Verenige via apidea

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Verenige via apidea

Bericht door semar »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoi Paul,

Dat inballen is ook een beetje buckfast ding heb ik het idee. Sommige buckfastliefhebbers zullen mij dat niet in dank afnemen, maar tja. Ik heb ooit buckfast moeren van een noordelijke teler gehad en die werden om de haverklap ingebald (notabene met eigen bijen). Ik heb dat eigenlijk nog nooit met carnica of bastaard gehad.

gr.
moet je nu toch tegenspreken Jelte,
de laatste 15 jaar met buckies nooit last van gehad.
de 20 jaar ervoor met de straatbij kwam dat wel eens voor.
het een en ander hangt voornamelijk af van het gedrag van de moer (en de imker)
een nerveuze moer die zich rondrent en zich probeert te verstoppen loopt een veel groter risico
om als ´vreemde´gezien te worden.
dan een rustige moer die gewoon doorgaat met leggen.
het duurt even tot de jonge moer eigen werksters heeft dat haar gedrag van een nerveuze maagd
verandert in het gedrag van een volwassen legende moer die onverstoorbaar doorgaat met leggen.

nerveuze moeren en inschatingsfouten van de imker zorgen voor het grootste risico.

vriendelijke groet
Semar(dominique)
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Sorry hoor maar ik weet niets van het feit dat Buckfast moeren meer gebalt zouden worden dan andere bijen.Zelfs nooit iets van gehoord van Buckfasttelers en niet bij mezelf meegemaakt!

Dit zie ik als een fout! OEPS!! :o :? :cry: :D
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hoi Paul,

Dat inballen is ook een beetje buckfast ding heb ik het idee. Sommige buckfastliefhebbers zullen mij dat niet in dank afnemen, maar tja. Ik heb ooit buckfast moeren van een noordelijke teler gehad en die werden om de haverklap ingebald (notabene met eigen bijen). Ik heb dat eigenlijk nog nooit met carnica of bastaard gehad.

gr.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

OK. Het viel me op. Het kan ook prima aan die moeren hebben gelegen...
Het is de bedoeling dat ik dit jaar ook weer eens een paar buckfastvolken opzet.

Gr.
JP
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

De buckfast staat er om bekend om geen doppen te trekken dat klopt ook wel
Ik heb net de 2 volken bekeken ene had er 3 en de andere 4
En ze waren nog heel aardig voor me waren niet vervelend
11 juni doppen breken en nieuwe moer invoeren

Gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Moeren die ingebald worden,ligt de fout bij de imker....een goed aan de leg zijnde moer is rustig en wordt als je het goed doet nooit ingebald.
Als een moer per post komt en erg gestressed is en mogelijk van de leg(de dag ervoor ingekooit of nog langer) en je wilt haar invoeren,neem dan eerst de aller jongste bijen of nog beter een raam uitlopend broed...doe ze in een drie ramertje...deze bijen ballen haar nooit in.
Later als ze weer goed aan de leg is verenigen.
Uit een bevruchtings kastje thuis...bij goed weer(dus niet bij kans op regen en onweer) als er dracht is of je moet voeren... invoeren als je moer volop aan de leg is en rustig is.
Heb nog nooit een ingebalde moer gehad.(buckfast moeren ,maar ook nederlandse moeren gaat altijd goed als je je maar aan de regels houdt)
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Je kunt ook het mini volkje met de weer goed in een grote kast hangen en dan bij goed weer een schudzwerm maken(zonder koningin natuurlijk).....deze bewaar je in een emmer met horregaas en besproei ze regelmatig gedurende 2 uur met wat suiker water...ze tanken zich dan vol,zijn hopeloos moerloos....het mini volkje in de grote kast voorzie je ook van suikerwater en dan schud je na 2 uur de schudzwerm voor de kast met het mini volkje.......Ze ruiken de koningin en hollen vol blijdschap hun nieuwe kast in waar ze zonder probleem worden geaccepteerd door het mini volkje(ze zitten immers allemaal vol met suiker water.)De koningin heeft zo ineens een volk gekregen met meer body en het is 100% veilig.Dit kun je alleen doen als je over een andere stand beschikt minstens 2 km ver weg.Wel controleren op redcellen als de moer van een ander ras is,totdat ze voldoende eigen bijen heeft.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Hallo Paul,

Ik heb vorig jaar ook enkele moeren verspeeld door ze in te willen voeren in grote volken. Er zit altijd een risico in. Bij een hopeloos moerloos volk is het risico wel kleiner.

Maar het liefste doe ik het in een 6-ramer waarin broed in alle stadia zit en jonge bijen (dus eerst af laten vliegen). Als ik dan verenig via de krantenmethode gaat het eigenlijk altijd goed en het volkje trekt meestal ook geen doppen (ze kunnen de koningin al heel snel ruiken en proeven). Als de aflegger sterk genoeg is, kan die zelfs op de stand blijven staan.

Het voordeel van deze manier van werken is dat het volkje door kan functioneren. Het levert voor de bijen en de koningin de minste stress op. In grote (productie-) volken zijn altijd vliegbijen aanwezig die het op een nieuwe koningin gemunt kunnen hebben. Na negen dagen doppen breken verbeterd de stemming niet. Omdat de vliegbijen het probleem zijn, kun je ook de grote kast een eindje verplaatsen. Op de plek waar die stond kun je dan tijdelijk een kastje met een raam openbroed neerzetten. De vliegbijen trekken daarop doppen. zo kun je weer aan een F1 extra komen.

Nog een tip. Als je op deze manier verenigd met een aflegger, alleen met deeg voeren. Vloeibaar voer kan voor roverij zorgen en dan verspeel je de koninginnen alsnog. Ook dat heb ik al eens meegemaakt.

Succes ermee.

Groeten,

Tieme
Plaats reactie