Gisteren heb ik bij een volk de bovenste broedkamer vervangen. De moer wilde in deze kast maar niet naar beneden gaan. Met de opmerking van Semar in het hoofd dat kastdelen van verschillende fabrikanten weleens niet helemaal goed de bijenruimte kunnen creëren, heb ik de raampjes omgehangen naar een andere broedbak. Tijdens deze actie heb ik de moer gezien, voor de zekerheid even in een clipje gevangen en toen alles was uitgelopen weer tussen de raten laten lopen. Daarna heb ik de honingkamerramen afgeslagen en mee genomen.
Toen ik bijna klaar was hoorde ik een raar geluid uit de kast. Moeilijk te omschrijven, geen "huilend" geluid, geen hard gezoem/gebrom, maar eerder iets wat leek op een soort kraken. Het werd wel door de bijen gemaakt (dus niet mijn stand die instort...). Nadat ik al mijn spullen opgeruimd had hoorde ik het niet meer en ook gisteravond toen ik was ging voeren was het rustig.
Wat hebben de dames me willen vertellen?
Raar geluid uit de kast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Raar geluid uit de kast
dag Santtu,Santtu Pikkarainen schreef:Gisteren heb ik bij een volk de bovenste broedkamer vervangen. De moer wilde in deze kast maar niet naar beneden gaan. Met de opmerking van Semar in het hoofd dat kastdelen van verschillende fabrikanten weleens niet helemaal goed de bijenruimte kunnen creëren, heb ik de raampjes omgehangen naar een andere broedbak. Tijdens deze actie heb ik de moer gezien, voor de zekerheid even in een clipje gevangen en toen alles was uitgelopen weer tussen de raten laten lopen. Daarna heb ik de honingkamerramen afgeslagen en mee genomen.
Toen ik bijna klaar was hoorde ik een raar geluid uit de kast. Moeilijk te omschrijven, geen "huilend" geluid, geen hard gezoem/gebrom, maar eerder iets wat leek op een soort kraken. Het werd wel door de bijen gemaakt (dus niet mijn stand die instort...). Nadat ik al mijn spullen opgeruimd had hoorde ik het niet meer en ook gisteravond toen ik was ging voeren was het rustig.
Wat hebben de dames me willen vertellen?
Ik had precies hetzelfde afgelopen vrijdag. Bij het openen van de kast leek het wel of er een ander soort dier in zat. Kon het niet thuis brengen.
Ik hoop dat er iemand is die dit kan verklaren.