) vanavond wilde ik de doppen inkooien maar helaas geen enkele dop uitgebouwd van de 18.
Dus zeker toch een dop over het hoofd gezien volk was heel rustig en vloog vandaag met vrachten stuifmeel dus zit er wel een moer in maar de verkeerde

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Contacteer:
De fout is niet of de jonge moer wel of niet gesloten broed heeft, maar het hoofdvolk heeft broed in alle stadia na een paar uur.FerryB schreef:Beste Paul,
Zekerder is om 9 dagen te wachten, dan de redcellen te breken. Dan zijn ze hopeloos, en zullen ze een nieuwe koningin eerder pakken.
Wat ik zelf wel eens doe, als ik sneller een nieuwe moer erin wil hebben op open broed, een leggende moer in een dicht kooitje erin hangen, en 2 dagen later het plaatje er af te halen, en dan door de suikerdeeg er uit laten eten. Maar je kunt net zo goed 9 dagen wachten, want je moet met die snelle manier ook op evt redcellen controleren.

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
In een Nederlandse youtube over koninginneteelt zeggen ze dat je een moer pas na iets van 35 dagen o.i.d. kan invoeren i.v.m. de feromoonproductie van de koningin.
Ik heb het ook pas gedaan toen ze ouder waren en dat ging met een invoerkooitje goed.
Hadden i.d.d. al uitlopend broed.
Gewoon twee uur ertussen...ik meen me te herinneren dat die bij mij dan geen redcellen hadden gemaakt.
Wordt een zaakje doppen breken?
spannend.
Ook eigenlijk even met de neus op de feiten gedrukt,brias is ook echt brias, uitlopend broed is ook broed
Sterkte met de handelingen maar weer.
Ik heb het ook pas gedaan toen ze ouder waren en dat ging met een invoerkooitje goed.
Hadden i.d.d. al uitlopend broed.
Gewoon twee uur ertussen...ik meen me te herinneren dat die bij mij dan geen redcellen hadden gemaakt.
Wordt een zaakje doppen breken?

Ook eigenlijk even met de neus op de feiten gedrukt,brias is ook echt brias, uitlopend broed is ook broed

Sterkte met de handelingen maar weer.

- alfa vulgaris
en had je de jonge koningin in het volk met het minste varroade vos roger schreef:Was het niet verstandiger geweest om je jonge koningin uit je apidea in je vierramer in te voeren in plaats van die oude, dan was ze zeker niet afgemaakt geweest.

-
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Van de fouten die je doet leert men daar schaam ik me niet voor
Maar ik ga nu wachten op de 9 dag en dan voer ik wel een moer in
Via apidea verenigen gaat dus niet helemaal alleen in maanden aug sept ?
Bedankt voor de info
Paul
Maar ik ga nu wachten op de 9 dag en dan voer ik wel een moer in
Via apidea verenigen gaat dus niet helemaal alleen in maanden aug sept ?
Bedankt voor de info
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Ik heb dit vorig jaar in september gedaan, dat ging helemaal goed. Maar nog steeds geen garantie voor succes, tot in maart kan het nog steeds mis gaan, zeker als je op een ander ras bijen overstapt.
- Ewout
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Kun je een (vroeg gevulde/bevruchte) apidea met een opzetstuk ook laten uitgroeien tot een klein volkje (zesraams) zonder ze te verenigen?
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hoi Paul,
in principe moet dit kunnen wat jij gedaan hebt. In het voorjaar heb ik heel wat rare fratsen met moeren uitgehaald en is allemaal gelukt (en zonder krant). Nu is het wel wat lastiger, de bijen zijn iets feller en accepteren minder gemakkelijk een nieuwe moer.
Heb je een enkele laag papier gebruikt? Als ze nl. te snel de boel doorknagen, of dat er per ongeluk een gaatje inzit, kan het alsnog mis gaan.
Beter is om drie a vier lagen papier met flink wat inkt te gebruiken en de lagen iets nat te maken. Vervolgens met een klein scherp mesje er miniscule puntjes in prikken. Zodat er iets van lucht doorheen kan maar de bijen er nog steeds veel moeite voor moeten doen om de boel door te knagen.
Dan is het ook belangrijk dan je dit 's-avonds tegen schemer doet. Beide volken zullen dan rustiger zijn.
En nog een fout: beter is om te wachten dat die jonge moer zelf jonge bijen heeft in de apidea en dan via de krantemethode te verenigingen. Ik weet het, dat kost je nog eens drie weken, maar dan ben je veel zekerder. Die jonge bijen vormen een buffer.
Erg jammer van je K., maar aldoende leert men. Wie is het niet overkomen?
Dat inballen is ook een beetje buckfast ding heb ik het idee. Sommige buckfastliefhebbers zullen mij dat niet in dank afnemen, maar tja. Ik heb ooit buckfast moeren van een noordelijke teler gehad en die werden om de haverklap ingebald (notabene met eigen bijen). Ik heb dat eigenlijk nog nooit met carnica of bastaard gehad.
gr.
in principe moet dit kunnen wat jij gedaan hebt. In het voorjaar heb ik heel wat rare fratsen met moeren uitgehaald en is allemaal gelukt (en zonder krant). Nu is het wel wat lastiger, de bijen zijn iets feller en accepteren minder gemakkelijk een nieuwe moer.
Heb je een enkele laag papier gebruikt? Als ze nl. te snel de boel doorknagen, of dat er per ongeluk een gaatje inzit, kan het alsnog mis gaan.
Beter is om drie a vier lagen papier met flink wat inkt te gebruiken en de lagen iets nat te maken. Vervolgens met een klein scherp mesje er miniscule puntjes in prikken. Zodat er iets van lucht doorheen kan maar de bijen er nog steeds veel moeite voor moeten doen om de boel door te knagen.
Dan is het ook belangrijk dan je dit 's-avonds tegen schemer doet. Beide volken zullen dan rustiger zijn.
En nog een fout: beter is om te wachten dat die jonge moer zelf jonge bijen heeft in de apidea en dan via de krantemethode te verenigingen. Ik weet het, dat kost je nog eens drie weken, maar dan ben je veel zekerder. Die jonge bijen vormen een buffer.
Erg jammer van je K., maar aldoende leert men. Wie is het niet overkomen?
Dat inballen is ook een beetje buckfast ding heb ik het idee. Sommige buckfastliefhebbers zullen mij dat niet in dank afnemen, maar tja. Ik heb ooit buckfast moeren van een noordelijke teler gehad en die werden om de haverklap ingebald (notabene met eigen bijen). Ik heb dat eigenlijk nog nooit met carnica of bastaard gehad.
gr.
JP