De methode Buechler

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

De methode Buechler

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Van de site van Henk Rostohar:
Negen dagen na deze handeling neemt men het raam met inmiddels gesloten broed uit het volk en zet het in de diepvriezer. Het volk is nu ca. 96% van de mijten kwijt. In de kast zitten alleen jonge bijen, vliegbijen en de koningin. Omdat er geen broed te verzorgen is wordt er een HK extra met honing opgeslagen. Dit volk is in september weer uitgegroeid tot een normaal volk en heeft onbeschadigde winterbijen. De bestrijding is dus geheel chemicalienvrij uitgevoerd!
Henk,

die zin van ''wordt er een HK extra met honing opgeslagen" is een beetje onduidelijk. Wat bedoel je hier precies mee of meneer Buchler...
Ik neem aan als je een sterk volk hebt en je slaat dit af in een broedkamer je er een extra honingkamer op kan plaatsen? Maar hoeveel honingkamers zet je dan op zo'n afgeslagen volk? Uitgaande van een gemiddeld volk.

Ik zit te denken om de methode dit weekend bij een bastaard volk toe te passen. Dit volk is van ver gekomen. Was nog een hand vol bijen en hier heb ik een aantal keren ramen broed en bijen bij gestoken. Maar het is nu een flink volk (wat binnenkort toch eens gaat zwermen) en staat op twee broedkamers. Bovendien staat dit volk nog als enige op een stand waar ik graag varroabestreden volkjes wil neerzetten (en moet dit grote volk of weghalen of bestrijden). de stand is om ringd met linde.

Trouwens ik voel me erg aangesproken door deze methode.

groet
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: De methode Buechler

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Voordeel is ook dat je veel ramen kunt laten uibouwen! En ik heb nog veel ramen met kunstraat staan die ik dolgraag wil laten uitbouwen. Liefst zonder voeren.

gr
JP
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

zie ook:
Laatst gewijzigd door Ewout op do 06 jun 2013, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

JP, ik bedoel dat er een extra kamer met honing wordt gehaald omdat er geen broed te verzorgen is en alle bijen worden ingezet voor raatbouw en de honingoogst. Het broed afnemen doe je vlak voor b.v. de lindedracht. Het aantal honingkamers hangt natuurlijk af van de dracht.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Je zult de ramen met broed alsnog moeten evacueren, ik citeer Büchler:
Op de stand BI-1 was de effectiviteit meestal gering en was de besmetting in september bij de meeste volken gestegen tot vijf mijten per 10 gram bijen, wat zoals de ervaring leert, duidelijk invloed heeft op de volksontwikkeling. We hebben dan ook vijf van de zestien volken in de winter verloren en de overlevenden waren voor een deel relatief zwak. [...] Een wezenlijke rol voor het ongunstige verloop op stand BI-1 heeft zeker gespeeld dat we aanvankelijk de ramen met broed van de onderzoeksvolken en de na het uitlopen van de bijen daaruit gemaakte kunstzwermen ongeveer tien meter van de onderzoeksvolken hebben opgesteld. Toen midden juli duidelijk werd dat er sprake was van roverij en vervliegen, waren er vermoedelijk al veel mijten uit de verzamelbroedafleggers in de onderzoeksvolken terechtgekomen. Dat daarna die volken weggebracht zijn kon de schade niet meer beperken.
Vraag: hoeveel bijen is 'weinig opzittende bijen' in de aflegger (zoals Büchler stelt)? Henk werkt met gereedstaande moerloze volken met 'voldoende bijen om het broed warm te houden en te verzorgen' maar ook dat is weinig kwantitatief...

Is dat bijvoorbeeld '1 raam afgeslagen jonge bijen per 2 ramen broed''? Meer/minder?
Plaats reactie