"huilende" bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
"huilende" bijen
na het maken van een broedaflegger , hoelang blijven deze bijen "huilen"?
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: "huilende" bijen
Wout,
Beschrijf eens iets nauwkeuriger wat je precies gedaan hebt? Hoe lang geleden precies? Volken die 'huilen' en niet kort opbruisen als je tegen kast tikt, zijn namelijk moerloos. Nu heb ik helaas vele moerloze volken gehad, en ik heb dat 'huilen' ook wel gehoord. Toch zou ik het geluid niet met zekerheid durven benoemen. Ik bedoel, als ik dat geluid denk te horen, dan vertrouw ik er niet blind op dat het volk moerloos is. Zó makkelijk vind ik dat eluid dus niet te herkennen.
Geoet,
Bart
Beschrijf eens iets nauwkeuriger wat je precies gedaan hebt? Hoe lang geleden precies? Volken die 'huilen' en niet kort opbruisen als je tegen kast tikt, zijn namelijk moerloos. Nu heb ik helaas vele moerloze volken gehad, en ik heb dat 'huilen' ook wel gehoord. Toch zou ik het geluid niet met zekerheid durven benoemen. Ik bedoel, als ik dat geluid denk te horen, dan vertrouw ik er niet blind op dat het volk moerloos is. Zó makkelijk vind ik dat eluid dus niet te herkennen.
Geoet,
Bart
-
- Contacteer:
ik heb gisterennamiddag een broedaflegger gemaakt , bestaande uit
(simplex 11ramen) 4 ramen BRIAS ,1 R voedsel, 2 R stuifmeel, uitgebouwde ramen...
deze staat sinds gisterennamiddag dus koel en donker
Deze is dus met ZEKERHEID moerloos , de moer van de kast waar de aflegger uitkomt heb ik gezien en terug in die kast gezet
dus uiteraard huilen deze bijen nu, aangezien ze moerloos zijn, ze zullen nu Kdoppen optrekken op het BRIAS
men vraag is enkel: hoelang huilen deze? 2dagen,3 dagen? tot er gesloten doppen zijn? tot er een K Tuut?....
(simplex 11ramen) 4 ramen BRIAS ,1 R voedsel, 2 R stuifmeel, uitgebouwde ramen...
deze staat sinds gisterennamiddag dus koel en donker
Deze is dus met ZEKERHEID moerloos , de moer van de kast waar de aflegger uitkomt heb ik gezien en terug in die kast gezet
dus uiteraard huilen deze bijen nu, aangezien ze moerloos zijn, ze zullen nu Kdoppen optrekken op het BRIAS
men vraag is enkel: hoelang huilen deze? 2dagen,3 dagen? tot er gesloten doppen zijn? tot er een K Tuut?....
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Ik denk dat dat dat gauw genoeg stopt.
Maar... waarom in het donker weggezet? Waarom de broedaflegger niet gewoon op een andere plaats in de stal gezet en laten afvliegen op de oude moer? Op deze manier krijgt de vlieger veels te weinig vliegbijen! Bovendien is vier ramen 'brias' best veel. Eén raampje was meer dan genoeg geweest. Helemaal geen broed had wellicht ook gelukt.
Bart
Maar... waarom in het donker weggezet? Waarom de broedaflegger niet gewoon op een andere plaats in de stal gezet en laten afvliegen op de oude moer? Op deze manier krijgt de vlieger veels te weinig vliegbijen! Bovendien is vier ramen 'brias' best veel. Eén raampje was meer dan genoeg geweest. Helemaal geen broed had wellicht ook gelukt.
Bart
-
- Contacteer:
http://www.konvib.eu/imkertechnieken-ho ... n/284.html
dit is wat ik gedaan heb
het zijn dus enkel bijen uit de honingzolder/jonge bijen die in de aflegger zitten, geen vliegbijen
zonder broed? kunnen ze toch geen Kdop optrekken?
dit is wat ik gedaan heb
het zijn dus enkel bijen uit de honingzolder/jonge bijen die in de aflegger zitten, geen vliegbijen
zonder broed? kunnen ze toch geen Kdop optrekken?
- Bart de Coo
- Moderator
- Contacteer:
Dank voor de link. Ik heb het perfect begrepen. We hebben ons op dit forum wel eens vrolijk gemaakt om het prachtige woord 'zuigeling'. Er zullen hier vast imkers zijn die deze methode toepassen, maar ik denk dat ze zeldzaam zijn.
Deze methode zal prima werken. Je hebt mijn kritiek gesmoord.
Maar je vraag was hoe lang dat huilen aanhoudt. Niet zo lang, zei ik.
Ik heb ooit een korf met uitlopende doppen in een koele kelder opgesloten. Het was daar aardedonker. Zodra ik het licht aandeed, bruiste het volk onmiddellijk op. Zelfde ervaring met bevruchtingsvolkjes. Zodra ze ook maar een streepje licht zien, beginnen ze te bruisen. Is het een idee om de zuigeling in het pikkedonker weg te zetten? Gooi er desnoods een kleed overheen.
Ik zou dus eerder van 'bruisen' spreken en niet van 'huilen'. Maar ja, what's in a word.
Groet,
Bart
Deze methode zal prima werken. Je hebt mijn kritiek gesmoord.
Maar je vraag was hoe lang dat huilen aanhoudt. Niet zo lang, zei ik.
Ik heb ooit een korf met uitlopende doppen in een koele kelder opgesloten. Het was daar aardedonker. Zodra ik het licht aandeed, bruiste het volk onmiddellijk op. Zelfde ervaring met bevruchtingsvolkjes. Zodra ze ook maar een streepje licht zien, beginnen ze te bruisen. Is het een idee om de zuigeling in het pikkedonker weg te zetten? Gooi er desnoods een kleed overheen.
Ik zou dus eerder van 'bruisen' spreken en niet van 'huilen'. Maar ja, what's in a word.
Groet,
Bart
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Zodra er redcellen zijn aangezet houd het "huilen" op.
Maar let op vergis je niet met bruisen.
De bijen van de broedaflegger willen ook naar buiten ondanks ze in het donker staan.
Maar let op vergis je niet met bruisen.
De bijen van de broedaflegger willen ook naar buiten ondanks ze in het donker staan.
!Hans.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Ik begrijp dat niet hoor een broedaflegger koel en donker weg zetten.
Is helemaal niet nodig gewoon gelijk open en dan gaat het helemaal goed, die bijen willen naar buiten.
Donker??
Is helemaal niet nodig gewoon gelijk open en dan gaat het helemaal goed, die bijen willen naar buiten.
Donker??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ferry even de link aanklikken dan lees je:FerryB schreef:Ik begrijp dat niet hoor een broedaflegger koel en donker weg zetten.
Donker??
zuigeling wegnemen (zit vol bijen) en op nieuwe bodem zetten
• naar andere standplaats brengen of 3 dagen opsluiten
Als een direct gemaakte broedaflegger op de zelfde stand wordt opengezet loopt deze leeg door voor de bijen toenemende moerloosheid gevoel.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Ze bruisen (waarschijnlijk) om dat ze te weinig lucht krijgen en daardoor te warm worden.
ad staals
ad staals