Henk,Negen dagen na deze handeling neemt men het raam met inmiddels gesloten broed uit het volk en zet het in de diepvriezer. Het volk is nu ca. 96% van de mijten kwijt. In de kast zitten alleen jonge bijen, vliegbijen en de koningin. Omdat er geen broed te verzorgen is wordt er een HK extra met honing opgeslagen. Dit volk is in september weer uitgegroeid tot een normaal volk en heeft onbeschadigde winterbijen. De bestrijding is dus geheel chemicalienvrij uitgevoerd!
die zin van ''wordt er een HK extra met honing opgeslagen" is een beetje onduidelijk. Wat bedoel je hier precies mee of meneer Buchler...
Ik neem aan als je een sterk volk hebt en je slaat dit af in een broedkamer je er een extra honingkamer op kan plaatsen? Maar hoeveel honingkamers zet je dan op zo'n afgeslagen volk? Uitgaande van een gemiddeld volk.
Ik zit te denken om de methode dit weekend bij een bastaard volk toe te passen. Dit volk is van ver gekomen. Was nog een hand vol bijen en hier heb ik een aantal keren ramen broed en bijen bij gestoken. Maar het is nu een flink volk (wat binnenkort toch eens gaat zwermen) en staat op twee broedkamers. Bovendien staat dit volk nog als enige op een stand waar ik graag varroabestreden volkjes wil neerzetten (en moet dit grote volk of weghalen of bestrijden). de stand is om ringd met linde.
Trouwens ik voel me erg aangesproken door deze methode.
groet